Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-10-13, 21:54
Gerds avatar
Gerd Gerd är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006
Standard Sv: Apollo läser Kalimera?

Inkfish: Tror du verkligen på fullt allvar att Apollo enbart snor text utan att alls besöka resmålet och läsa på genom andra "källor".
Jag undrar mest vad Janne anser i frågan???
Honom som det faktiskt berör!
Till mig har han sagt att han är glad att fler genom hans sida nu törs luffa på egen hand i övärlden.
Jag tror nog att han är glad för alla de resenärer som nu av olika skäl kan resa via charter, kanske pga ohälsa har svårt att ta sig på egen hand.
Att Apollo beskriver Amorgos så som det verkligen är, enligt även mina ögon som varit där är väl enbart bra, eller?
Svara med citat
Gammal 2007-10-14, 12:45
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Gerd Visa inlägg
Inkfish: Tror du verkligen på fullt allvar att Apollo enbart snor text utan att alls besöka resmålet och läsa på genom andra "källor".
Vem har sagt det? Tråkigt att behöva försvara sig mot nåt man aldrig sagt eller ens tänkt.

Fullständigt självklart besöker Apollo sina resmål. Och att fler reser till Grekland och till Amorgos är jättebra, oavsett hur de gör det.

Det jag gjort är att jag tyckt mig känna igen Jannes formuleringar i deras text. Jag tolkar det som plagiat. Och plagiat tycker jag är onödigt. Det är allt.
Svara med citat
Gammal 2007-10-14, 12:56
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Det där att Apollo besöker sina resmål tvivlar jag på !!
Här på Peleponnesos/Kalamata så måste det då vara väldigt okunnigt personal.
Så mycket som jag har hört av resenärer vilka varit här,så vet jag att Apollos guider vet ingenting om området.Det enda dom gör är att stå på flygplatsen o gapa om att stig på bussen eller reser ni på egen hand.
Svara med citat
Gammal 2007-10-14, 12:58
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Klart att de besöker resmålen. Inte minst hotellen som de väljer ut för sina program.

Att sen reseledarna ofta är okunniga om resmålet de jobbar på stämmer med min ytterst begränsade erfarenhet av reseledare också.
Svara med citat
Gammal 2007-10-14, 15:40
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

När vi var på Thassos för några år sedan så talade guiden för mig att hon läste på Kalimera för att lära sig om ön

Riitta
Svara med citat
Gammal 2007-10-14, 16:41
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

[quote=inkfish;107164]Klart att de besöker resmålen. Inte minst hotellen som de väljer ut för sina program

Tycker vi som resenärer att det räcker att dom har en gång besökt hotellet
Svara med citat
Gammal 2007-10-14, 17:47
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av anneli56 Visa inlägg
Det där att Apollo besöker sina resmål tvivlar jag på !!
Då bör du nog fundera ett varv till...

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Klart att de besöker resmålen. Inte minst hotellen som de väljer ut för sina program.
Naturligtvis. Det ska förhandlas pris och skrivas avtal. Dessutom måste alla researrangörer kontrollera de hotell som kontrakteras. Det är en lång lista med saker som skall gås igenom. Bl a så ska man kolla höjden och säkerheten på balkongräcken för att småbarn inte ska kunna ramla ut! Det finns charterhotell som tvingats bygga om balkongerna för att få kontakt... Så att de varit där är obestridligt!

Citat:
Att sen reseledarna ofta är okunniga om resmålet de jobbar på stämmer med min ytterst begränsade erfarenhet av reseledare också.
Och det är en helt annan historia. Jag betvivlar starkt att det är reseledarna som är där och förhandlar med hotellen från början. Att dessa ungdomar sedan är i stort sett okunniga om resmålet och service ö h t får man ju ta upp på plats eller med arrangören centralt.

Citat:
Ursprungligen postat av anneli56 Visa inlägg
Tycker vi som resenärer att det räcker att dom har en gång besökt hotellet
Det bestämmer du själv! Är du inte nöjd kan du klaga på plats eller när du kommit hem. Det ultimata är ju att du väljer en annan arrangör för framtida resor. En som du hoppas och tror har bättre service och kunskap! Du som kund väljer med "fötterna". Dvs du kan gå till nästa leverantör. Och att se ryggtavlan på en missnöjd kund är det värsta som finns för den som säljer en produkt eller tjänst.

Samtidigt finns det en plånbok med i sammanhanget. Men det är en gammal sanning att man kan inte få högsta kvalitet till lägsta pris. Det bara är så... Men det är vi som kunder som bestämmer var ribban ska ligga!

Naturligtvis har Apollo varit på Amorgos och rekat och skrivit avtal med hotell. Lika mycket naturligtvis har de också läst här på Kalimera. Det skulle vara gravt tjänstefel hos samtliga researrangörer att inte göra det!

Och det finns bara så många superlativer. Så om Apollos beskrivning av Amorgos påminner om Jannes så kan det ju vara en tillfällighet. Eller så är det inspirerat, eller snudd på plagierat, av Janne. Eller så är det så att det inte finns så många olika sätt att uttrycka sig när man vill beskriva hur fantastiska Grekiska öar är...

Peter
Svara med citat
Gammal 2007-10-14, 18:08
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Så rätt!!!

Vi har fått en mycket god inblick i hur de svenska charteroperatörerna arbetar på greköarna via en hotellägare vi under åren blivit god vän med.

Så här går det till enligt vännen. I mitten av Mars månad dyker personal från operatörerna upp. Då menas att de i mars 2008 komma för att förhandla om säsongen 2009. De ha i god tid kontaktat de hotell som är av intresse. Skambud är ordet när hyressumma per rum/studio lämnas.

Tidpunkten, mitten av mars månad är väl vald. Många hotellägare hänga
på fallrepet och det är ännu ett par månader kvar innan turisterna komma.

Ett vanligt bud ligga på avtal om exempelvis tio rum per dag Maj-Juni-Juli och Augusti. Snittsumman ligga på cirka 10-15 Euro per natt. Men, pengarna på bordet omgående via checkblocket. Många hotellägare nödgas antaga erbjudandet för att klara sina räntor och amorteringar. Så illa är det.

Avtalen omfatta även vilka rum man ska förfoga över, dvs de allra bästa,
därtill kontrollpunkter avseende brandskydd, poolkontroll etc etc. Kan operatören ej fylla rummen, då må ägaren mot 50-50 av hyran disponera rummet för egen uthyrning. Allt i avtal nogsamt reglerat.

Arne
Svara med citat
Gammal 2007-10-18, 14:43
bon bon är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Så rätt!!!

Avtalen omfatta även vilka rum man ska förfoga över, dvs de allra bästa,
Allra bästa??? Hur kommer det sig då att Apollo alltid har de sämsta rummet på hotellet?

bon
Svara med citat
Gammal 2007-10-18, 16:11
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Citat:
Ursprungligen postat av bon Visa inlägg
Allra bästa??? Hur kommer det sig då att Apollo alltid har de sämsta rummet på hotellet?

bon
Där håller jag INTE med! Vi har alltid haft kanonfina rum på de hotell vi valt, i förhållande till DET PRIS vi betalat naturligtvis! Betalar men för 2+ kan man ju inte begära mer.... Jag får nog säga att Apollo faktiskt haft de bästa boendena av de bolag vi anlitat innan vi började boka själv.....( och många gånger har vi varit förvånade att vi fått så fina rum så billigt!!)

Lissi - som längtar till nästa Greklandsresa, ack så långt bort i tiden
Svara med citat
Gammal 2007-10-19, 09:17
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad

Har åkte med de flesta större bolagen och kan konstatera att inget av dem är prickfria. Det är ömsom vin och ömsom vatten. Om något inträffar är det personalen på platsen som ska reda ut problemen och det är här som det oftast fallerar. Tyvärr kan det ibland smyga in en katt bland hermelinerna och det är då det blir fel. Har möt personal på platsen som ställt upp till max och varit toppen och samtidigt upptäck genom åren några som platsat på en öde ö utan andra mänskor.
Har efter de senaste resorna konstaterat att guidernas huvudsakliga arbete är att kräng utflyckter till resenärerna och detta på direktiv från bolagen.
Chras
Svara med citat
Gammal 2007-10-19, 22:35
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Chras Visa inlägg
Har efter de senaste resorna konstaterat att guidernas huvudsakliga arbete är att kräng utflyckter till resenärerna och detta på direktiv från bolagen.
Chras
Faktum är att resebolagen lever på de pengar som kommer in, då det blir hårdare prispress på resan så krävs det naturligtvis att pengarna kommer in någon annanstans, då är utflykterna nästan det enda som är kvar. Sedan gäller det ju att man har sådana säljare som klarar av sitt jobb och dessutom kan vara guider. Det finns många sätt att sälja varor och tjänster på, jag har sålt varor (och lite tjänster) de senaste 25 åren och det enda jag inte klarar av att sälja är det som är billigt. Jag kan prata allt om kvalitet och trevlig support och nöjda kunder och liknande men priset det klarar jag bara inte av att diskutera. Förhoppningsvis borde reseföretagen hitta säljare som också klarar av att diskutera rätt saker för att få lönsamhet för sin arbetsgivare.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2007-10-19, 22:53
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Jag har alltid varit otroligt nöjd med de charterresor som jag gjort med Vingresor. Alltid bästa tänkbara rum och det mesta har fungerat fint. Visst beskrivningarna av aktiviteterna på hotellet i Pipa lämnade en del övrigt att önska. Nästan alla utflykter blev inställda pga trasiga båtar, få deltagare etc. Dock blev jag vid två tillfällen väldigt irriterade på att guiderna inte lyckades hitta mig för att meddela att en utflykt ställts in trots att jag var inom hotellområdet. Förstår att sånt händer och att kompetensen inte alltid är på topp kompensation fick jag dock i efterhand. Vad som däremot är svårt att acceptera är att arrangören inte kan lägga ner mer energi på att få till bra utflykter i ett område där turisterna exempelvis avråds från bilhyra på egen hand.

Helst fixar jag mina egna resor, bokar hotell utflykter etc på egen hand där det finns ett utbud med engelsktalande guider. Gick runt i Manaus en hel dag vid min första Brasilienresa innan jag valde guideföretag för djungelturen. Läste omdömmen på internet och pratade direkt med företagen. Det företag som jag valde Gero Tours visade sig vara helt fantastiska och jag ångrade inte mitt val en enda minut.

Det här blev ett långt inlägg utfirån tankar jag fick utifrån hur vi väljer vårt resande arrangör etc. Apollo har jag också bara bra erfarenheter av, har dock gjort få paketresor med den arrangören. Grekland är så bekant för mig efter mer än 25 års resande till landet och en kultur som känns väldigt bekant. För att resa dit krävs inga stora förberedelser som en resa till Asien eller Sydamerika kräver.

Eva
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:56.