|
||||
|
||||
Sv: Apollo läser Kalimera?
Inkfish: Tror du verkligen på fullt allvar att Apollo enbart snor text utan att alls besöka resmålet och läsa på genom andra "källor".
Jag undrar mest vad Janne anser i frågan??? Honom som det faktiskt berör! Till mig har han sagt att han är glad att fler genom hans sida nu törs luffa på egen hand i övärlden. Jag tror nog att han är glad för alla de resenärer som nu av olika skäl kan resa via charter, kanske pga ohälsa har svårt att ta sig på egen hand. Att Apollo beskriver Amorgos så som det verkligen är, enligt även mina ögon som varit där är väl enbart bra, eller? |
|
||||
|
||||
Citat:
Fullständigt självklart besöker Apollo sina resmål. Och att fler reser till Grekland och till Amorgos är jättebra, oavsett hur de gör det. Det jag gjort är att jag tyckt mig känna igen Jannes formuleringar i deras text. Jag tolkar det som plagiat. Och plagiat tycker jag är onödigt. Det är allt. |
|
||||
|
||||
Det där att Apollo besöker sina resmål tvivlar jag på !!
Här på Peleponnesos/Kalamata så måste det då vara väldigt okunnigt personal. Så mycket som jag har hört av resenärer vilka varit här,så vet jag att Apollos guider vet ingenting om området.Det enda dom gör är att stå på flygplatsen o gapa om att stig på bussen eller reser ni på egen hand. |
|
||||
|
||||
Klart att de besöker resmålen. Inte minst hotellen som de väljer ut för sina program.
Att sen reseledarna ofta är okunniga om resmålet de jobbar på stämmer med min ytterst begränsade erfarenhet av reseledare också. |
|
||||
|
||||
När vi var på Thassos för några år sedan så talade guiden för mig att hon läste på Kalimera för att lära sig om ön
Riitta |
|
||||
|
||||
[quote=inkfish;107164]Klart att de besöker resmålen. Inte minst hotellen som de väljer ut för sina program
Tycker vi som resenärer att det räcker att dom har en gång besökt hotellet |
|
|||
|
|||
Då bör du nog fundera ett varv till...
Citat:
Citat:
Citat:
Samtidigt finns det en plånbok med i sammanhanget. Men det är en gammal sanning att man kan inte få högsta kvalitet till lägsta pris. Det bara är så... Men det är vi som kunder som bestämmer var ribban ska ligga! Naturligtvis har Apollo varit på Amorgos och rekat och skrivit avtal med hotell. Lika mycket naturligtvis har de också läst här på Kalimera. Det skulle vara gravt tjänstefel hos samtliga researrangörer att inte göra det! Och det finns bara så många superlativer. Så om Apollos beskrivning av Amorgos påminner om Jannes så kan det ju vara en tillfällighet. Eller så är det inspirerat, eller snudd på plagierat, av Janne. Eller så är det så att det inte finns så många olika sätt att uttrycka sig när man vill beskriva hur fantastiska Grekiska öar är... Peter |
|
||||
|
||||
Så rätt!!!
Vi har fått en mycket god inblick i hur de svenska charteroperatörerna arbetar på greköarna via en hotellägare vi under åren blivit god vän med. Så här går det till enligt vännen. I mitten av Mars månad dyker personal från operatörerna upp. Då menas att de i mars 2008 komma för att förhandla om säsongen 2009. De ha i god tid kontaktat de hotell som är av intresse. Skambud är ordet när hyressumma per rum/studio lämnas. Tidpunkten, mitten av mars månad är väl vald. Många hotellägare hänga på fallrepet och det är ännu ett par månader kvar innan turisterna komma. Ett vanligt bud ligga på avtal om exempelvis tio rum per dag Maj-Juni-Juli och Augusti. Snittsumman ligga på cirka 10-15 Euro per natt. Men, pengarna på bordet omgående via checkblocket. Många hotellägare nödgas antaga erbjudandet för att klara sina räntor och amorteringar. Så illa är det. Avtalen omfatta även vilka rum man ska förfoga över, dvs de allra bästa, därtill kontrollpunkter avseende brandskydd, poolkontroll etc etc. Kan operatören ej fylla rummen, då må ägaren mot 50-50 av hyran disponera rummet för egen uthyrning. Allt i avtal nogsamt reglerat. Arne |
|
|||
|
|||
Citat:
bon |
|
|||
|
|||
Citat:
Lissi - som längtar till nästa Greklandsresa, ack så långt bort i tiden |
|
||||
|
||||
Har åkte med de flesta större bolagen och kan konstatera att inget av dem är prickfria. Det är ömsom vin och ömsom vatten. Om något inträffar är det personalen på platsen som ska reda ut problemen och det är här som det oftast fallerar. Tyvärr kan det ibland smyga in en katt bland hermelinerna och det är då det blir fel. Har möt personal på platsen som ställt upp till max och varit toppen och samtidigt upptäck genom åren några som platsat på en öde ö utan andra mänskor.
Har efter de senaste resorna konstaterat att guidernas huvudsakliga arbete är att kräng utflyckter till resenärerna och detta på direktiv från bolagen. Chras |
|
||||
|
||||
Citat:
Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
Jag har alltid varit otroligt nöjd med de charterresor som jag gjort med Vingresor. Alltid bästa tänkbara rum och det mesta har fungerat fint. Visst beskrivningarna av aktiviteterna på hotellet i Pipa lämnade en del övrigt att önska. Nästan alla utflykter blev inställda pga trasiga båtar, få deltagare etc. Dock blev jag vid två tillfällen väldigt irriterade på att guiderna inte lyckades hitta mig för att meddela att en utflykt ställts in trots att jag var inom hotellområdet. Förstår att sånt händer och att kompetensen inte alltid är på topp kompensation fick jag dock i efterhand. Vad som däremot är svårt att acceptera är att arrangören inte kan lägga ner mer energi på att få till bra utflykter i ett område där turisterna exempelvis avråds från bilhyra på egen hand.
Helst fixar jag mina egna resor, bokar hotell utflykter etc på egen hand där det finns ett utbud med engelsktalande guider. Gick runt i Manaus en hel dag vid min första Brasilienresa innan jag valde guideföretag för djungelturen. Läste omdömmen på internet och pratade direkt med företagen. Det företag som jag valde Gero Tours visade sig vara helt fantastiska och jag ångrade inte mitt val en enda minut. Det här blev ett långt inlägg utfirån tankar jag fick utifrån hur vi väljer vårt resande arrangör etc. Apollo har jag också bara bra erfarenheter av, har dock gjort få paketresor med den arrangören. Grekland är så bekant för mig efter mer än 25 års resande till landet och en kultur som känns väldigt bekant. För att resa dit krävs inga stora förberedelser som en resa till Asien eller Sydamerika kräver. Eva |
|
|