Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2010-07-30, 14:03
nekjam nekjam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Sikeå
Inlägg: 433
Standard Sv: Tax Free - har reglerna ändrats?

Jag har i en annan tråd undrat över om någon åkt med det cypriotiska bolaget som kör mellan Umeå och Kreta till hösten. Eurocypria heter det och anlitas av bl. a Fritidsresor. Vad jag har förstått så kan man varken beställa på ut eller hem resan. Och utbudet ombord ska visst vara väldigt begränsat. Nu är det så att vår hemresetid är 07.10 på morgonen och vet då någon hur det är på flygplatsen? Har dom öppet så tidigt? Eller blir det att inhandla alkohol i Rethymno?
Svara med citat
  #22  
Gammal 2010-07-30, 14:15
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Tax Free - har reglerna ändrats?

Det är säkert öppet på flygplatsen..men Ni kan ju alltid fråga i info-disken när Ni landar
Svara med citat
  #23  
Gammal 2010-07-31, 09:42
Inabo Inabo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Norrland
Inlägg: 52
Standard Sv: Tax Free - har reglerna ändrats?

Hej "nejkam".

Vi åker också till Kreta från Umeå den 9/9-10. Ringde och hörde oss för varför det har blivit dessa förändringar och till svar fick min man höra att det var p.g.a. miljöskäl....och att det blir fler och fler flygbolag som "avskaffar" taxfree på flygplanen... Visst kan vi leva utan taxfree det är inte det men rent principiellt så tycker jag att man skall informera om detta på deras hemsida (fritidsresor) samt att de har bytt flygbolag. Hur det sen är om man kan köpa på taxfree på flygplatsen vet jag inte...Kanske någon annan kan svara på det?
Jag tänker mig att när anledningen är miljöskäl - så bör man inte få köpa alkohol i taxfreen på flygplatsen heller...men det är min egen lilla uppfattning...Hur det sedan är i verkligheten det återstår att se....
Önskar dig en trevlig resa....Vi har inte åkt med detta plan tidigare så det blir en ny erfarenhet för oss....
Svara med citat
  #24  
Gammal 2010-07-31, 10:36
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Tax Free - har reglerna ändrats?

Citat:
Ursprungligen postat av Frappe Visa inlägg
Jag måste få undra... hela Grekland är ju fullt av solkräm? på Arlanda kan man handla allt utom alkohol.
Helt enig! Kjøp solkrem på flyplassen, eller kjøp den på et apotek/supermarked i Hellas - ikke på turistbutikkene for der er den dyr!
Verre er det jo ikke
Svara med citat
  #25  
Gammal 2010-07-31, 11:23
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Tax Free - har reglerna ändrats?

Admirala, på flygplatsen och i Hellas är det dyrt! Det bästa är nog att handla hemma - i alla fall i Sverige!
Svara med citat
  #26  
Gammal 2010-07-31, 11:50
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Tax Free - har reglerna ändrats?

Jag köper alltid solkrämerna här hemma. Finns ett stort urval och billigare än i Grekland och då får jag en som fungerar för mig. Får soleksem av solkrämer med kemiska filter men aldrig när jag är i solen utan solkräm. Enligt hudläkare är det tyvärr vanligt. Därför köper jag enbart solkrämer med fysikaliska filter som fungerar för mig.

Eva
Svara med citat
  #27  
Gammal 2010-07-31, 12:24
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 203
Standard Sv: Tax Free - har reglerna ändrats?

Citat:
Ursprungligen postat av Inabo Visa inlägg
Jag tänker mig att när anledningen är miljöskäl - så bör man inte få köpa alkohol i taxfreen på flygplatsen heller
Skillnaden är nog att det man ska köpa taxfree ombord på flygplanet fraktas både dit och tillbaka, vilket drar mer flygbränsle. Det man köper på flygplatsen tillkommer ju ändå.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2010-07-31, 12:38
nekjam nekjam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Sikeå
Inlägg: 433
Standard Sv: Tax Free - har reglerna ändrats?

Hej Inabo. Tack för det svaret. Var ska ni bo? I Chania eller Rethymno? Vi ska bo i Rethymno. Vi kanske ses.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2010-07-31, 12:57
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Tax Free - har reglerna ändrats?

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Admirala, på flygplatsen och i Hellas är det dyrt! Det bästa är nog att handla hemma - i alla fall i Sverige!
Nå har jeg sammenlignet, helt tilfeldig, prisene på en Vichy solkrem (Vichy Capital Soleil Solkräm), faktor 50, 50 ml, på en svensk og en gresk nettbutikk.
I Sverige: 175,- SEK
I Hellas: 12,32 E = 116 SEK

Nå er ikke dette utsalgspriser i butikk, men jeg tviler vel på at greske nettbutikker er så ekstremt mye billigere enn svenske, og vil anta at dette også avspeiler prisforholdet i butikk.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2010-07-31, 15:12
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Tax Free - har reglerna ändrats?

Korreprodukter som jag använder är betydligt billigare i Grekland.

Prisexempel SPF 4 kostar 239 SEK på Korres hemsida, skulle tro att Kicksbutikerna tar något liknande eller lite till.

I Grekland kostar den € 12 vilket blir en bra bit under halva priset.

Bättre hudvårdsprodukter i samma prisklass har jag inte hittat, dryga gjorda på naturliga råvaror, innehåller inte massa konserveringsmedel och andra främmande ämnen så som: *mineralolja, silikoner, propylenglykol och etanolaminer.
* Citerat från produktbeskrivningen
Svara med citat
  #31  
Gammal 2010-07-31, 15:32
Hestia Hestia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 157
Standard Sv: Tax Free - har reglerna ändrats?

Var hittar man Korres produkter i Grekland, är det på apoteken eller speciella affärer för hudvårdsprodukter? För på supermarkets hittar man dem väl inte?
Svara med citat
  #32  
Gammal 2010-07-31, 15:37
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Tax Free - har reglerna ändrats?

Citat:
Ursprungligen postat av Hestia Visa inlägg
Var hittar man Korres produkter i Grekland, är det på apoteken eller speciella affärer för hudvårdsprodukter? För på supermarkets hittar man dem väl inte?
Jag tror inte de finns på supermarkets, jag har alltid köpt mina på apoteket, förutom i år vid hemresan, då jag fyndade rejält i Korresbutiken på Atens flygplats, ni som flyger via Aten, missa inte den, ljuvlig bodylotion för €10,30, SPF4+SPF10 i ett paket för €13.
Svara med citat
  #33  
Gammal 2010-07-31, 15:45
Hestia Hestia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 157
Standard Sv: Tax Free - har reglerna ändrats?

Tack för det Hellen! Skulle gärna vilja testa deras produkter, hört så många som använder dem och är lyriska!
Svara med citat
  #34  
Gammal 2010-07-31, 16:00
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Tax Free - har reglerna ändrats?

Citat:
Ursprungligen postat av Hestia Visa inlägg
Skulle gärna vilja testa deras produkter, hört så många som använder dem och är lyriska!
Jag hade också bara hört talas om dem tidigare, nu tillhör jag de lyriska
Svara med citat
  #35  
Gammal 2010-07-31, 16:07
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Tax Free - har reglerna ändrats?

Javisst, Korres' produkter er vidunderlige, og som Hellen sier selges de på apotek i Hellas (men ikke alle apotek) og på flyplassen i Athen - men aldri på supermarked o.l.
Jeg er helt "avhengig" av deres body butter, akkurat nå har jeg en som dufter jasmin.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT