Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2009-05-08, 23:03
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Bedrägeri?

Det var ju bra att de svarade. Men...

Citat:
Flygbolagen daterar upp sina priser regelbundet och när vi via var sajt fragar det centrala reservations systemet (CRS) där flygbolagen är anslutna till far vi ett svar som da visas dig.
När du sedan bokar skickas bokningen till flagbolagets dator via
CRS och blir da fast bokat. Manga flygbolag har dock fatt sa mycket trafik pa sina datorer att det har gjort et sk. cache, en databas där priserna och tillgänglighetet pa platser är registrerade. Denna databas kan dock vara 10 min 1 timma eller flera timmar gamla, beronende vad flygbolaget ifraga tycker som är lämplig. Eftersom av 100 förfragningar i regel bara 2 bokar är det en bra lösning för flygbolagen, da kommer svaretr fran cachen och sedan dom tva bokningar gar direkt till datorn. Nackdelen är naturligtvis att priserna kan ha ändrats. Det förekommer ytterst sällan men det förekommer.


Saker och ting förändras. Så med vissa reservationer vill jag påstå att detta till viss del är "blå dunster".

Det finns ett system som heter Amadeus. Och det är så stort och omfattande att jag betvivlar att de lagt ner det. Men det är möjligt de kallar det CRS idag... Det är ett on-line bokningssystem, som täcker hela världen. Där i princip alla flygbolag informerar och alla resebyråer kan kontrollera tillgänglighet och boka resor med någon sekunds fördröjning.

Att ett flygbolag skulle "cacha" förfrågningar ställer jag mig mycket frågande till. Däremot är det sannoligt att SKYTOURS cachar (sparar frågor, för de som inte hajar lingot...) sina förfrågningar.

Dvs, om jag frågade igår om en resa Kph - Ath och fick priset 2.000 så kommer deras dator ihåg det. När nästa frågar samma sak idag (Lissi tex ), så får hon samma pris som jag fick. Fast "ur minnet" från SKYTOURS. Går Lissi sedan vidare och vill boka så måste SKYTOURS kolla mot flygbolaget. Och är då de biljetterna sålda av någon annan resebyrå så riskerar man att få ett nytt pris.

Jag har sett det massor med gånger när jag suttit och letat bra priser och "fuskbokat" för att kolla... SKYTOURS och andra på nätet ligger inte on-line. De uppdaterar endast vid bokning. Därför kan priserna bli fel.

Der sehr Geherter Herr Rudi försöker skylla på flygbolagen när det nog egentligen är SKYTOURS som glider på sanningen när det gäller vem som ligger efter i uppdatering... Samtidigt är det omöjligt för dem att vara ständigt uppdaterade på alla linjer i hela världen!

En gång försvann min biljett när jag tvekade någon minut innan jag skulle beställa... Allt ifyllt, bekräftat och klart och jag skulle bara trycka OK. Men någon annan hann före!

Anledningen att jag vet att någon annan hann före är att det var sista biljetten på det flyget... Så det handlade inte om priset. Platsen försvann.... Något enerverande, men det löste sig...

Detta är nackdelen med Nätresebyråerna. Fördelen är priserna och att det finns många... Och de kan ha olika avtal. Tänk även på att så länge det rör sig om reguljärflyg så kan man även leta utomlands... England tex... Det finns stora tillförlitliga nätresebyråer där.

Anledningen att jag kan en del om Amadeus är att jag jobbade för det företag som levererade största delen av datorerna till systemet för många år sedan. Jag var extremt marginellt, i yttersta utkanten, involverad i att bygga upp komunikationen mellan Paris och Sverige. På den tiden när ISDN var i framkant av tekniken och bredband bara var en dröm...

Hjärtat i Amadeus finns/fanns (?) i en gigantisk datahall i Paris. På en plats så hemlig att få vet var den ligger. Jag har sett bilder därifrån. Imponerande... Tänk inte ens tanken att något skulle hända där. Då skulle ingen kunna boka biljetter någonstans i världen. Hela världens biljettbokning skulle braka ihop direkt... ALLA reguljärflygsbiljetter passerar Amadeus! Charter går utanför.

Men jag ser den där bilden av den imponerande datahallen från slutet av 80-talet för mitt inre öga. Vattenkylning och UPS:er (batterier typ) så långt ögat når... Men med tanke på utvecklingen står det väl en ensam hyfsat kraftig PC mitt i en gigantisk tom sal numera och sköter det hela...

Nja. Det var kanske lite underdrivet...

Svara med citat
  #22  
Gammal 2009-05-09, 14:28
Paphiannas avatar
Paphianna Paphianna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Timrå / Sundsvall
Inlägg: 121
Standard Sv: Bedrägeri?

Intressant, Peter!
Tänk att man fick lära sig en hel del om flygbokningssystem under lördagseftermiddagens lilla forumsurfstund
Uppenbarligen finns det en hel del gråzoner i biljett- och prishanteringssystemen, det gäller nog att ha både koll och tur,
och som sagt dessa nätbyråer är ju så många, svårt att veta vilka som är seriösa och vilka som inte är det
Låter väldigt sårbart det där med att ALLA bokningar går via Amadeus....brrr om någon hittade dit med en bomb eller nåt....
Svara med citat
  #23  
Gammal 2009-05-09, 21:29
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Bedrägeri?

Citat:
Ursprungligen postat av Paphianna Visa inlägg
Uppenbarligen finns det en hel del gråzoner i biljett- och prishanteringssystemen, det gäller nog att ha både koll och tur...
Att hålla koll och ha lite tur (som man skapar själv ) håller jag med om. Gråzon vet jag inte riktigt om jag håller med om. Det är ett helt nytt sätt för oss som konsumenter/resenärer att själva boka resor. Vi är kanske inte riktigt vana ännu att vi faktiskt själva kan ta en större kontroll över våra resor? Förr gick man in på resebyrån och tog det de hittade... Nu beställer jag själv via nätet det som passar mig!

Citat:
...och som sagt dessa nätbyråer är ju så många, svårt att veta vilka som är seriösa och vilka som inte är det...
Min personliga uppfattning är att de absolut flesta resebyråer på nätet är väldigt seriösa. Fast det finns säkert undantag. Men de blir nog inte så gamla... Nätet är ett oerhört starkt vapen. Information sprids på några sekunder! Jag tror säkert SKYWAYS är seriösa tex. Men när man råkar ut för det som Lissi gjorde VERKAR det ju oseriöst. När det troligtvis bara är en teknikfråga. Men när biljetten helt plötsligt blir dubbelt så dyr så blir man ju misstänksam...

Citat:
Låter väldigt sårbart det där med att ALLA bokningar går via Amadeus....brrr
Både ja och nej. Det finns väldigt stora fördelar med att alla (med behörighet) har tillgång till samma info samtidigt. Om jag vill flyga CPH - ATH går man in i Amadeus och får då fram samtliga möjliga förbindelser direkt. Eftersom flygbolagen ligger on-line mot Amadeus. Alternativet hade varit att "resebyrån" blivit tvingade att kolla varje flygbolag ett efter ett...
Blä. Det där blev lite rörigt. Vissa sökmaskiner gör ju faktiskt det... Kollar bolag efter bolag. Men det beror på att nätresebyråer inte får behörighet att gå via Amadeus. Hade de fått göra det hade alla haft samma pris alltid! Men nu har olika bolag olika avtal.

Hur det är idag vet jag inte men förr körde många ett Unixbaserat säkerhetssystem som hette MLS II. Multy Level Security. Ett Engelskt säkerhetssystem som var väldigt bra.

Ser du vinsten? Både för dig och "resebyrån". Dessutom är flygbolagen extremt motvilliga att släppa in externa kontakter i sina system. Vi kan boka resor direkt hos tex SAS eller Lufthansa osv, men då gör vi det i ett externt system som bara är en "spegel" av deras interna system. Så hög säkerhet har de stora och seriösa bolagen.

I testfasen hade jag faktiskt egen inloggning i Amadeus. Jag kunde kolla allt men inte boka... Tyvärr... Och som av en händelse "glömde" jag meddela förvaltningen i Paris att jag inte behövde den längre när testerna var slut...

Det gjorde att jag kunde gå in på en resebyrå och säga att det går en flight si och så och jag vet att det finns platser kvar. Ge mig en! Motfrågan kom direkt: Hur vet du det? Det var då jag fick tillfälle att ge dem mitt James Bond-leende och säga: Jag bara vet...

Resebyråerna blev lite ställda när det visade sig att jag kunde mer om Amadeus än de kunde... Om jag hade roligt? Det må du tro...

Fast det nöjet fick ett hastigt slut två år senare när jag, och min VD, fick ett tämligen ampert brev från Paris... Jag blev uppkallad till VD för vederbörlig utskällning och jag trodde att jag förlorat jobbet... Han förklarade för mig att Paris tyckte att jag borde skjutas, jag hade varit en säkerhetsrisk osv... Sedan skrattade han, slängde brevet i papperskorgen och sa att jag var kreativ... Phuuu.....

[/QUOTE]...om någon hittade dit med en bomb eller nåt...[/QUOTE]

Säg inte så där... Tänk inte ens tanken. Fast jag vet inte hur det ser ut idag. Detta var före Internet och bredband osv. Det är mycket möjligt att man ändrat strukturen idag. Jag hoppas och tror det.

Då var det ett stjärnnät. Dvs alla var uppkopplade mot en punkt. Jag var även marginellt inblandad i utvecklingen av SWIFT i Norden. Det nät som bankerna använder för alla internationella transaktioner. Dvs ett helt slutet nät enbart för banker. Man sneglade lite då på Amadeus och såg sårbarheten och fortsatte i stället att utveckla ett nät med flera olika Noder. (Kontaktpunkter) Man kan se det som en cirkel med ett antal datorer som samverkar hela tiden. Det gör att skulle en av någon anledning slås ut har man det som kallas Redundency. Man kan alltså gå en annan väg och SWIFT fortsätter fungera utan problem. Nordens Nod ligger/låg i ett naturligtvis mycket hemligt bergrum i Stockholm. Exakt var vet jag inte men det lär vara i närheten av Slussen och Katarinahissen...

Men man har troligtvis flyttat det idag. Det krävs inte lika mycket utrymme som förr. Min gissning är att den nu ligger ute hos Telia i Farsta. Gott om utrymme och hög säkerhet.

För Malmöbor. Gissa vad som tidigare fanns i den fula gula tegelkåken mittemot Persborgstorget...? Hela sydsveriges kommunikationscentral! Hade det smällt där så hade det varit tyst från norra Småland och nedåt... Men den är flyttad nu...

De flesta vet att det var Malmös AXE-station. Det fanns till och med små Teliaemblem utanför tidigare. Men det var så mycket mer... Första gången jag var där så blev det total panik efter 10 min för någon utifrån hade lyckats börja sänka datorerna så de gick bara på 20 % effektivitet.... Jag ombads lämna byggnaden omedelbart och återkomma en annan dag. Kul. Jag hade bara kört 45 mil för just det besöket...

Datakom är KUL!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT