Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2015-05-14, 08:29
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 854
Standard Sv: Thessaloniki direkt!

Tack för intressanta rapporter om greklands Göteborg! Har bara haft förmånen att bevista den lilla flygplatsen (som jag gillade skarpt), samt vissa ytterdelar av Saloniki, men nu hör jag att det finns så mycket mer att se! Läggs därmed till på min vill-åka-till-lista (som nu börjar bli rätt lång!).

/Netwolf
Svara med citat
  #22  
Gammal 2015-05-14, 08:38
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Thessaloniki direkt!

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Läggs därmed till på min vill-åka-till-lista (som nu börjar bli rätt lång!).

/Netwolf
Vi har fått en ny på vår " Vill-tillbaks-till" lista.
Idag till stranden med lokalbuss.

Lissi- som ätit frukost med grekisk yoghurt, honung och spanakopita.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2015-05-14, 09:20
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Thessaloniki direkt!

Åhhhhhh...sneglar på den nu ekande tomma honungsburken från Nafplion och drar en djup längtansfull suck.
Ha en skön dag vid stranden.

Svara med citat
  #24  
Gammal 2015-05-14, 10:23
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 596
Standard Sv: Thessaloniki direkt!

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Vi har fått en ny på vår " Vill-tillbaks-till" lista
En till.

Ha en bra dag på stranden.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2015-05-14, 10:41
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Thessaloniki direkt!

Jag har också alltid tyckt mycket om Saloniki, även om strandgatan är så livlig med tiotals bars och kaféer med högljudd musik .
Ladadika är också mitt favoritsområde.
Glöm inte att besöka där det fina museet "Museum of Ancient, Byzantine och Post-Byzantine Musical Instruments, mycket speciellt!
12-14 Katouni

http://www.macedonian-heritage.gr/Mu...n_Organvn.html

Ha en fin resa!!
Eija
Svara med citat
  #26  
Gammal 2015-05-14, 16:52
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Thessaloniki direkt!

Heldag tre:
Nu hemkomna efter en så härlig dag vid havet utanför Thessaloniki. Jag sitter nu på balkongen 7 våningar upp med panoramautsikt över en utgrävning som fram till 70-talet nån gång var ett torg. Det har man alltså grävt upp. Dessutom ser jag hela scenen med hus klättrande uppför kullarna med Kastrot i centrum. Med ett glas vitt vin och färska jordgubbar som pricken över i så kan man ju inte klaga.
Innan jag berättar om vår dag så här långt, så måste jag betona en sak vi gillar mycket med Thessaloniki. Vart man än går så finns öppna arkeologiska utgrävningar mitt i kvarteren som man liksom bara får " i farten". Några minuters stopp för att läsa en informationstavla och man har lärt sig lite mer. Mycket spännande!
Idag tog vi buss 8 till IKEA och bytte till nr 69 till Paralia Epanomi, 1 tim, 40 min bort för 1,20 euro pp Man får mycket buss för pengarna här. Vi gick efter stranden en bit bort och badade med berget Olymbos rakt över bukten. Snötäckt förstås. Inga solstolar utsatta. Stranden hade vi helt själva.
När vi var nöjda gick vi tillbaks till tavernorna och fiskehamnen och åt var sin sallad, jag drack 2 glas vin och en flaska vatten, Claes drack öl och så 2 kaffe på det. 15 euro. Återigen blev vi förvånade över priset. Att sitta vid havet med Olymbos mitt emot och känna vinden och solen och höra det grekiska vänliga sorlet är magiskt. Alla är SÅ nyfikna på varifrån vi kommer och så otroligt vänliga! På bussen var en så go dam som undrade om hon kunde hjälpa oss...Så lik " min" Nikoleta dessutom i röst och utseende. Hon vinkade till oss när hon klev av.Vi är varma ända in i själen! Tack EvaA för alla tips!
Dagens fras: "Epomeni stasi" : Nästa hållplats.....säkert 40 ggr vardera vägen minst har vi hört frasen.
Ikväll mat i Ladadika.
Lissi o Claes
Svara med citat
  #27  
Gammal 2015-05-14, 20:00
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 596
Standard Sv: Thessaloniki direkt!

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Att sitta vid havet med Olymbos mitt emot och känna vinden och solen och höra det grekiska vänliga sorlet är magiskt.
Jag kan - nästan - se det framför mig.

Underbar dag, och så himla fint beskrivet Lissi. Vilken stad ni har hamnat i!
Svara med citat
  #28  
Gammal 2015-05-14, 20:25
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Thessaloniki direkt!

Svara med citat
  #29  
Gammal 2015-05-14, 20:39
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Thessaloniki direkt!

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Innan jag berättar om vår dag så här långt, så måste jag betona en sak vi gillar mycket med Thessaloniki. Vart man än går så finns öppna arkeologiska utgrävningar mitt i kvarteren som man liksom bara får " i farten". Några minuters stopp för att läsa en informationstavla och man har lärt sig lite mer. Mycket spännande!
Det där var nyheter för mig!
Staden kryper närmre -tack för det!
Svara med citat
  #30  
Gammal 2015-05-15, 10:55
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 6 054
Standard Sv: Thessaloniki direkt!

Tack för inspirerande rapporter. Du får säkert många att bli intresserade av Thessalonki.

/ Anne
Svara med citat
  #31  
Gammal 2015-05-15, 11:15
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 854
Standard Sv: Thessaloniki direkt!

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Dagens fras: "Epomeni stasi" : Nästa hållplats.....säkert 40 ggr vardera vägen minst har vi hört frasen.
Haha! Det påminner mig om en taxifärd i Grekland för många år sen. Den kvinnliga taxichaffisen pratade i telefon under resan och sa hela tiden "En taxi, En taxi". Tänkte att hon pratade med nån på taxistationen, eller nåt.
Senare förstod jag dock att hon sa endaxi (ok)

/Netwolf
Svara med citat
  #32  
Gammal 2015-05-15, 16:17
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Thessaloniki direkt!

Heldag 4, fredag 15 maj.
Så fort dagarna går och så varmt det blivit! 27 grader i skuggan och inte ett moln på himlen.
Jag sitter på balkongen och summerar dagen så här långt, efter 16 km promenad, med flera intressanta stopp på vägen. En dag som började med historia. Vi startade kl 10 med att gå några kvarter härifrån till den vackra kyrkan Ag. Dimitrios. En mycket vacker kyrka, ( som egentligen ALLA är), men det mest intressanta med den är katakomberna som finns under kyrkan. Mycket fina och väl restaurerade.
Efter detta stopp gick vi till Rotundan , en bit från Galerius båge och nu var där öppet. Det är en moske med minaret utanför. Nu under restaurering så det var fullt med byggnadsställningar inuti. Dock ingen som jobbade, men det var ju fredag. Takkupolen är mäktigt vacker!
Sen började vi det som var dagens mål. Vi skulle fortsätta promenera på den del av hamnpromenaden som sträcker sig bortom Vita tornet, alltså sydöst ut. Man kan gå denna fina promenad efter bukten många km. Den iordningställdes ca 2003, berättade en ung man vi mötte. Den skulle varit klar till Kulturhuvudstadsåret 1998, ( " but Greeks you know" var hans kommentar. ) Vi gick längs med denna jättefina breda strandpromenad nästan ända ut till segelbåtsmarinan i Kalamakia. Så härligt. På vägen såg vi näckrosdammar med karpar i och vi gick förbi nya och gamla konserthuset. Tyvärr går en konsert med bla Xainides då vi åkt hem.
Så tog vi av på gatorna tillbaks mot centrum. Vi åt varsin stor omelett med fetaost och tomater på ett litet mysigt ställe längs gatan och de två med varsin flaska vatten kostade 7 euro.. Det är svårt att göra av med pengar här...
Inne i centrum igen satte vi oss på en servering och tog en öl respektive ett glas vitt och vilade benen. På väg hem hamnade vi också mitt i en sån där härlig marknad som man stöter på i alla städer, den finns på olika ställen var dag.
Nu sover maken siesta innan kvällens aktiviteter...
Kvällarna tillbringar vi i Ladadika eller i närområdet där vi äter gott. 4 smårätter, en halvkilos karaff vin och kaffe och vatten landar på 17-22 euro, beroende på var vi äter.
Ikväll på vår promenad ska vi leta upp judiska museet. Här i T finns idag ca 1000 judar. 46.000 deporterades till koncentrationsläger under andra världskriget. Museet ligger i ett av de få hus som finns kvar från judiska bosättningen. Vi ska besöka museet nästa vecka men ska ikväll se var det ligger.
Så avslutar vi nog kvällen hos vännerna på ouzerian granne med hotellet.
I morgon nya äventyr! Antagligen i en by utanför stan!

Lissi

Senast redigerad av Lissi den 2015-05-15 klockan 16:32.
Svara med citat
  #33  
Gammal 2015-05-15, 16:51
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 460
Standard Sv: Thessaloniki direkt!

Vilka upptäcktsresande ni är! Trevligt att få följa med på äventyren, samma dag som ni! Härligt att du skriver Lizzi!
/ Jannis
Svara med citat
  #34  
Gammal 2015-05-15, 16:56
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Thessaloniki direkt!

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Vilka upptäcktsresande ni är! Trevligt att få följa med på äventyren, samma dag som ni! Härligt att du skriver Lizzi!
/ Jannis
Lizzi?
Svara med citat
  #35  
Gammal 2015-05-15, 19:33
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 738
Standard Sv: Thessaloniki direkt!

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Heldag 4, fredag 15 maj.
Så fort dagarna går och så varmt det blivit! 27 grader i skuggan och inte ett moln på himlen....
Lissi
Mmm... Det låter härligt! Precis vad jag behövde höra!!! Har varit lite orolig över temperaturen inför vårt Greklandsbesök om en dryg månad... Nu kan jag koppla av... Ha en fortsatt trevlig tur!

MVH zakka
Svara med citat
  #36  
Gammal 2015-05-16, 14:38
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 596
Standard Sv: Thessaloniki direkt!

Det verkar finnas hur mycket som helst att se och göra i Thessaloniki.

Hur känns det nu efter några dagar. Är Thessaloniki bättre än Aten?
Svara med citat
  #37  
Gammal 2015-05-16, 15:27
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Thessaloniki direkt!

Janne, dessa städer kan inte jämföras. De är så olika. Här är luftigare, renare mer gröna gator och så närheten till havet! Känns modernare förstås och mer lättillgängligt. Men här bor bara 1 milj så det är skillnad.
Om 5 min blir vi upplockade av kalimeravän Z och ska till Nea Appolonia..Äventyr! Mer om det i morgon.
Idag har vi bara strosat runt hit och dit åt det håll näsan pekat...härligt. Drygt 7 mil har vi traskat sen vi kom...

Lissi
Svara med citat
  #38  
Gammal 2015-05-16, 16:44
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Thessaloniki direkt!

Lissi,så roligt och intressant att läsa dina rapporter från Thessaloniki


Monica
Svara med citat
  #39  
Gammal 2015-05-16, 17:01
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Thessaloniki direkt!

Åh, så mycket ni ser och upplever.
Storstadssemester i behagligt klimat med så många spännande mål för korta och långa vandringar kombinerat med härliga pauser - det kan inte bli bättre.
Det är bara att uppskatta alla gemensamma resor så länge kroppen håller. Sen blir det helt underbart med sköna dagar på Tinos i nästa vecka också kan jag tänka.
Här hemma känns det kallt och inte alls inspirerande till några längre vandringar.
Svara med citat
  #40  
Gammal 2015-05-16, 17:15
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Thessaloniki direkt!

Låter som ni har det helt underbart, fortsätt och njut!..

Sunny, som vill stanna på Sifnos for ever....
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT