Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Visa resultat för omröstning: Reser du med laptop, surfplatta, smartphone eller o-smartphone?
Laptop 20 18.35%
Surfplatta 53 48.62%
Smartphone 87 79.82%
Osmart mobil 15 13.76%
Ingetdera 4 3.67%
Flervalsomröstning. Antal röster: 109. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2015-07-16, 00:02
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 006
Standard Sv: Handtag, famntag, klapp eller kyss?

Jag hade med mig min nyinköpta smarta phone på senaste resan, hemkommen sen knappt två veckor. Den hade jag med mig för att o-smarta jag skulle MÖJLIGEN orka eller finna tid att LÄRA mig mer om den.


ICKE SA NICKE, den är nog och förblir kanske smartare än jag i framtiden men SMS kunde jag skicka och ta emot i alla fall.


Övrigt - att ÄNTLIGEN får vara "onåbar" (delvis i alla fall), STRUNTA TOTALT i allt vad nyheter och annat normalt innebär, GLÖMMA Sverige och övriga omvärlden i ett par veckor


Allt som har hänt kommer upp på ett eller annat sätt efteråt, that´s it !




/Hasse
Svara med citat
  #22  
Gammal 2015-07-16, 08:40
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Handtag, famntag, klapp eller kyss?

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Lite nyfiken bara.. men vad är det som är så stressande med att ha en surfplatta eller en laptop med sig..

Jag tycker det är avkopplande att gå in och läsa lite på internet eller lyssna på musik.. det är ju inget tvång som skapar stress. .inte för min del iaf!..
För mig är det stressande. Jag lägger för mycket tid på att hantera bilder och skriva om vad jag gör. Vill göra det på ipad, eftersom det går snabbare, men ofta är wifin lite svajig så det tar tid innan bilderna går över från mobilen. Så ska jag fundera, välja bilder, ladda upp, skriva, under senaste resan på Kalimera och mycket mer på facebook.

Dessutom finns ju dessvärre hela resten av internet därute att hålla koll på också.

Det där tar tiden som jag förut la på att läsa böcker. Jag läser mycket mindre idag och jag saknar det väldigt mycket. Funderar på att hitta en strategi för att begränsa mig på internet nästa resa, det har blivit för mycket på senare tid.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2015-07-16, 09:40
MetaxaHasses avatar
MetaxaHasse MetaxaHasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2011
Ort: Luleå
Inlägg: 393
Standard Sv: Handtag, famntag, klapp eller kyss?

Jag har sett och hört att många hamnar i en stress av att hinna med faceb,twitter osv.och de egentliga måstena hamnar efter.
För en del är det en avkoppling i tillvaron medan det för andra blir rena stressfällan...
Vi måste se mer på varandra och se så vi mår bra!
Hasse
Svara med citat
  #24  
Gammal 2015-07-16, 09:43
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Handtag, famntag, klapp eller kyss?

Citat:
Ursprungligen postat av MetaxaHasse Visa inlägg
Vi måste se mer på varandra och se så vi mår bra!
Ja, det är ju det som är problemet! Om de inte syns till på facebook kanske de inte mår bra
Svara med citat
  #25  
Gammal 2015-07-16, 10:56
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Handtag, famntag, klapp eller kyss?

Vi har kun med våre telefoner ( Iphones) og synes det holder fint, når vi ikke er borte mer enn et par uker
Redigerer bilder gjør jeg ikke, men legger i blant inn et bilde, eller to (via PhotobucketAPP) på Kalimera og Hellasforum.
Familien holder vi bl.a oppdatert via Instagram, "et bilde sier jo mer enn 1000 ord"
Fordi vi f.t reiser med kun håndbagasje på 14 dagersturer, må vi jo begrense oss litt når det gjelder bøker, dvs fortsatt har vi med et par pocketbøker, men har E-bøker på telefonen...

Nettbrett har vi ikke, men en Laptop har vi med på langturen vår om høsten, i år blir den ( forhåpentligvis) på 60 dager
Når vi er borte s å lenge føler vi det like naturlig, som vi gjør hjemme, å følge med på "hva som skjer i verden"... - og håper det ikke skjer f o r mye

Siden ingen av oss er på Facebook stresses vi ikke av å holde oss oppdatert der
Svara med citat
  #26  
Gammal 2015-07-16, 12:54
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Handtag, famntag, klapp eller kyss?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
För mig är det stressande. Jag lägger för mycket tid på att hantera bilder och skriva om vad jag gör. Vill göra det på ipad, eftersom det går snabbare, men ofta är wifin lite svajig så det tar tid innan bilderna går över från mobilen. Så ska jag fundera, välja bilder, ladda upp, skriva, under senaste resan på Kalimera och mycket mer på facebook.

Dessutom finns ju dessvärre hela resten av internet därute att hålla koll på också.

Det där tar tiden som jag förut la på att läsa böcker. Jag läser mycket mindre idag och jag saknar det väldigt mycket. Funderar på att hitta en strategi för att begränsa mig på internet nästa resa, det har blivit för mycket på senare tid.
Jag gillar ju att rapportera när jag är i Grekland.. ett av mina stora nöjen....
Dessutom stannar jag minst 5 veckor numera och då skulle det kännas "naket" utan min surfplatta och internet.

Nu senast på Sifnos blev jag ist stressad över att ha svajig Wifi och inte kunna ladda upp bilder snabbt ... så jag är väldigt beroende!

Men under en eller två veckor i Grekland skulle jag kunna klara mig utan surfplattan..tror jag!..

Sunny, som hoppas på BRA wifi på nästa boende i Naxos.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2015-07-16, 16:00
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Handtag, famntag, klapp eller kyss?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
För mig är det stressande. Jag lägger för mycket tid på att hantera bilder och skriva om vad jag gör. Vill göra det på ipad, eftersom det går snabbare, men ofta är wifin lite svajig så det tar tid innan bilderna går över från mobilen. Så ska jag fundera, välja bilder, ladda upp, skriva, under senaste resan på Kalimera och mycket mer på facebook.

Dessutom finns ju dessvärre hela resten av internet därute att hålla koll på också.
att läsa böcker. Jag läser mycket mindre idag och jag
Det där tar tiden som jag förut la på saknar det väldigt mycket. Funderar på att hitta en strategi för att begränsa mig på internet nästa resa, det har blivit för mycket på senare tid.
Håller med - jag har ju sett dig ha ha! Vi har bara med oss smartphones och tom det kan bli stressigt.Jag har också tappat en del läsning tyvärr! Det är ju det här med att ständigt kolla som är så fånigt egentligen.Nu när vi reser,ska jag läsa mycket mer!
Svara med citat
  #28  
Gammal 2015-07-16, 16:41
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Handtag, famntag, klapp eller kyss?

"Det där tar tiden som jag förut la på att läsa böcker. Jag läser mycket mindre idag och jag saknar det väldigt mycket. Funderar på att hitta en strategi för att begränsa mig på internet nästa resa, det har blivit för mycket på senare tid."

Men Inkan, det här med böcker att läsa i övärlden har sin lösning. Jag laddar ner E-böcker från nätet. Dels från biblioteket hemmavid. De är dock lite snåla och medgiva endast fyra lån per låntagare och månad. Detta grundat på att biblioteket får betala upphovsrättsinnehavaren 20 Sek per E-lån. Nu har vi ju tvenne kort så då har vi tillgång till inalles åtta böcker per månad.

Så finnes ju en outsinlig källa i form av Adlibris Mondo. Här kostar dock böckerna lite, men då kunna de sparas på hårddisken i all oändlighet, detta till skillnad från bibliotekets e-böcker som raderas efter en månad.

Nu läser jag emellertid böckerna på min 12-tums Lenovolaptop. Jag tror det bliver elakt att läsa dessa böcker på en Ipad med dess begränsade skärm.

Arne

Direkt från stugan på skäret i sommarsol
Svara med citat
  #29  
Gammal 2015-07-16, 17:37
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Handtag, famntag, klapp eller kyss?

Men Arne, det är inte mediet som är problemet, utan tiden! Tiden jag förut la på att läsa böcker lägger jag på internet nu istället. Det är trist, jag saknar läsningen.

Därför funderar jag på att skära ner skärmtiden under nästa resa, till kanske 45 minuter om dagen. Hur nu det ska gå till ...

Malina: så du menar att om jag inte lagt upp mina dagliga rapporter från Amorgos här och var så hade det inte gjort något? Haha!

Under er nästa resa - du skulle bara våga stoppa undan smartphonen på Santorini och Amorgos. Läsa kan du ju göra på Naxos
Svara med citat
  #30  
Gammal 2015-07-16, 22:04
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Handtag, famntag, klapp eller kyss?

Jomen,kära Ink!Självklart vill jag läsa om dig och dina äventyr! Jag (vi) älskar det!

Vi kommer med all säkerhet att rapportera från ALLA öar - via FB blir det då.

Men, det här med läsning; Läsning för mig är att hålla i en BOK som är gjord av papper och som i bästa fall är skriven av en bra författare.Jag har svårt att se mig med en bok i datorn - vill känna och bläddra och göra förbjudna hundöron,kunna gå tillbaks till passager som kanske var smått obegripliga,men som när man läst om blir begripliga.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2015-07-16, 22:07
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Handtag, famntag, klapp eller kyss?

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Jomen,kära Ink!Självklart vill jag läsa om dig och dina äventyr! Jag (vi) älskar det!

Vi kommer med all säkerhet att rapportera från ALLA öar - via FB blir det då.
Ser fram emot det!
Svara med citat
  #32  
Gammal 2015-07-16, 22:11
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Handtag, famntag, klapp eller kyss?

Och så kan vi ju ha Ö-kontakt ! Du ska väl vara på Tilos då?
Svara med citat
  #33  
Gammal 2015-07-16, 22:17
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Handtag, famntag, klapp eller kyss?

Japp. Med begränsad skärmtid då
Svara med citat
  #34  
Gammal 2015-07-16, 22:23
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Handtag, famntag, klapp eller kyss?

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg

Men, det här med läsning; Läsning för mig är att hålla i en BOK som är gjord av papper och som i bästa fall är skriven av en bra författare.Jag har svårt att se mig med en bok i datorn - vill känna och bläddra och göra förbjudna hundöron,kunna gå tillbaks till passager som kanske var smått obegripliga,men som när man läst om blir begripliga.
Precis....massor av pocket har jag med mig som sen lämnas kvar! Kanske till nån glädje för nån annan som gillar riktiga böcker..

Lissi
Svara med citat
  #35  
Gammal 2015-07-17, 07:22
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 794
Standard Sv: Handtag, famntag, klapp eller kyss?

Ja, samhället har verkligen förändrats. Tänker på det ibland när man t ex besöker en vårdcentral. Där ser man en massa veckotidningar i väntrummet, men det man saknar mest är en laddstation!

/Netwolf
Svara med citat
  #36  
Gammal 2015-07-17, 10:10
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Handtag, famntag, klapp eller kyss?

Jag kan nästan sakna tiden då någon kom cyklande med andan i halsen, sa "Du ska ringa [din högste chef] (någon på jobbet som var Greklandsmänniska och åtminstone visste på vilken ö jag var hade ringt en lokal turistbyrå och förmedlat ett besked till mig). Jag gick till telefonkiosken och ringde min högste chef, hans Viktiga Budskap var "Idag har jag petat [din närmaste chef] (till vilken jag var biträdande), och jag ville att du skulle få veta det direkt från mig".

Och jag svarade "Jaså du, det var ju bussigt, men nu har jag lite bråttom för jag ska hem till vännerna [Si och så], vi har varit ute och fiskat med deras båt idag så nu ska vi käka bläckfisk".

Det var tider det. Nu får man samtal, mail, sms och andra mess dygnet runt (Jag använder inte jobbmobilen på semestern men kan nås via privatmobilen).
Svara med citat
  #37  
Gammal 2015-07-17, 10:49
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Handtag, famntag, klapp eller kyss?

Fast jag förstår ändå inte riktigt vad som är problemet, att det ska vara antingen/ eller..

I april när jag var på Tinos så var jag helt nedkopplad från kommunikation på nätet utom sms till make och barn. Då hade bara ingen lust utan ville bara vara själv med mina tankar och ladda batterier med vännerna där. Hade jag VELAT hade jag självklart varit uppkopplad.. Resan efter till bla Thessaloniki, hade jag inte alls det behovet utan skrev dagbok här på Kalimera och la upp bilder på FB. Det var inte ett dugg stressande. Många pocketböcker hade jag också med mig. Jag läser massor när vi är borta. Maken är beroende av att kolla läget hemma med allt som rör styrelseuppdrag, fotbollsresultat, nyheter mm mm så när han sitter med sin telefon så kan ju jag leka med min eller /och se på folklivet eller läsa... eftersom alla mina barn finns på FB så är ju bilder och rapporter där välkomna hälsningar till dem.
När vi reser till Kreta i höst blir det nog ganska lite rapporterat.... Vi ska slappa och det är lugnt hotelliv alldeles vid havet utanför Rethymno som gäller. Det blir några bilder på FB och kontakt där med Kretavännerna. Från Tinosresan i okt/nov blir det nog inga rapporter...då är det umgänge med Tinosfamiljen och vila och promenader som gäller i första hand. Endast om något verkligt intressant upplevs som rör den grekiska krisen blir det rapport.
Det jag vill säga är att att allt är upp till en själv....Blir Du stressad av IT-flödet- låt bli ! Är det viktigt för Dig och Du njuter av det, använd Dina Smartphones/I-pads /datorer....Då är de ju ett plus och vi hemma som får rapporter blir ju glada dessutom!.
Ingen mer än man själv vet ju vad som är semester!!

Så alla , ha en fin ned/upp/-och avkopplande semester!

Lissi
Svara med citat
  #38  
Gammal 2015-07-17, 11:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 504
Standard Sv: Handtag, famntag, klapp eller kyss?

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
göra förbjudna hundöron,kunna gå tillbaks till passager som kanske var smått obegripliga,men som när man läst om blir begripliga.
Allt det där kan du göra på en läsplatta, du kan till och stryka under saker som du tycker är viktiga, och sudda ut om du vill. Har många vänner som använder läsplattor som har övergivit böckerna, där är jag dock inte ännu, jag läser fortfarande hederliga böcker.
Svara med citat
  #39  
Gammal 2015-07-17, 11:12
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Handtag, famntag, klapp eller kyss?

Men en bok ska lukta bok. Den ska vara tung som en pocket i händerna, man ska känna papperet under fingrarna och man ska kunna bläddra. Jag gillar inte läsplatta alls, det är fel upplevelse för mig.
Svara med citat
  #40  
Gammal 2015-07-17, 11:39
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 794
Standard Sv: Handtag, famntag, klapp eller kyss?

iPad funkar inte i solljus. Då måste man införskaffa sig en Kindle. Sen när man ligger på beachen, så är det lättare med en pocket. Dels är den inte så tung att hålla och dels behöver man inte oroa sig att det ska komma sand i den.

På pendeln till jobbet, läser jag dock gärna på paddan.

/Netwolf
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT