|
|||
|
|||
Sv: Grekiska öar!Hej
Scorpios är väl bebodd även om den kanske inte kan besökas utan inbjudan.
Makronissos kräver en utredning. När man passerar på rutten Lavrio-Kea ser man såväl hus som bilar och människor. |
|
|||
|
|||
Hej Alla
Ionousses öster om Chios finns inte med på Kalimeras snabbvalslista, kan det bli 93 st nu? HABS PA |
|
|||
|
|||
Hej igen
Den där Janne stavar ju Inousses på detta sätt: Oinoussos. Men Anti Psara kan vara bebodd den har i allafall en "byprick" på kartan. HABS PA |
|
||||
|
||||
På Palea Kameni (gamla vulkanön) utanför Santorini, bor det en enstöring med sina getter. Jag skulle följt med hyresvärden en gång över dit, men hur det var så blev det inte av. Jag fick i alla fall se kort på honom och han berättade att enstöringen ( kommer ej ihåg vad han heter ) har bott året runt på ön i ca 20 år. Jag hoppas att jag får träffa honom någon gång.
Så Janne du kan ju plussa på en ö till, för den räknas väl som bebodd. Barbro |
|
||||
|
||||
Har du Samiopoula med, Janne?
Jag vet inte om den är bebodd idag, men de gånger vi har varit där, så har det bott en familj där. |
|
|||
|
|||
Den lilla ön (vet ej namnet) mellan Paros och Antiparos är ju bebyggd med flotta hus.
Syns från färjan mellan öarna. |
|
||||
|
||||
Citat:
Agios Efstratios hade jag glömt bort. Tack Anki! Du är en av två som jag vet besökt Agios Efstratios, PA är den andra. Citat:
Har undersökt Antipsara, noll invånare. Citat:
Jag räknar inte Samiopoula som bebodd. Inte som jag ser det, återkommer till det längre ned. Det finns en ö som heter Kyra Panagia utanför Alonissos, där bor en munk, ändå räknar jag inte den ön som bebodd. Citat:
För mig är en ö bebodd om det bor folk året om, om det finns någonstans att bo, att handla och att äta. Kort kan man kunna säga att för komma med bland Kalimeras öar måste man som turist kunna både besöka ön och bo på ön. Just nu finns det 92 sådana öar. |
|
||||
|
||||
Citat:
Nej, en plats/ö är bebodd om minst en människa har sin huvudsakliga bostad där, även om personen inte befinner sig där hela året. |
|
||||
|
||||
Inte som jag ser det.
|
|
||||
|
||||
Du är ju storstadsförstörd Två personer är en grupp. Tre är en folksamling!
En bofast är lika viktig som tusen. |
|
||||
|
||||
Håller helt med dig förstås, fast jag bor i en storstad.
Men, just i det här fallet med grekiska bebodda öar drar jag gränsen vid öar jag kan besöka och kan hitta någonstans att sova, typ pensionat. Det finns en svensk som heter Anders Källgård som har skrivit en bok som heter Svenska öar, för att räknas som ö (och få vara med i boken) får det inte finnas någon broförbindelse. Så vi kan se det ur olika perspektiv. Boken är för övrigt mycket bra, läs lite om den här... |
|
|||
|
|||
Janne bestämmer. Bra med en tydlig definition.
|
|
||||
|
||||
Instämmer. Kul om vi kan komma fram till hur många öar som man kan besöka och bo på.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
Det finns för övrigt en bok som heter "777 Grekiska öar" där man kan läsa om många öar men jag vet inte om man kan hitta den i Sverige.
Mvh Janérik |
|
|||
|
|||
Hej igen
Enligt GNTO The islands are Greece’s chief morphological trait and an integral part of the country’s civilisation and tradition. The Greek territory comprises 6,000 islands and islets scattered in the Aegean and Ionian Sea, a truly unique phenomenon on the European continent; of these islands only 227 are inhabited. //PA |
|
|||
|
|||
Citat:
Lissi |
|
||||
|
||||
Det står inte vilka det är? Jag tror inte ett smack på den siffran.
|
|
|||
|
|||
Janne
Som vanligt har väl grekerna sin egen standrad för vad som är bebott eller inte! Jag skall försöka få igen en fråga till GNTO om detta och se om vi får något svar. //PA |
|
|||
|
|||
Citat:
Men Janne grekerna har väl som vanligt en egen standard/sätt att avgöra om en ö är bebodd eller ej! Återkommer//PA |
|
|