Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2015-04-29, 15:32
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Men vad är det med detta land?

Lissi fortsätt du och skriv, jag gillar din spontanitet och din iver och glädje när du berättar om dina resor!
Det smittar av sig och man blir lika GLAD som du även om man inte har möjlighet att resa lika mycket!..
  #22  
Gammal 2015-04-29, 17:50
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Oslo/Göteborg
Inlägg: 467
Standard Sv: Men vad är det med detta land?

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Lissi fortsätt du och skriv, jag gillar din spontanitet och din iver och glädje när du berättar om dina resor!
Det smittar av sig och man blir lika GLAD
Håller med!
Jag har vänner i Grekland jag skall besöka nu i sommar. De har besökt mig här i Norge och vill så gärna komma tillbaka och bla ta hurtigruten. Det kan de inte. De sliter väldigt ekonomiskt. Jag däremot, jobbar i resebyrå och reser ofta lite billigare och på hotell är det ofta minst halva priset, ibland gratis. Så med mig och min norska lön är det inga problem att resa ofta. Men jag skäms nästan att berätta om det för mina vänner i Grekland(ibland för mina svenska vänner också). Tycker inte om när de frågar tex hur mycket jag tjänar etc(fast jag förklarar det är dyrt här...). Men jag älskar att resa och det är så roligt att läsa här om andras förberedelser och upplevelser!
  #23  
Gammal 2015-04-29, 18:32
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Oslo/Göteborg
Inlägg: 467
Standard Sv: Men vad är det med detta land?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jag gick ur en period pga samma sak, men saknade ändå att inte kunna skriva....

Lissi
+För några år sedan fick jag själv så oerhört nedsättande kommentar av specifik person att jag övervägde gå ur forumet. Men så blev det inte! Mycket tack vare stöd av andra på forumet. Av Ramses

Usch så hemskt detta låter! Att man skall känna så Det är lätt för missuppfattningar men när man märker någon hela tiden påpekar och kritiserar är det inte bra alltså. Tycker man skall få ha olika uppfattningar och kunna skriva man är oenig, men det finns många sätt att uttrycka sig. Tur det ändå är många som är positiva och trevliga här!
  #24  
Gammal 2015-04-29, 20:31
kize kize är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 490
Standard Sv: Men vad är det med detta land?

Jag tillhör dem som ännu har flera år kvar till jag går i "statlig tjänst", men börjar mer o mer att längta till den dagen kommer. För mig känns det som ett sätt att resa o drömma när jag läser om era resor, Lissi, Arne o Birgitta, Sunny med flera. Ja, alla ni som kontinuerligt delar med er av resor o upplevelser. Fortsätt för allt i världen att skriva o berätta för alla oss som bara kan resa en gång om året eller inte kan resa alls i år. Drömma kan ingen ta ifrån oss o ni hjälper oss med det! Ibland kan jag, efter era beskrivningar, nästan se en plats eller känna in hur ni har det. börja inte fundera över om ni ska skriva eller inte, gör't!
  #25  
Gammal 2015-04-29, 20:40
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Men vad är det med detta land?

Citat:
Ursprungligen postat av kize Visa inlägg
börja inte fundera över om ni ska skriva eller inte, gör't!
Tack ! Då kanske man vågar skriva lite från Thessaloniki
Jag längtar själv redan efter rapporter från både Sunny och Birgitta och Arne.

Lissi
  #26  
Gammal 2015-04-29, 20:49
kize kize är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 490
Standard Sv: Men vad är det med detta land?

Det ser jag fram emot Lissi! Vår nedräknare går snart under 50 dagar, längtar så!
  #27  
Gammal 2015-04-29, 21:32
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 688
Standard Sv: Men vad är det med detta land?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Tack ! Då kanske man vågar skriva lite från Thessaloniki
Jag längtar själv redan efter rapporter från både Sunny och Birgitta och Arne.

Lissi
Ja snälla Lissi fortsätt och skriv om dina resor! Vill man inte läsa så är det ju bara att låta bli, eller hur Jag säger som flera andra, att man reser med lite själv också. Är det ställen man varit på så vet man precis hur det ser ut och är det andra ställen kan man drömma och fantisera. Det är ju resor till Grekland som är grundstommen i det här forumet, så vad vore det väl om inte vi som reser delar med oss av våra resor!

Maria
  #28  
Gammal 2015-04-29, 21:37
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Men vad är det med detta land?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Tack ! Då kanske man vågar skriva lite från Thessaloniki
Jag längtar själv redan efter rapporter från både Sunny och Birgitta och Arne.

Lissi
Tack för det Lissi!..
Ser fram emot dina rapporter med!
  #29  
Gammal 2015-04-29, 21:43
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Men vad är det med detta land?

Sunny, Dina rapporter från Amorgos var fantastiska och Du får ju med bilder också! Det klarar inte jag förrän jag är hemma. Din resa till Sifnos ser jag fram emot...två öar jag nog aldrig kommer till, men ändå får uppleva. Kan det bli bättre?
Kalo taxidi !!!

Lissi
  #30  
Gammal 2015-04-29, 21:54
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Men vad är det med detta land?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jo då! Visst....men det var det Du skrev om att för vissa verkar det som en tävling i vem som reser mest ..... och det var väl riktat till mig
Nej, det gjorde jag inte, jag försöker verkligen undvika att använda det där "vissa" för det innebär oftast en illa dold hint. Jag skrev om "oss" och "vi" för att markera att jag själv är en lika god kålsupare som någon annan på den här punkten

Och som jag redan tidigare skrev så är det väl självklart att vi ska skriva om våra Greklandsresor här. Frågan är väl vad vi annars skulle skriva om. Det är bara våra ständiga påpekanden om mängden och längden jag kan reagera på ibland. Men det hindrar väl inte att var och en skriver precis hur den vill därvidlag.
  #31  
Gammal 2015-04-29, 21:55
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Men vad är det med detta land?

Ja, Lissi jag blir verkligen inspirerad att dela med mig av mina upplevelser när jag är i Grekland... roligt också när det uppskattas så mycket!..

Det kan dock bli lite klurigt med internetuppkopplingen på Marana Guesthouse första veckan, men Maria värdinnan skulle försöka fixa det... får se hur det blir!
Annars kan jag skriva från någon taverna!
  #32  
Gammal 2015-04-30, 10:29
Inger Inger är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Bjursås Falun
Inlägg: 378
Standard Sv: Men vad är det med detta land?

Ja Lissi, och alla andra med för den delen, fortsätt att dela med er av era härliga resor. Det är så intressant att läsa om andras resor. Tips och idéer från andra gör en nyfiken.
Det var förstås min avslutning på mitt inlägg som kanske lät som något sorts skryt, inte vet jag. Det var INTE min mening, jag vet att jag har en otrolig tur som kan resa i stort sett som jag vill. Men jag har kommit till den delen av mitt liv när det är möjligt, och det har alltid varit en dröm att kunna vara i Grekland så mycket som möjligt.

Inger - ännu inte pensionär, men då ...
  #33  
Gammal 2015-04-30, 10:44
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Men vad är det med detta land?

Lissi fortsätt att skriva ,strunta i alla Pektanter o gubbar .Det här forumet behöver alla inlägg.
  #34  
Gammal 2015-04-30, 11:13
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Men vad är det med detta land?

Citat:
Ursprungligen postat av jan c Visa inlägg
Lissi fortsätt att skriva ,strunta i alla Pektanter o gubbar .Det här forumet behöver alla inlägg.
Instämmer till fullo med Jan.
  #35  
Gammal 2015-04-30, 11:28
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 6 022
Standard Sv: Men vad är det med detta land?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Tack ! Då kanske man vågar skriva lite från Thessaloniki

Lissi
Ja absolut! Här väntar jag . Thessaloniki har det berättats så lite om här så jag tror att många här väntar på dina intryck. Förresten så gillar jag väldigt mycket dina rapporter från andra länder än Grekland också. Du lyckas alltid vara lika inspirerande!

/ Anne
  #36  
Gammal 2015-04-30, 20:17
Ylvan Ylvan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Inlägg: 112
Standard Sv: Men vad är det med detta land?

Men kära nån då


Alla ni som reser och skriver om era resor, snälla ni fortsätt med det!!!


Jag tillhör den skaran som har en oerhörd längtan att få resa till Grekland igen men som av olika anledningar inte har möjlighet att göra det. Jag tycker det är så roligt att få följa med på ett hörn genom att läsa om er resa och drömma mig bort en stund. Det är ju det näst bästa som finns när man inte har möjlighet att själv resa.


Jag är inte så aktiv med att kommentera här på sidan men går ofta in och läser och är så glad att ni skriver och delar med er


Ylva
  #37  
Gammal 2015-05-01, 01:04
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Men vad är det med detta land?

Jag tillhör dem som inte kan resa f n i mitt liv, både p g a ohälsa och dålig ekonomi. Därför är KALIMERA fantastiskt att gå in och läsa på, för att dela Greklandskänslan. Jag är sååå tacksam att det finns människor som tar sig tid och lägger ner energi på att dela med sig. Ni anar inte hur mycket det kan betyda för en sån som mig!
Om någon i min situation skulle känna sig bekymmersamt avundsjuk och missunnsam, så har det inte med reseskribenterna att göra...
Att man sen i pur tacksamhet ibland ägnar en tanke åt dem som inte har det så bra som en själv, är väl bara hälsosamt (om man inte börjar få dåligt samvete, som du säger Lissi. Då får man se till att göra en insats för någon på något sätt och det är jag övertygad om att du gör!) Res du och skriv du och sprid din glädje!
  #38  
Gammal 2015-05-01, 09:17
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 460
Standard Sv: Men vad är det med detta land?

Det är positivt att logga in på kalimera. Vi är inte många som skriver regelbundet. Vi har dock olika bakgrunder, olika erfarenheter, olika avsikter med vad vi skriver och så skriver vi på olika sätt. Erfarenheter från resor kan ju delges på olika sätt och är alltid betydelsefulla på forumet. Fast det verkar ibland som om fotografier betyder mest! Eftersom jag ser grekiska vyer minst halva året, betyder det skrivna mest för mig!
/ Jannis
  #39  
Gammal 2015-05-01, 11:03
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Men vad är det med detta land?

Tack alla för goa kommentarer...!

Visst är det härligt med bilder som kompletterar texten, men eftersom just vi inte har dator med oss på resor utan bara andrioder och kamera så är det endast på FB jag ev kan lägga ut bilder direkt från telefonen, annars blir det att göra fotoresebrev väl hemma igen. eller har jag missat nåt Janne? KAN man lägga ut bilder tagna via telefonen direkt på Kalimera utan att gå via photobucket? Jag är ju teknisk idiot och kan aldrig klura ut nåt själv...

Från Thessaloniki gör jag nog så att jag skriver ett mer "traditionellt" resebrev när jag kommer hem med både text och foto över de platser vi funnit extra spännande. Fast en och annan dagsrapport utan bild kan det kanske bli...
Maken är ju aldrig nedkopplad, han måste följa Kalmar FF:s resa utför i tabellen , läsa styrelseprotokoll och kolla så inte världen går under medan vi är borta Jag hinner alltså också skriva lite...

Jag och maken ser SÅ fram emot att vara 10 hela dagar i Thessaloniki. Vi älskar storstäder och nu har vi gott om tid att strosa och njuta. Många tips har vi fått och ett särskilt tack till Eva A för all info! Vi kommer ju ändå inte att hinna se mer än en bråkdel denna gång, vi ska ju även ha baddag och dagar att bara strosa utan mål. det blir nog fler resor dit! Pavlos på Malamatenia på Tinos berättade att han bott 10 år i den staden och Nikoleta med make åkte förr båt från Tinos direkt till Thessaloniki. Det fanns förr! Tänk om det funnits nu, så härligt att ta båt från Thessaloniki till Tinos istället för att som nu behöva flyga till Aten först...

Någon nämnde att man inte ska ha dåligt samvete för att man reser , utan man kan hjälpa till på plats också...Jag gör det genom att flera gånger då jag handlar ställer en kasse med basvaror i den vagn som finns i "min" affär. Jag handlar mina grönsaker på torget hos de som kommer från byarna och säljer sina varor...och små kvitton får man även där
Jag försöker också numer gynna många olika näringsidkare, även om det givetvis blir lite slagsida mot de tavernor där man blivit vän med innehavarna. Det senare blir ju ett sätt att hjälpa sina vänner genom att äta där. Jag försöker bjuda ut min värdfamilj så mycket de vill och hinner, innan högsäsongen brakar loss och de bara hinner köra fram och tillbaks till båtarna. Vi kan ju aldrig ses hemma hos oss i Sverige..
Jag ska denna gång inleda min Tinosvistelse med att bo några nätter på Altana Boutique hotel som Nikoletas dotter och son driver. Det är mycket dyrare än jag annars bor , även om jag får vänskapspris på dubbelrum, men det är ju också ett sätt att återgälda alla fikastunder jag fått där när jag gått förbi... Jag tror ändå att det är bra att vi alla som kan åker till Grekland, för som många sa som jag pratade med senast på Tinos "VAD GÖR VI OM INTE TURISTER KOMMER?"

Lissi
  #40  
Gammal 2015-05-01, 14:28
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Men vad är det med detta land?

Lissi, jag gillar inte att älta detaljer, men kanske missuppfattade du mig här ovan. Jag skrev att jag är säker på att du "gör en insats för någon på något sätt". Jag har inga åsikter om vad någon gör eller inte gör "för Grekland", utan jag menade mer att jag själv har känt att du är en generös människa. När jag ville läsa en bok som jag inte fick tag på, så skickade du den omedelbart till mig och jag fick bli väldigt glad! Att du sen "hjälper till" när du är i Grekland är nog ganska självklart för dig för att du är sån helt enkelt, och ingenting du behöver redovisa för min del. Ser fram emot Saloniki med Lissi.
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT