Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2011-06-16, 20:31
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: värktabletter

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
(Tabell i VG fra 2010, svenske medisinpriser er omregnet til NOK:)

Mange nordmenn reiser til nabolandet for å kjøpe medisiner og vitaminer. Prisforskjellen er stor!
Svara med citat
  #22  
Gammal 2011-06-18, 13:35
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: värktabletter

Jag behöver äta en kombination av värktabletter. Finns motsvarande Panodil Zapp, Ipren och Voltaren(tablettform) på apoteken i Grekland? Vad heter de i så fall?
Svara med citat
  #23  
Gammal 2011-06-20, 10:08
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 243
Standard Sv: värktabletter

Voltaren finns i alla fall (25, 50 och 100 mg, alla receptfria). Heter Voltaren även i Grekland och kostsar ungefär hälften av vad de gör här hemma. Nåt Iprenliknande borde också med största säkerhet finnas.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2011-06-20, 11:17
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: värktabletter

"Allt" som finns här hemma på Apoteken finns även i Grekland för den som önskar.

Eva
Svara med citat
  #25  
Gammal 2011-07-05, 01:17
nikki73 nikki73 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Inlägg: 106
Standard Sv: värktabletter

Jag måste ha blivit lurad eller?

När vi var på Rhodos nu nyligen så hade jag glömt ta med mina Omeprazol tabletter och givetvis fick jag väldigt ont i magen pga tzatziki och drinkar osv... så jag gick till apoteket för att köpa Omeprazol och visst hade dem det. Fick en paket med 28 kapslar och höll på att tappa hakan när hon ville ha 20 Euro!!!! Nästan 200 kronor för 28 kapslar är bra mycket mer än jag betalar här hemma!!!
Svara med citat
  #26  
Gammal 2011-07-05, 02:03
spiro spiro är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: göteborg
Inlägg: 83
Standard Sv: värktabletter

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
Jag behöver äta en kombination av värktabletter. Finns motsvarande Panodil Zapp, Ipren och Voltaren(tablettform) på apoteken i Grekland? Vad heter de i så fall?
Läkemedel har i de flesta fall ett generiskt namn som talar om vad det innehåller/ verksam substans. (ex, paracetamol). Önskar man typ panodil oavsett var man befinner sig i världen, så ber man helt enkelt om paracetamol ( Panodil är ett "märke", från ett företag som tillverkar paracetamol). Iprens generiska namn är Ibuprofen. Voltaren heter Diklofenak. Panodil Zapp är jag tveksam till eftersom det är endast paracetamol, men just vad "zappen" gör vet jag inte. -Kan tänka mig att det har med beredningsformen att göra, ( kanske börjar verka snabbare eller längre). (Ska jag vara ärlig så tror jag för egen del att det mest är ett marknadsföringstrick för att skilja olika paracetamol åt. Efts i sverige är apoteken skyldiga att erbjuda det billigaste. Även om läkaren skrivit alvedon i receptet, så kan man få pamol lr liknande om man vill det. Skriver läkaren däremot ut Zapp, så finns det endast ett märke. Men som sagt, det finns nog en del som inte delar min misstanke).
mvh
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT