|
|||
|
|||
Re: Sv: Grekiska flicknamn
Det gör min också! Ett väldigt vackert namn tycker jag.
|
|
|||
|
|||
Sv: Grekiska flicknamn
Tack för alla tips! Lovar att berätta vad vi valde sen!
|
|
|||
|
|||
I Grekland har namn oftast en betydelse, Irini betyder fred, Elefteria betyder frihet o.s.v- jag tycker min dotters namn är vackert, Melina som betyder honung, alltså söt som honung.
Hon är döpt efter Melina Mercouri som gjorde mycket för Greklands kultur och även ett barnsjukhus i utkanten av Aten är döpt till hennes ära. |
|
|||
|
|||
Eva, om man kallas Andrea i Grekland är man kille, min son heter Andreas på dop papper men i Grekland tar man bort s i slutet av en mans namn när man talar till honom, så det grekiska flicknamnet blir Andrianna.
|
|
|||
|
|||
Fast alla namn har väl en betydelse oavsett ursprung?
|
|
||||
|
||||
Citat:
Förkortningar av namn ex Nikos av Nikolaus verkar vara extremt vanligt i Grekland. Mitt namn som är väldigt vanligt speciellt bland oss lite äldre bärs även av tre män i Sverige enligt statisik kring namn. Ett av mina barnbarn har ett ovanligt namn som getts till både män och kvinnor i Sverige. Eva |
|
||||
|
||||
Jodå, de flesta namn har en betydelse, om de inte är påhittade . Jag vet att många spansktalande i min bekantskapskrets har hittat på namn genom att sätta ihop stavelser som de tycker låter bra eller göra kombinationer av delar av föräldrarnas namn. En gång i min ungdom var jag gift med en iranier, så jag började läsa persiska. Jag sade till min man att om vi någon gång skulle få en flicka, så tyckte jag att hon skulle heta Shayad, för att det är ett så vackert ord. Det tyckte INTE han. Man kan inte ha en dotter som heter "kanske", sa han. Fast om en spansk flicka kan heta Pelare (Pilar), eller Ångest (Angustia), så borde det väl gå att heta Kanske...
tycker Den rena pärlan |
|
||||
|
||||
På tal om spanska flicknamn är Alma fint. Det betyder "själ" på spanska. Vet inte vad det betyder på grekiska.
Katitzi |
|
||||
|
||||
Jo, men nu bad de om ett grekiskt flicknamn...
|
|
||||
|
||||
Citat:
Det grekiska ordet för själ är ψυχή. Psyke, som vi känner från den grekiska mytologin: http://owlandcrow.saladd.com/who-is-psyche/ Karin |
|
||||
|
||||
Andrea räknas som ett grekiskt namn och kommer från ordet andros om jag inte är helt fel ute. Jag tror inte att frågeställaren tar alla förlsag så bokstavligt utan de sorterar nog bort vad de inte är intresserade av. Kanske ser de det mer som en inspirationskälla.
Eva |
|
|||
|
|||
Fast Andros betyder manlig, därav är det manliga namnet i Grekland Andreas, och man tar bort s på slutet när man pratar till personen, om man talar om personen använder man hela namnet.
Likadant är det med Nicos, Tassos, Jannis, Georgos mm mm Den kvinnliga varianten är Andrianna vilket oxå är väldigt fint tycker jag. Tror inte heller att de tar det så bokstavligt, men om de nu väljer Andrea som flicknamn vill man kanske ha det rätt eftersom de ville ha ett grekiskt flicknamn. |
|
||||
|
||||
Ja Andrea är väl en feminin form av Andreas och klart om man ska vara mycket i Grekland och prata grekiska som jag inte vet om frågeställaren gör kanske det blir problem.
Hittade idag en rolig namnsida på nätet. Här finns hur mycket som helst. http://www.fornamn.se/Grekiska-namn/sida,1.html Eva |
|
||||
|
||||
Femtioen sidor! Jag avråder från Abdera .folk från Abdera är korkade enligt vad man säger.
|
|
|||
|
|||
Tack för alla tips! Vi är mycket i Grekland så namnet måste givetvis funka där också.
|
|
||||
|
||||
|
|
||||
|
||||
Det er mange fine greske jentenavn å velge mellom!
SOFIA er vakkert og betyr VIS Bedre kan det nesten ikke bli....synes jeg |
|
|||
|
|||
Re: Grekiska flicknamn
Elissa, Cassandra och Chloe. Själv har jag en dotter som heter "Sophie" och hon är väldigt nöjd med namnet. Lycka till!
|
|
||||
|
||||
Min dotter heter Themelina ( i andranamn)..och min dotterdotter heter Melina.
|
|
||||
|
||||
Neféli ! Min dotterns namn , även om ibland ändras namnet till Nefelí betoning på í. Ett annat favorit är Danai (Danae) eller Ariadni . Det bero på om man önskar också att namnet ska ha innehål , eller historiskt bakgrund.
|
|
|