Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2012-05-26, 00:12
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Cash eller kort

Citat:
Ursprungligen postat av Ante Visa inlägg
Är det verkligen lagligt att ha olika priser för kortbetalning och kontant, någon som vet?
Det är väl inte i egentlig mening olagligt om säljare och köpare är överens om priset, däremot så (åtminstone i Sverige) strider det (oftast) mot säljarens avtal med kreditkortsinlösaren, det är därför det har varit en del bråk runt butiker som vill ta ut en avgift för de som betalar småbelopp med kort.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #22  
Gammal 2012-05-26, 06:54
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Cash eller kort

Citat:
Ursprungligen postat av Ante Visa inlägg
Är det verkligen lagligt att ha olika priser för kortbetalning och kontant, någon som vet?
Velkommen til Hellas og 180 andre land i verden! Selv i Norge oppnår jeg rabatt ved å tilby kontant betaling mange steder siden det koster betalingsmottaker at kundene bruker kredittkort for noe skal jo kredittkortselskapet leve av siden så mange alltid betaler hele gjelden ved forfall og kun benytter fordelene ved kortet?
Svara med citat
  #23  
Gammal 2012-05-26, 08:45
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Cash eller kort

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Kul fråga! Säkert många greker som ligger vakna om nätterna och funderar både över det och huruvida det är lagligt att ta emot kontant betalning utan att redovisa skatt på densamma.

Tyvärr intet nytt under solen! Känns dessvärre som att vägen är lång och svår innan kulturen kring dessa frågorna har ändrats....... ............


Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
.......... men tills dess får vi väl var och en fortsätta att dra vårt strå till stacken / Grekland, var och en på sitt sätt, med eller utan kontanter/kort/kvitto.
Ja, vi är ju ändå med och betalar via EU, funderar på om jag i nästa års deklaration skall dra av de pengar jag spenderat i Grekland som "icke statsfinansierat EU-bidrag" eller liknande
Svara med citat
  #24  
Gammal 2012-05-26, 09:31
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Cash eller kort

Citat:
Ursprungligen postat av Lars A Visa inlägg
Om alla ska ska jobba svart och del gå i pension vid 50 års ålder så är det inte så konstigt att ekonomin haltar.

Lars
Faktaopplysninger:
De fleste jobber faktisk hvitt.
Gjennomsnittlig pensjonsalder er 61,4 år, litt høyere enn EU-gjennomsnittet på 61,1. Den generelle pensjonsalderen i Hellas er 64 år.

Sjekk fakta før du fordømmer et helt folkeslag.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2012-05-26, 09:32
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Cash eller kort

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg




Ja, vi är ju ändå med och betalar via EU, funderar på om jag i nästa års deklaration skall dra av de pengar jag spenderat i Grekland som "icke statsfinansierat EU-bidrag" eller liknande
Svara med citat
  #26  
Gammal 2012-05-26, 09:43
Lars A Lars A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: Borås
Inlägg: 33
Standard Sv: Cash eller kort

Statistik i all ära, verkligheten är nog en annan.
Anställda inom stat o kommun är mycket lägre i Grekland än vad statistiken visar, jag umgås med greker som har påtalat detta vid flera tillfällen.
När det gäller kontanter så behöver det inte innebära att allt är svarta pengar men möjligheterna finns ju naturligtvis, framför allt när redovisningen är bristfällig såsom att datorer saknas.

Lars
Svara med citat
  #27  
Gammal 2012-05-26, 11:18
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Cash eller kort

Citat:
Ursprungligen postat av Lars A Visa inlägg
Statistik i all ära, verkligheten är nog en annan.
Anställda inom stat o kommun är mycket lägre i Grekland än vad statistiken visar, jag umgås med greker som har påtalat detta vid flera tillfällen.
När det gäller kontanter så behöver det inte innebära att allt är svarta pengar men möjligheterna finns ju naturligtvis, framför allt när redovisningen är bristfällig såsom att datorer saknas.

Lars
Hvorfor i alle dager tror du at virkeligheten er en annen fordi noen grekere har sagt det? Da vet du ikke nok om grekere Og bare så det er sagt, jeg omgås også med en masse grekere. De fleste av dem har for øvrig ikke snytt en krone på skatten.
Ja, noen pensjonerer seg tidlig, men noen jobber også når de er i 70-årene, og noen når de dør eller blir for svekket av alderdom til å arbeide. Det jevner seg (tydeligvis) ut.
Og jeg stoler faktisk mer på Eurostat enn "word of mouth".

Ja, det finnes en stor (men stadig synkende) svart økonomi i Hellas, men jeg synes det er fryktelig mistenksomt av oss om vi umiddelbart trekker konklusjonen "svarte penger" dersom vi må betale kontant. Det koster *det greske firmaet* noe når kunden betaler med kort, for Visa, MasterCard etc skal ha sitt. Kanskje butikken rett og slett behov for å tjene mest mulig selv, i disse trange tider.

Senast redigerad av Admirala den 2012-05-26 klockan 11:24.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2012-05-26, 11:24
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Cash eller kort

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Ja, det finnes en stor (men stadig synkende) svart økonomi i Hellas, men jeg synes det er fryktelig mistenksomt av oss om vi umiddelbart trekker konklusjonen "svarte penger" dersom vi må betale kontant. Det koster *det greske firmaet* noe når kunden betaler med kort, kanskje har de rett og slett behov for å tjene mest mulig selv i disse trange tider.
Jag tror jag förstår vad du menar och javisst, det kostar för firman att administrera kortköp och säkerligen är inte kortapparaten gratis den heller, men när det skiljer så mycket som det sägs i exemplen här, då kan jag inte annat än se att det handlar om att betala vitt eller svart.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2012-05-26, 13:46
Lars A Lars A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: Borås
Inlägg: 33
Standard Sv: Cash eller kort

Och varför tror du att dom behöver jobba tills dom är 70??
Man kan inte både ha och äta kakan.
Bara för att detta är ett Grekiskt forum så behöver man inte försvara folket in i minsta detalj.
Var och en är saliga i sin tro.

Detta var tydligen ett känsligt ämne

Lars
Svara med citat
  #30  
Gammal 2012-05-26, 15:43
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Cash eller kort

Citat:
Ursprungligen postat av Lars A Visa inlägg
Och varför tror du att dom behöver jobba tills dom är 70??
Du sa jo nettopp at problemet var at folk gikk av med pensjon når de var 50. Bestemt deg for hva du vil argumentere med, iallfall!

Lars A, det er tydelig for meg at du ikke kjenner gresk økonomi, kultur og samfunn godt nok til å ta denne debatten, og jeg har skrevet så mye om dette før på forumet at jeg ikke orker å gjenta meg selv nok en gang.

Jeg forsvarer ikke det greske folket til minste detalj, og har heller aldri gjort det. For meg handler det om å forstå gresk kultur etc, ikke se problemene i Hellas med kun nordiske briller når man uttaler seg, og ikke minst ikke skjære alle over én kam - slik jeg tolker at du gjør.

En gang skrev jeg at en bestemt innvandrergruppe i Hellas sto for store deler av narkotikaomsetningen i landet. Janne (Kalimera-sjef) fjernet innlegget mitt, og det gjorde han helt rett i. Generaliseringer er aldri bra, og særlig ikke om de er negative.

Tydelig at negative generaliseringer om grekerne er helt greit for mange her.

Senast redigerad av Admirala den 2012-05-26 klockan 16:40.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2012-05-26, 16:56
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Cash eller kort

På de småöar jag brukar besöka har det aldrig fungerat att betala med kort, så det blir ju ingen större skillnad. De senaste åren har man dock fått kvitton både i affärer och på tavernor oftare än tidigare - ett gott tecken om man tänker på skatteintäkter! Jag förstår de företagare som gärna skär ner på alla oundvikliga utgifter i kristider men hoppas förstås att grekerna ska hitta fungerande vägar att få en fungerande offentlig ekonomi.
Våga
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT