Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2013-02-21, 21:31
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Godaste mellanmålet / lunch i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Katta Visa inlägg
För oss är en sen grekstyle-all in-lunch grejen!
Vi ääälskar att sitta i timmar och frossa i alldeles för många underbara grekiska smårätter, helst med en flaska kall Malamatina till.
Middagen brukar bli rätt sent på kvällen och är inte alls lika "viktig" för oss som lunchen.
Det där känner jag igen! Just precis så där blir det ofta för oss också, sååå skönt att hitta en mysig taverna mitt på eftermiddagen för en sen och lång lunch.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2013-02-21, 22:01
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Godaste mellanmålet / lunch i Grekland?

Wolfens nya idé: All Exklusive!

Den ger jag 12 poäng av 10 möjliga. Lunch är viktigt och en del av dagens vätskekontroll. Så Bröd och Tsatziki är det viktigaste och en kanna vatten. En pilsner eller nåt glas Petzina brukar slinka ner på samma gång. Annars så är jag inte så mycket för lunch annat än som social samvaro.

Däremot är middagen viktig runt 21-22:00. Gärna ett långkok ifrån ugnen med vad som finns på den muntliga menyn. Turisträtter göre sig ej besvär då jag lagar de flesta bättre på egen hand... Jag har rest till Grekland för att äta grekisk mat inte något internationellt.

Jag blir lika välmatad uppe i bergen som nere vid stranden, men till det dubbla priset! Mycket snack här inne fokuseras på priser på mat och tavernor... Är det vad som står i fokus eller har jag missat något.
- Är inte resan och upplevelsen det viktigaste?
- Mat ska vi ju ändå äta och ju trevligare och godare desto bättre...
Eva har många poänger i att tavernasittningarna blir längre och längre ju fler år man har i kalendern.
- Men vad är meningen med livet?
- Njut och ha det bra där du är, morgondagen kommer om du har tur...

//Ulf
Svara med citat
  #23  
Gammal 2013-02-21, 22:18
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 853
Standard Sv: Godaste mellanmålet / lunch i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av UlfWiman Visa inlägg
Wolfens nya idé: All Exklusive!

Den ger jag 12 poäng av 10 möjliga. Lunch är viktigt och en del av dagens vätskekontroll.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2013-02-21, 22:22
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Godaste mellanmålet / lunch i Grekland?

Den köpte du? Vargen!
Svara med citat
  #25  
Gammal 2013-02-27, 18:03
Ante Ante är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 94
Standard Sv: Godaste mellanmålet / lunch i Grekland?

Gyros som lunch är otroligt gott också

Pitabröd preparerad med Tzatziki (Väl vitlökad), Gyroskött, Rödlök, Tomat, Potatisstavar (3st Friterade), Cayenne (Lite bara)
Svara med citat
  #26  
Gammal 2013-02-27, 22:26
Ante Ante är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 94
Standard Sv: Godaste mellanmålet / lunch i Grekland?

Svara med citat
  #27  
Gammal 2013-02-28, 07:16
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Godaste mellanmålet / lunch i Grekland?

En pikilia for to er et godt alternativ for lunch

Svara med citat
  #28  
Gammal 2013-02-28, 18:05
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Re: Godaste mellanmålet / lunch i Grekland?

Vad jag äter till lunch beror väldigt mycket på var jag befinner mig. Finns det en taverna i närheten så kan det bli allt från gyros eller grekisk sallad till lamm i ugn.
Men ganska ofta befinner jag mig på en strand utan servering kring lunchtid och då får det bli lite enklare, t ex en spenatpaj som inhandlats hos bagaren på morgonen, med en Mythos till och en persika till efterrätt. Eller ännu enklare; bröd som blivit över från frukosten tillsammans med lite smått o gott som fanns i kylen.

Middagen på kvällen är däremot dagens höjdpunkt. Då sitter jag länge och njuter!
Svara med citat
  #29  
Gammal 2013-02-28, 19:20
Ponika Ponika är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 214
Standard Sv: Godaste mellanmålet / lunch i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Ja, där är vi olika. För mig är lunchen dagens viktigaste mål. Frukost består oftast av kaffe och nån macka. Lite light, alltså.

Lunchen däremot. Den intages på en mysig gärna strandnära Taverna runt 14-14:30 snåret. Då förtärer vi Tzatziki (alltid), Calamares (nästan alltid, om det finns), Greksallad (ofta). Därtill tager vi ofta även lite meze som spenatpaj, cheese balls eller dyl. Är vi riktigt vrålhungriga, så slinker en Pastitio eller nåt annat matigt ned oxå Till detta dricker vi gärna kallt vitt vin.

Åsså middagen. Den intages runt 22-snåret och består oftast av någon lättare rätt, nedsköljt med en panna rödtjut.

/Netwolf
Jag är ingen frukostmänniska heller egentligen, men något är ju bra att få i sig. Sen kan det gå flera timmar innan jag blir hungrig. Ja det låter ju som en smaskig lunch, må jag säga Hade jag käkat så mycket till lunch, hade jag inte behövt äta mer på två dagar

Vi måste vara riktiga svennar, min sambo och jag, vi går ut o käkar vid sju åtta tiden, och brukar gå hem vid elva, vi är 45 år...Känner oss som pensionärer Då, när vi går hem, ser vi att folk sitter och äter middag..

Problemet med mat i allmänhet, är att jag har diabetes, så man får ju tänka sig för en del. Men visst, sallad, kött och fisk går ju bra, blir lite tjatigt i längden bara...
Svara med citat
  #30  
Gammal 2013-02-28, 19:33
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Danmark
Inlägg: 823
Standard Sv: Godaste mellanmålet / lunch i Grekland?

Lunch klokken cirka 12 - 14 = 1 varm feta cheese pie + 1 iskold Sprite.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2013-02-28, 20:58
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Godaste mellanmålet / lunch i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Ponika Visa inlägg
Vi måste vara riktiga svennar, min sambo och jag, vi går ut o käkar vid sju åtta tiden, och brukar gå hem vid elva, vi är 45 år...Känner oss som pensionärer Då, när vi går hem, ser vi att folk sitter och äter middag..
Hahaha... Här är 2 pensionärer till Äter alltid middag relativt tidigt...jämfört med greker och alla andra turister... Vi klarar inte av att äta så sent och går gärna hem och sitter på balkongen innan läggdags... pensionärer eller ej så är det ganska skönt

// Malin
Svara med citat
  #32  
Gammal 2013-03-03, 12:19
Astris avatar
Astri Astri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Oslo
Inlägg: 223
Standard Sv: Godaste mellanmålet / lunch i Grekland?

Hva vi spiser til lunch varierer noe, men det beste jeg får er bläckfisk i olje og eddik med brød til. Friterte småfisk er også fantastisk. Har alltid en salat og gjerne en tatziki til også. Drikke er en frappè og vann. Nå er jeg glad for at det bare er 58 dager til vi reiser nedover.
Astri
Svara med citat
  #33  
Gammal 2013-03-03, 13:05
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 820
Standard Sv: Godaste mellanmålet / lunch i Grekland?

OM vi äter lunch över huvud taget blir det oftast gyros eller en omelett.
Men oftast räcker det med den meze vi får när vi beställer något att dricka.
Middagen blir i princip mellan 6 och 7 på kvällen. Då är det lugnt på tavernorna.
Som pensionärer (och före detta postisar) har vi en benägenhet att gå upp tidigt, alltså senast klockan 6. Bästa tiden på dan!
Och nu när vi INTE har ett tidigt morgonjobb äter vi en ordentlig frukost. Det kunde vi aldrig göra när vi jobbade på posten. Den frukosten räcker större av dan (med lite meze som mellanmål).
Birgitta.
Svara med citat
  #34  
Gammal 2013-03-03, 15:11
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Godaste mellanmålet / lunch i Grekland?

Lunchintaget är olika för olika öar.
När vi är på Santorini,blir det oftast lunch hos Julia på Honeymoon.
På Amorgos brukar vi ju gå till någon av stränderna eller till Agia-Anna-sidan och då tar vi alltid med oss paj från bageriet,frukt,bröd, oliver,salami,ost och vatten.Det brukar smaka himmelskt!

Naxos däremot är riktigt farligt! Numera bor vi vid Agia Anna och efter flera timmars bad,är vi rejält hungriga och man vill ha ALLT! Vi brukar dock begränsa oss till tex. en huvudrätt,en grönrätt och ev. en sallad som vi delar på och lite Retzina förstås.Det blir mer än tillräckligt,eftersom portionerna är så stora.Efter lunch går vi tillbaks till stränderna och badar och sover en stund i skuggan av en tamarisk eller klippa.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2013-03-03, 16:05
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Godaste mellanmålet / lunch i Grekland?

Jag tillhör nog denna skara som mest troligt drabbas av en sk grekisk mask eftersom jag kan äta alltid och känner ofta hunger trots värme på närmre 40 gr celsius
Men jag håller med flera ovannämnda att lunchen är det viktigaste målet och denna brukar jag intaga vid en närliggande strandtaverna (på de flesta stränderna på Skiathos finns små hak som man kan köpa lunch)... Jag äter gärna pasta men även en och annan greksallad går lätt ner. Jag dricker för det mesta mythos men också clubsoda. Mellanmålet intas oftast i samband med att man lämnat stranden för dagen och då blir det gärna en portion vattenmelon. Middagen intas för det mesta runt 21-tiden.
Svara med citat
  #36  
Gammal 2013-03-03, 16:16
Ponika Ponika är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 214
Standard Sv: Godaste mellanmålet / lunch i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Hahaha... Här är 2 pensionärer till Äter alltid middag relativt tidigt...jämfört med greker och alla andra turister... Vi klarar inte av att äta så sent och går gärna hem och sitter på balkongen innan läggdags... pensionärer eller ej så är det ganska skönt

// Malin
Men dagen blir ju så lååång om man käkar försent. Man vaknar ju så tidigt ju.. Ja precis, balkongsittningen på kvällskvisten får man inte glömma. Den är ju supermysig, med yatzy och en kall cola zero.Mmmm
Svara med citat
  #37  
Gammal 2013-03-03, 16:30
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Godaste mellanmålet / lunch i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Ponika Visa inlägg
Men dagen blir ju så lååång om man käkar försent. Man vaknar ju så tidigt ju.. Ja precis, balkongsittningen på kvällskvisten får man inte glömma. Den är ju supermysig, med yatzy och en kall cola zero.Mmmm
Instämmer till fullo men ett litet tips för att ni inte ska störa andra gäster så skippa bägarna till yatsyspelet Jag har upptäckt att det är vansinnigt gott att äta en pytteliten Ben&Jerry-glass på balkongen innan läggdags
Svara med citat
  #38  
Gammal 2013-03-03, 17:12
Ponika Ponika är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 214
Standard Sv: Godaste mellanmålet / lunch i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Klick Visa inlägg
Instämmer till fullo men ett litet tips för att ni inte ska störa andra gäster så skippa bägarna till yatsyspelet Jag har upptäckt att det är vansinnigt gott att äta en pytteliten Ben&Jerry-glass på balkongen innan läggdags
Sån bägare använder vi inte, håller i handen och kastar iväg och hoppas att inte alltför många landar på golvet Borden är ju aningen små

Ja Ben&Jerry är ju supergoda Har lite noja på dom små grekiska vindruvorna...Skulle kunna leva på vindruvor och vattenmelon
Svara med citat
  #39  
Gammal 2013-03-03, 17:36
Ankan Ankan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 457
Standard Sv: Godaste mellanmålet / lunch i Grekland?

Lunch äter vi vid 14 15 tiden.Den kan ta hur många timmar som helst beroende på sällskap.
Oavsett värme är lunchen dagens huvudintag.
Så här kan det se ut då vi sätter oss till bords;

Kali orexi!
Anki
Svara med citat
  #40  
Gammal 2013-03-03, 17:37
Ankan Ankan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 457
Standard Sv: Godaste mellanmålet / lunch i Grekland?

Och några timmar senare så här;


Anki
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT