![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Just nu blir det:
Folegandros Amorgos Sifnos Fourni Karpathos Paros Naxos Ios Kreta Samos Patmos Lefkas Sikinos Santorini Kos Kalymnos Corfu Eva |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Här på Kalimera har vi väl inga hemligheter för varandra ![]() ![]() Förlovningen skedde på vår terass med den fina utsikten över Yialos.....Inte på midsommaraftonens kväll som planerat var, utan redan till frukosten..maken tyckte det var lika bra att få det gjort ![]() ..så det där med Naxos..Det ska verkligen bli spännande att komma dit och uppleva ön med egna ögon och sen se vilken "sida" man hamnar på ![]() Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
1. Kalymnos
2. Telendos 3. Astepalea 4. Iraklia 5. Amorgos 6. Anti-Paros 7. Naxos 8. Paros 9. Leros 10.Kos 11.Rhodos ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Min etta är kanske inte den vackraste av öar. Men har man varit där 22 ggr de senaste 20 året så blir det svårt att placera den någon annanstans än just....först!
1. Antiparos 2. Folegandros 3. Hydra 4. Kos 5. Peleponessos 6. Patmos 7. Mykonos 8. Skiathos 9. Chios 10. Kalymnos 11. Paros 12. Spetses 13. Thassos 14. Kreta 15. Santorini |
|
||||
|
||||
![]()
INKFISH:
Det är som många skriver här på forumet. Ibland är det tillfälligheter som avgör hur intrycket av en ö blir. Vi kom med postbåten från Telendos(som vi älskade) till Xerokampos. Där blev vi uppraggade av en man som tog oss till Alinda. ( Vi brukar till 98% aldrig följa med rumsraggare. Men, men...) Vi fick ett fint rum, men när vi kom till stranden blev vi inte imponerade. När vi skulle ut och äta på kvällen kändes det inte bra, en olustkänsla infann sig när vi gick genom byn. Vi blev inte bra bemötta av någon varken i affärer (vi skulle köpa bröd och vi blev lovade att det var färskt. Men vi fick skära av ytterlagret med en leathermankniv och hela brödet föll samman ![]() På kvällen bestämde vi oss för att åka vidare nästa dag och då sa han som hade rummet att vi skulle få skjuts till färjan. När vi gick av så ville han ha betalt för resan + resan från Xerokampos till Alinda som vi gjort första dagen. Han var riktigt bestämd och vi orkade inte tjafsa. Men rummet blev genast riktigt dyrt ![]() Vi åkte första bästa båt och hamnade på Patmos som vi kom att gilla dirket, så dit har vi åkt tillbaka. Det är konstigt hur det kan bli. Vi har aldrig känt något liknade på någon annan ö. Visst gillar man öar mer eller mindre, men till Leros åker jag ALDRIG tillbaka. Den hade inget att komma med i våra ögon. Nu hoppas jag att Lerosvännerna inte blir för arga ![]() ![]() / Ofelia |
|
||||
|
||||
![]()
Spännande, Ofelia!
Det är lustigt med Leros, just därifrån finns så många såna historier. Det är för otrevligt, ungefär. Läste t o m i nån guidebok häromdan att man får vara hårdhudad för att stå ut med bemötandet/stämningen. Samtidigt som stammisarna kan ge mycket trovärdiga motiveringar om varför Leros är Greklands bästa ö. Jag har aldrig känt nån lust dit, just pga de där historierna om hur avigt det kan vara. Men jag börjar bli lite sugen på aviga öar, vem vet, det kanske passar just min avighet alldeles utmärkt ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Lissi - en terrass med den utsikten i morgonsolen låter alldeles förträffligt som förlovningsställe
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
EvaL - du har petat ner det hyllade Kreta en bra bit, jag blir nyfiken på varför?
Hasa - Koufonissi och Sifnos kommer inte så högt hos dig...? Du toppar med Amo och Amofans gillar ju ofta också Sifnos. Ingen måste naturligtvis svara på de här frågorna, det är bara så spännande att höra vad som ligger bakom ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
INKFISH: Nu blir jag nyfiken. Har du fler "avigöar" på lut?
Jag tycker att jag hört lika mycket positivt som negativt om Ikaria. Just därför har vi inte stannat till där, utan åkt direkt mellan Fourni och Samos. Men det är en liten risk att lyssna på andra eftersom man faktiskt inte alltid har lika smak. Därmed kan man ju också missa pärlor på det sättet. / Ofelia |
|
||||
|
||||
![]()
Det där med att lyssna på andra - det tål att vridas och vändas på.
![]() Det finns en handfull andra som jag lyssnar mycket på. Det är människor som jag känner, som jag rest med eller träffat i Grekland, som jag pratat Grekland med i åratal och vars "koder" jag kan tyda. Och de känner mig väl. När de säger "nja, den ön är nog inget för dig" - då väger det enormt mycket tyngre än nåt som andra säger. Men vad gäller "prat i allmänhet" om Grekland, som här på Kalimera, så är jag livlig anhängare av att var och en, i alla lägen, ska göra sina egna erfarenheter. Vi är så olika. Tja, aviga öar, svårt. Tinos kan vara avig. Mitt första intryck var fy vilken ful stad och oj vad folk är lite engagerade i att jag är svensk turist här ![]() Numera tycker jag ön är fantastisk och den ligger tvåa på min lista. Stan är fortfarande inte vacker, folk är som de är och det är en nyttig övning - och naturen och byarna är finast i hela ö-världen (that is, de 14 öar jag varit på ![]() Nisyros kan vara en barsk bekantskap med sina dåliga bad och sin slutenhet. Men är en fantastiskt dramatisk ö som jag bara måste tillbaka till nån gång. Anafi är jag nyfiken på, för mig har den också den där aviga utstrålningen även om jag inte kan säga varför. Donoussa också kanske - inte jätteavig, men lite sär. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Min rangordning av öarna omfattar bara öar där jag bott några dagar eller några veckor och en del är ganska nya bekantskaper medan andra besöktes för länge sen. Kanske rangordningen skulle se annorlunda ut om jag besökte alla öar igen. Vill att det ska vara ganska enkelt att hitta rum och inte allt för långt mellan stället där jag vill bo och hamnen. Besöker gärna några öar på en semester och Kreta är ingen lämplig utgångspunkt för en ö-luff. Vill helst inte att färjeturerna ska vara så långa och skulle aldrig spendera tid på något zick-zack åkande mellan ögrupperna. Lägger upp mina rutter så transporterna passar ihop som fjolårets Samos-Patmos-Fourni-Samos och årets Santorini-Ios-Sikinos-Folegandros-Santorini. Kanske detta föklarar Kretas plats på min lista. Vill inte heller åka charter med bokat hotell när jag reser till Grekland och på Kreta är det mest charterturister. Eva |
|
||||
|
||||
![]()
1. Kalymnos
2. Lefkas 3. Leros 4. Parga 5. Kreta 6. Lesbos Bäst/sämst Mat: Leros - Lesbos Natur: Lefkas - Leros Trivsammast: Kalymnos - Kreta Tillgänglighet: Parga - Kalymnos Allsidighet: Kreta - Leros Grekiskhet: Lesbos - Parga //PO |
|
||||
|
||||
![]()
Heja PO
![]() ![]() Bra smak ![]() Riitta ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Dessutom njöt jag av att kunna promenera längs med strandvägarna nästan hur långt som helst. För mig blev det en ö som jag verkligen kan tänka mig att återvända till!!! |
|
||||
|
||||
![]()
Ojdå glömde Leros på min lista
![]() ![]() ![]() Riitta ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag tog inte med Parga eller andra orter på fastlandet i min lista eftersom det skulle handla om öar.
![]() Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Fast i startinlägget skrev jag faktiskt: hur rangordnar du de öar/ställen på fastlandet där du varit? - för att inte fastlandsfolket skulle blåsa till konflikt ännu en gång
![]() Tack för förklaringen om Kreta! Den bekräftade i mycket den bild jag har, utan att ha varit där. |
|
||||
|
||||
![]()
Riitta, det är kul att läsa om dina andra öar, du har skrivit så mycket om Kalymnos och Karpathos under åren att det är lätt att missa att du sett så mycket annat också
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Det trodde du inte
![]() ![]() ![]() ![]() När jag nu kan slita mig från K-öarna ![]() ![]() Riitta ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
1. Amorgos
2.Naxos 3.Agistri 4.Kiato(fastlandet) 5.Kalymnos I år blir det Sifnos, gissar att den hamnar ganska högt nästa år! Ingegerd i Karlstad, däe solen verkar ha dött! Regn, regn, regn..... |
![]() |
|
|