![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Sofitel brukar ha helgspecial som är mycket billigare och frukost ingår.
Uffe |
|
|||
|
|||
![]()
Åker man tunnelbanan från Akropoli (som är närmaste stationen från Acropolis View) till flygplatsen så måste man byta vid Syntagma. Men det är som sagt inga problem, går hur smidigt som helst.
Området Thission som du nämnde Marianne känner jag inte till, men Acropolis View ligger väldigt nära Plaka och alla de restauranger som finns där. Tar inte många minuter att gå. Smultron |
|
|||
|
|||
![]()
Vart du än befinner dig i världen så skall man undvika i största möjliga mån att röra sig ute ensam på kvällar och nätter om man vill vara säker ( gäller även byhålor i sverige!)! Rån/överfallsrisken finns överallt, tror man något annat så är man bra blåögd.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Det finns ju inget behagligare än en ensam kvälls- eller nattpromenad. Risken för rån och överfall är i det närmaste obefintlig i många och stora områden i världen - fast självfallet kan man har otur och stöta på en galning var som helst. Men som sagt, tänker man så är det lika bra att säga godnatt för gott! |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Man skall inte gå omkring och vara rädd utan man skall vara medveten, det är en enorm skillnad! Tyvärr så krymper de områden allt mer där risken för rån är "närmast obefintlig". |
|
|||
|
|||
![]()
Hej,
Jag har noterat att flera inte alls rekommenderar en övernattning i Pireus och speciellt att kvällarna där inte är nån höjdare. Jag, som aldrig har varit där tidigare, undrar varför? Är det läskiga kvarter, eller bara tråkiga? Vi har bokat en natt på Hotell Ideal där i september (60 euro för ett dubbelrum, som inte är betalt utan går att avboka kostnadsfritt), som ska ligga ett par hundra meter från hamnen och som har fått mestadels bra omdömen på venere-siten. Ska egentligen bara ha nånstans att sova för att ta ett tidigt flyg på morgonen därefter (vi hinner inte med nån frukost då och ser därför en fördel i att den inte ingår i priset, dvs vi behöver inte betala för nåt vi inte utnyttjar). Vad jag har förstått så ligger det en del ambassader/konsulat runt hotellet, så det kanske snarare är tråkiga än läskiga kvarter? Nånstans i närheten ska man väl ändå kunna få sej en matbit innan man går och lägger sej? Och nu med direkttåget så ska det väl inte vara några större problem att ta sej till flyget (som ska lyfta 8.45) i tid? /Thomas |
|
|||
|
|||
![]()
Pireus är en stor hamnstad med allt vad det innebär med våld, rån och annan kriminalitet. Fast jag har själv bott där flera gånger för länge sedan. Min dåvarande följeslagare fick dock en hel del oönskad uppmärksamhet och vi fick helt fel anvisningar när vi frågade efter vägen. Inget värre än så dock, så det löste sig.
På 80-talet var det populärt för öluffare att sova i den lilla parken som ligger en liten bit på gatan upp från där bussarna stannar idag. Där var det många som blev av med P P P. Dvs Pass, Pengar och Packning... Dagtid ser man inget av detta. Men jag skulle dock undvika att bo i Pireus idag. Men det finns säkert områden som är bättre och sämre även där... Ett annat område jag aktivt undviker är Omonia. I alla fall kvällstid. Det är sedan länge centrum för narkotikahandel, porrklubbar och prostitution i Athen. Och det är ju inte direkt grunden för ett tryggt område. Jag skulle aldrig gå ut ensam på kvällen i trakten runt Omonia. Citat:
Men kriminalitet finns överallt! Det har förekommit rån och misshandel även i "min" lilla håla på 9.000 inv... Så man är aldrig säker. Men om man använder hjärnan lite så kan man minska riskerna att råka illa ut genom att undvika de värst belastade områdena. Peter |
|
||||
|
||||
![]()
Jag undviker också allt för riskkända områden. Dessutom är det så beklämmande att se allt elände som finns runt Omonia. När jag var där såg jag mammor som satt och tiggde med neddrogade barn och jag tom kollade pupillerna och pulsen för att se om ett barn verkligen levde. Naturligtvis vet jag att sådant förekommer på många håll i världen men det är bara i Aten jag sett neddrogade spädbarn. Gick runt ett hörn och grät sen.
Därför avråder jag bestämt alla från att ta med sina egna små barn till det området eftersom det kan vara känslomässigt väldigt svårt för ett svenskt litet barn att se det som händer där. Eva |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Som någon annan också skrev, så finns det ju risker att bli överfallen även i hemmet, så om man är så rädd för att leva, då kan man ju lika bra gräva ner sig med det samma. Men att vara förnuftig och välja de områden man själv känner sig trygg i är väl ändå det bästa val man kan göra. Att det sedan finns risker även när man går ut flera tillsammans, det läser vi ju om allt för ofta även här hemma, tyvärr! Marianne med två blå ögon, men inte blåögd ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jag är absolut inte rädd för att leva eller rädd för "faror"! Jag skulle knappast varit ute och arbetat i krigshärjade länder om så var fallet! Men jag tycker att det är dumt att invagga sig i en falsk trygghet för att man rör sig i ett speciellt område tex. Det jag fick lära mig (i soldatlivet)var att "det oskyldigaste lilla barn kan skjuta dig i ryggen!" Jag skulle vara medveten om faran men inte rädd! Det är en enorm skillnad!
|
|
||||
|
||||
![]()
Men Agda, det är väl inte att invagga sig i falsk trygghet att välja lugna områden fram för områden som är direkt kända för kriminalitet, narko osv.
|
|
|||
|
|||
![]()
Jag vet inte hur jag skall förklara detta men gör ett försök:Jo på sätt och vis för att man "tror" att man är säkrare där och det vet "kriminella element" och gör sina raider där,även där finns det "kriminella". Jag tar ett exempel: jag körde buss helger och nätter i ett finare bostadsområde i Stockholm,ett sk lungt och säkert område. Ungdommarna som bodde i detta område (jag visste i stort sett var varenda en bodde) drog sig inte för att "dunka ner" ungdommar som inte bodde där. De hotade mig med allt möjligt bla stryk om de eller en kompis inte fick åka gratis m m.De hotade andra passagerare.
Förstår du nu vad jag menar? |
|
|||
|
|||
![]()
Hor ni inte av oss mer har p[ Kalimera sa klarade i inte overnattningen pa Amaryllis Inn
![]() Lissi o cbriss fran NAxos som oxa ar lugnt! |
|
|||
|
|||
![]()
Jag tror nog att vi får höra av dig Lissi!
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Också vi har överlevt ganska många nätter i Omonia området.
Det var visserligen ganska livat utanför ,men det störde inte oss..........´ Inte värre än nån annanstans i världen ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Vem har sagt nåt om att gilla??????
Vill man bara sova en natt billigt så..................... Anneli |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Är det någon som tänkt på att blotta närvaron av "normala" människor kanske har en lugnande inverkan på området! Man stör ju verksamheten. Då gör man ju en god gärning på sin semester också, inte så dumt! |
|
||||
|
||||
![]()
Du skrev många nätter men det kan ju vara uppdelat på många tillfällen. Min feltolkning. Personligen är jag alldeles för kräsen med mina boenden och omgivningar som jag oftast väljer noga att området runt Omonia går bort. Finns så många områden i Aten där det går att bo relativt billigt ändå.
Jag följer nästan aldrig med några rumsraggare när jag ö-luffar utan föredrar att gå runt och titta eller gå på andras rekommendationer och beskrivningar. Det brukar fungera om det är en person som tänker i liknande banor. Eva |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Goda gärningar löser jag på annat sätt. ![]() Eva |
![]() |
|
|