Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-11-24, 10:34
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Tortyr

Har inte sett inslaget på TV4, så jag undviker att kommentera den biten.
Men vi har varit i kontakt med turistpolisen i Aten på grund av att vi blev beslutna på VISA-kortet omkring Saluhallen. Trodde vi skulle behöva intyg av polisen för att vara säkra på att försäkringen gällde, men vi säger: ALDRIG mer kontaktar vi polisen angående en stöld, då tar vi hellre en eventuell förlust utan försäkringstäckning.

Min man blev förd runt till flera förhör på olika våningar, jag fick inte följa med, men såg honom bara försvinna utan någon information om vad som hände. Han kände sig osäker, otrygg och själv misstänkt!

Den kontanta behandlingen som han fick handlade kanske om kulturskillnader, men han upplevde det som förhör och misstänkliggörelse att bli utfrågad om föräldrars namn, yrke osv. Han var mycket påverkad av en onödigt obehaglig upplevelse när han äntligen kom ut från kontoren efter flera timmar.

Detta var bara mitt lilla bidrag till Liselottes undran om inte fler haft kontakt med polis/turistpolis.
Gammal 2007-11-24, 10:51
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Jag blev rånad av en grekisk taxichaufför i Aten. Polisen var inte särskilt engagerade när vi besökte stationen dagen efter men de var vänliga. De grekiska farbröder som försökte springa ifatt taxin ringde polisen direkt men ingen kom dit då vid 1-tiden på natten när det hände. Jag hade med mig min grekisktalande dotter till polisstationen vilket underlättade oerhört. Ingen var otrevlig och jag fick direkt besked att kriminaliteten var hög och de avrådde från taxiåkande för ensamma kvinnor. Just de som bäst behöver åkturen. Nu vet jag att det hänt en del sedan det här hände och Grekland har försökt rensa upp i taxiträsket.

Vid resor till Brasilien använder jag begreppet "säker taxi" vilket betyder att hotellet, guideföretaget, mina vänner bokade alla resor med företag som de känner väl till och där både bil och förare är ok.
Guideföretaget hade två nivåer en dyrare mycket fin bil och en billigare med en mer ordinär bil men förarna var båda godkända. Om jag åker taxi mer i Aten kommer jag att använda samma princip.

Eva
Gammal 2007-11-24, 10:53
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Amnesty är en organisation som har värdefull information om de övergrepp som görs i olika länder. i deras arkiv finns anmärkningar både mot Sverige och Grekland när det gäller mänskliga rättigheter.

Eva
Gammal 2007-11-24, 11:28
kriti kriti är inte uppkopplad

Hej på er alla!
Angående detta med polisvåld i Grekland. Nikos hur länge sedan var det som du bodde i Grekland? Det verkar som om att du har glömt bort den bistra sanningen. Jag är också grek och heter också Nikos. Jag är uppväxt i Aten, på 70-80 talet när jag var ung fick jag många gånger uppleva polisens maktfullkomlighet, när som helst och var som helst kunde man bli stoppad av polisen utan den minsta anledningen och bli medtagaren till polishuset, för att sedan bara bli tillsagd att försvinna innan man fick stryk dessutom, så Nikos, jag tror att det är Du som har en felaktig bild av grekiska polisen. De flesta greker vet väl att Polisen i Grekland är korrupt och det våld som vi nu fick se på tv inte bara drabbar invandrare och asylsökande utan också ”vanliga" greker. Dessutom har jag två poliser i släkten, både min kusin och farbror är poliser, så jag har hört många historier genom åren. Det som förvånar mig mest av allt är att Du Nikos skriver i stort sett att alla svenskarna naiva och tror på allt medan att vi greker kan allt och är världens trevligaste människor!! Ruttna ägg finns alltid överallt var än man är, inget fel med Grekland som land, men det är dom "ruttna äggen " som förstör det vackra "konta sta ksera kegonde ke ta xlora"
Du har tydligen bara ”bott” i Sverige, men långt ifrån anammat det som vi greker säger "opou gis ke patris" dvs att ta seden dit man kommer.

Ante gia mas
Nikos som lånade Kritis inloggning.

PS. Jag har nu sagt min åsikt och tänker inte kommentera saken vidare.
Gammal 2007-11-24, 12:51
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2005

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Är inte det där gamla bilder? Jag tycker att jag känner igen dem. Det är fruktansvärt.
Stämmer bra det. Via YouTube hittade jag en frekvens daterad i juni -07, tror att det finns ännu äldre än så.

F ö finns där gott om inslag ang den grekiska polisens och även militärs övergrepp mot civila. Fruktansvärt är bara förnamnet och sambon är enbart tacksam att det kommer upp i dagern igen då han så väl kommer ihåg juntans framfart under hans uppväxt.

//Zanét
Gammal 2007-11-24, 12:57
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2005

Några inlägg i den här tråden har blivit raderade p g a personangrepp. Känsliga ämnen ska kunna diskuteras med respekt för enskildas åsikter, men rena personangrepp är givetvis inte tillåtet.

Zanét
moderator

Senast redigerad av Zanét den 2007-11-24 klockan 12:59.
Gammal 2007-11-24, 13:08
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Liselotte Visa inlägg
Inkfich, du är "gammal i gamet" har du aldrig varit med om något konstigt med polisen i grekland?
Nejdå, jag är laglydig

En gång har jag faktiskt haft med polisen att göra och det var en bra erfarenhet. Vi gjorde en deal: jag polisanmälde inte den unge matrosen somenergiskt masturberande förstörde en hel dag för oss på stranden - mot att polisen sa till kapten att pojken inte fick lämna båten så länge den låg i hamnen på ön.

En vinn-vinn-situation.

Fast det där är ju en pseudohändelse i sammanhanget, i stort har jag litet förtroende för grekisk polis, bl a pga den där filmsnutten. Rapporter om övervåld från grekisk polis är inget nytt och det är lika oacceptabelt varje gång.

Heder åt Zanets sambo, dock, som trots att han är grek tar avstånd för sådana händelser!
Gammal 2007-11-24, 13:37
monica monica är inte uppkopplad

Citat:
Citat:
Heder åt Zanets sambo, dock, som trots att han är grek tar avstånd för sådana händelser!
Vänta lite nu inkfish, menar du att greker inte tar avstång från polisövervåld.
Formuleringen var inte så lyckad, trots att han är grek....

Jag tror att alla normala människor oavsett nationalitet tar avstånd från detta, har själv sett mycket övervåld härnere och att utlänningar lika illa till är inget nytt.

Att förhandla och lite männsikopsykologi, eller helt enkelt medmänsklighet är ju inte polisens stora styrka, tycker mig se det i andra yrkeskategorier här, tyvärr

Monica
Gammal 2007-11-24, 13:47
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av monica Visa inlägg
Vänta lite nu inkfish, menar du att greker inte tar avstång från polisövervåld.
Formuleringen var inte så lyckad, trots att han är grek....
Det var inte så illa ment. Jag menar bara att i synnerhet för en grek - eller en Greklandsälskare - vore det lätt att säga att filmen förmodligen inte visar sanningen. Det kan vara svårt att kritisera det man älskar.
Gammal 2007-11-24, 14:07
monica monica är inte uppkopplad

Citat:
Citat:
Det var inte så illa ment. Jag menar bara att i synnerhet för en grek - eller en Greklandsälskare - vore det lätt att säga att filmen förmodligen inte visar sanningen. Det kan vara svårt att kritisera det man älskar.
Okey, förstår bättre nu vad du menar.

Men man måste ju oxå vara uppriktig mot sig själv, dvs se både för och nackdelar med sitt land vilka det nu än må vara.

Monica

Senast redigerad av monica den 2007-11-24 klockan 14:10.
Gammal 2007-11-24, 18:03
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Jag ska av delikatess inte citera några av de ovanstående inläggen, utan bara göra några egna reflektioner.

Alla länder har egna lagstiftningar. I vissa länder kan man tex kan utsättas för ID-kontroll på gatan och föras till polisstationen för förhör. Eller andra för oss märkliga saker. Men ingen lagstiftning i Västvärlden tillåter misshandel av personer. Därav följer att det man ser på denna film är ett grovt rättsövergrepp.

Men det är väl ingen här som är så naiv att de tror att Svenska polisen är några änglar? Poliser i Sverige, och i alla andra länder, är bara människor. Det har ju faktiskt hänt att personer avlidit pga av polisens hantering t o m i Sverige! De absolut flesta här hemma är bra och duktiga poliser, men det finns tyvärr undantag.

Sedan finns det stora, om nu kan kalla det så, kulturella och etniska, skillnader i hur man hanterar "misstänkta".

I den här tråden, och i många andra, utgår vi från den Svenska måttstocken. Personligen tycker jag att det oftast är en bra måttstock när det gäller våra rättigheter. Och skyldigheter! Men vi ska inte slå oss för bröstet för mycket för även här hemma begås rättsövergrepp, på ett eller annat sätt, varje dag. Av polis, av myndigheter...

Peter
Gammal 2007-11-24, 18:42
Elisalinns avatar
Elisalinn Elisalinn är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Jag ska av delikatess inte citera några av de ovanstående inläggen, utan bara göra några egna reflektioner.

Alla länder har egna lagstiftningar. I vissa länder kan man tex kan utsättas för ID-kontroll på gatan och föras till polisstationen för förhör. Eller andra för oss märkliga saker. Men ingen lagstiftning i Västvärlden tillåter misshandel av personer. Därav följer att det man ser på denna film är ett grovt rättsövergrepp.

Men det är väl ingen här som är så naiv att de tror att Svenska polisen är några änglar? Poliser i Sverige, och i alla andra länder, är bara människor. Det har ju faktiskt hänt att personer avlidit pga av polisens hantering t o m i Sverige! De absolut flesta här hemma är bra och duktiga poliser, men det finns tyvärr undantag.

Sedan finns det stora, om nu kan kalla det så, kulturella och etniska, skillnader i hur man hanterar "misstänkta".

I den här tråden, och i många andra, utgår vi från den Svenska måttstocken. Personligen tycker jag att det oftast är en bra måttstock när det gäller våra rättigheter. Och skyldigheter! Men vi ska inte slå oss för bröstet för mycket för även här hemma begås rättsövergrepp, på ett eller annat sätt, varje dag. Av polis, av myndigheter...

Peter
Tack Peter, du uttryckte dig mycket bättre än jag i mitt första inlägg, men det var exakt vad jag ville ha framfört.
Gammal 2007-11-24, 19:12
anoula
Gäst

Citat:
Ursprungligen postat av kriti Visa inlägg
Det som förvånar mig mest av allt är att Du Nikos skriver i stort sett att alla svenskarna naiva och tror på allt medan att vi greker kan allt och är världens trevligaste människor!! Ruttna ägg finns alltid överallt var än man är, inget fel med Grekland som land, men det är dom "ruttna äggen " som förstör det vackra "konta sta ksera kegonde ke ta xlora"
Du har tydligen bara ”bott” i Sverige, men långt ifrån anammat det som vi greker säger "opou gis ke patris" dvs att ta seden dit man kommer.
Gammal 2007-11-24, 20:56
nikospaps avatar
nikospap nikospap är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2007

Hej igen.
Peter!!! jag menar precis det du skrev.
Eftersom jag kan se Grekisk TV då vet jag att Bo Holmström som gjorde reportaget på TV4 igår, har inte hållit sig vid sanningen. Jag accepterar så klart inte att polisen ska göra så, men samtidigt så kan jag inte heller acceptera att detta är baserat på icke fakta.
jag skrev förut att det videoklippet är minst 1½ månad gammal och har inget med flyktingar att göra. De två är Albaner som blev arresterade efter att de har slagit och bestulit en äldre kvinna.
Om nu detta ska kallas för tortyr och att man ska bojkotta ett land eller söka hjälp till Amnesty ....är det långsökta senarios som kanske har annat syfte.
Jag vill inte att någon ska tro att jag försvarar dessa poliser. men å andra sidan så måste jag förklara mig och rätta till vissa saker som jag vet lite mer än de flesta här inne.
Tack för mig! Orkar inte mer! ....hahahha.
Gammal 2007-11-24, 23:01
Marie & Thore Marmins avatar
Marie & Thore Marmin Marie & Thore Marmin är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Efter att ha läst alla inlägg, och tankegångar i detta ämmne, om tortyr och polisövervåld som förekommer runt om på hela våran planet, så kommer frågan upp i skallen. Vilken regering eller regim, kunna kasta första stenen?
Våld kan aldrig tolereras när eller var det än förekommer.
I en demokrati lyfter man fram det och åtgärdar.
Gammal 2007-11-25, 00:29
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av nikospap Visa inlägg
Eftersom jag kan se Grekisk TV då vet jag att Bo Holmström som gjorde reportaget på TV4 igår, har inte hållit sig vid sanningen.
Så du menar att Grekisk TV håller sig mer till sanningen än Svensk? Intressant tanke... Men jag såg inslaget ikväll och det var mer vinklat än vad som borde vara tillåtet. Det var inte bra.

Citat:
Ursprungligen postat av Marie & Thore Marmin Visa inlägg
I en demokrati lyfter man fram det och åtgärdar.
Ack, om det vore så enkelt. Tanken är god och riktig, och man kan åtgärda tex organisationer osv. Men det är betydligt svårare att åtgärda MÄNNISKOR! Och ALLT hänger på människan som bär uniformen...

Peter
Gammal 2007-11-25, 03:22
Liselottes avatar
Liselotte Liselotte är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Till en början vill jag bara förtydliga (så där i allmänhet, men i synnerhet för Mr Nikospapp) att min intention med mitt inlägg var absolut inte att starta något "uppror" bland kalimeror!! Infantil tanke!!

Anledningen till inlägget var snarare en förhoppning om eftertanke, hos oss som reser mycket till (och kanske ibland t o m bor/ vill bo i) Grekland. En stilla fundering om hos var och en...är mitt val av semestermål/drömland rätt?

Om man beaktar att övergrepp faktiskt sker? Att mycket av den forna juntans "kultur" lever kvar i vissa delar av det grekiska samhället. Vill jag resa dit då?

Vidare ville jag nog veta om vi bara hade haft enorm otur i vårt möte med den grekiska polisen, eller om detta hänt andra, det vi upplevde!!

Jag tackar för inlägg och tycker att jag till stora delar fått bekräftat det jag tidigare anat och trott! Men inte haft vilja att veta av! Tack Zanet, Kriti/Nikos och Marianne!!

Frågan är nu bara...vart reser man i stället??? Italien, Spanien, same shit, different name!! Och inte alls lika vackert eller lika god mat!! Så vart reser man?
Gammal 2007-11-25, 11:08
nikospaps avatar

[quote=Peter;109901]Så du menar att Grekisk TV håller sig mer till sanningen än Svensk? Intressant tanke... Men jag såg inslaget ikväll och det var mer vinklat än vad som borde vara tillåtet. Det var inte bra.

Till Peter!
Det jag menar är att det som vi alla här i Sverige såg fr. TV4 häromdagen har inte med sanningen att göra.
Bo Holmström visade en video och sa att det var flyktingar som torteras av polisen.
men i själva verket detta video är 1½ månad gammal och visades på youtube och det handlar om två unga Albaner bosatta i Athen som har slagit och rånat på öppen gata en äldre grekisk kvinna.
Poliserna fick en idiotisk ide att de två Albanerna ska slå varann och anklaga varann för det de gjorde.
Efter att den visades på grekiska TV:n så avstängdes de fr. kåren och man säger att de ska sparkas från polisen.
Att kalla detta händelse för tortyr är mycket fantasikrävande,tycker jag!
Därför är jag upprörd eftersom TV4 och Holmström visade något helt annat än vad det är.
Vissa personer här inne(i synnerhet Liselotte) har startat ett korståg baserad på felaktiga uppgifter.
Gammal 2007-11-25, 11:30
nikospaps avatar

Dessutom vill jag tilläga detta.
Ni som är intresserade av det som händer här titta på denna sida:

http://vagiatas.wordpress.com/
Gammal 2007-11-25, 12:09
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

[quote=nikospap;Vissa personer här inne(i synnerhet Liselotte) har startat ett korståg baserad på felaktiga uppgifter.[/quote]

Det är väl inget korståg startat?, det är ett diskussionsforum, där var och en har rätt att säga sin mening. Att fundera över hur det ev. fungerar på det resmål man tänkt sig besöka kan väl inte vara felaktigt.
Då mina grekkunskaper är väldigt begränsade, så undrar jag vad texten i inslaget säger, jag har inte tittat på Youtube, men det inslag som visades på TV4 innehöll grekisk text. Är det så att TV4 har förmedlat ett annat budskap än vad som textats i inslaget?
// Helén
Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:34.