![]() |
|
||||
|
||||
![]() ![]() Hoppas alla kalimeror har det bra o övriga oxå förstås. Kram från Sanna i Örebro ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
XRONIA POLLA 2008
Zanét & henkamo ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Gott nytt 2008!!
|
|
|||
|
|||
![]()
Ett riktigt Gott Nytt År önskar vi Er alla som nu tittar in på Kalimera.
Ruth och Åke i Hofors |
|
|||
|
|||
![]()
Jag vill önska alla här en god fortsättning på det nya året.
//Ingela |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
En del går ut och äter, men det är ju ingen vidare service en sån kväll eftersom många går ut den kvällen. Idag har Vasiliki och Vasilis namnsdag, så mera mat i kväll då min svägerska heter Vasiliki, hörde att det blir helstekt spädgris. Gott nytt år allihopa, från ett ganska mulet Aten med just nu en temperatur på 12,5 grader. Monica |
|
||||
|
||||
![]()
Här i Vounaria hade vi en jätteskön o tyst kväll,inga raketer.
Några syntes på andra sidan havet,Kalamata. Idag har vi haft en jättefin första januari 2008 med härlig solsken o +13. Kali Xpronja!!! |
|
||||
|
||||
![]()
Tack för alla svar om nyår i Grekland. Förutom den där kakan jag läste om som tydligen har en religiös bakgrund... det jag läst om den på nätet... så det är då tydligen varierande hur man firar. Precis som här.
Annelie56.. det låter som att vädret är rätt skönt hos er. Här i Norrköping är det strax över nollan, grått, trist och bara så att man anar att det är nånting som liknar snö på marken. Och det tycks fortsätta så ett tag till. Gissa om man längtar efter sol då.. |
|
||||
|
||||
![]()
Ja ,kan inte klaga på vädret i alla fall.
Idag har vi +15 o strålande solsken,gula blommor blommar överallt. En lika strålande fortsättning till er alla önskar jag ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Som vi kan se från tidigare inlägg här så firas nyår lite olika beroende på var i Grekland man befinner sig.
I vår by t ex så äter man den med olivkvist, smycken och pengar smyckade vasilopitan vid 12-slaget och det är då far i huset som skär upp den med lika många bitar som familjemedlemmar + en bit för huset och en för Kristus. I vasilopitan är det placerat ett mynt, kallas för "florí" om jag kommer ihåg rätt, och den som får detta mynt i sin bit får tur och lycka hela det nya året. En annan sed är att tända ett bål och elda upp det gamla året. Ur askan bildas sedan det nya året. Jag har bilder på ovanstående och ska så fort de är sorterade lägga ut några här på forumet. //Zanét ![]() |
![]() |
|
|