|
|||
|
|||
Sv: Ö-luffning
...och jag som trodde att man ö-luffade när man åkte mellan flera öar med färja på samma resa... Jag hade ingen aning om att det hade att göra med om man betalade sitt boende eller inte...eller är jag fel ute????
Lissi -nybliven luffare som alltid betalt sitt boende |
|
|||
|
|||
Citat:
Citat:
Exakt hur definierar du öluffning??? Är det att sova utomhus? I så fall kvalificerar jag mig lätt! Jag sov ute med eller utan tält på Siros, Paros, Hydra, Spetses, Myconos m fl öar i början av 80-talet... Jag har fortfarande kvar det lilla lättviktstältet... Och en liten ljusgrön lapp jag fick på Paros -83: Kambing Fobiden..... XX:et och jag höll på att skratta på oss.... Jag glömmer aldrig nätterna på Myconos när jag låg på bastmattan i mörkret på sandstranden, med en flaska vin i ena handen, och stirrade upp på stjärnhimlen... Och du har fräckheten att ifrågasätta om jag/vi verkligen har luffat...? Skämmes.... Peter .!. Senast redigerad av Kalimera den 2008-03-16 klockan 10:08. |
|
||||
|
||||
Citat:
Jag tycker alltså precis som Peter att Jan C är ute på tunn is. |
|
|||
|
|||
Citat:
Du lever kvar lite i det gamla, ord kan bytta betydelse . "En luffare är en kringvandrande tiggare, en vagabond. Ordet luffare finns i överförd betydelse i det nutida ordet tågluffare, då det sällan rör sig om tiggeri, utan att resa och bo så billigt som möjligt." http://sv.wikipedia.org/wiki/Luffare Sen om vi skall diskutera luffare så var det ofta så att även om dom försökte bo fritt så var det många av dom som utförde en tjänst, tex högg ved eller liknande i utbytte mot logi. Jag vet inte med säkerhet att Tyskarna inte hugger ved eller liknande men jag betvivlar det. hur man reser inte har någon betydelse .Upplevelsen av resan är inte beroende av det Eftersom att jag rest i Afrika (ej charter) så säger jag mot dig där med att du har jävligt fel. Då min fru är därifrån kunde jag komma till och uppleva platser som en normal turist inte kan. Åker du Charter kommer du ditt resebolagen för dig. Båtluffar du kommer du ditt DU vill. Senast redigerad av habs den 2008-03-16 klockan 12:47. |
|
||||
|
||||
De tre viktigaste parametrarna för mig är:
1. Jag kan åka vart jag vill. Är alltså inte beroende av vad charterbolagen erbjuder. 2. Jag kan välja mitt bonde själv. 3. Jag kan byta ö (eller by) om jag inte trivs eller tröttnar. Jag åker gärna till charteröar, men jag åker aldrig charter, bara för att jag vill välja mitt boende själv. |
|
||||
|
||||
Jag brukar välja mitt boende själv, väljer du bonde!?
|
|
|||
|
|||
Hyr Ni oftast av rumsuthyrare vid färjelägena, eller letar man boende på annat sätt? Vilket är vanligast. På Skopelos såg vi inga rumsuthyrare.....
|
|
||||
|
||||
Ja, och säg vilken charterarrangör som erbjuder det, klart man öluffar.
|
|
||||
|
||||
Det varierar, om jag återvänder till en ö brukar jag alltid boka i förväg, självklart under förutsättning att jag gillade boendet vid förra besöket. Åker jag till en ny ö brukar jag oftast leta på egen hand, ytterst sällan följer jag med rumsuthyrarna. På öar som är svåra att själv leta rum på hänger jag med någon rumsuthyrare.
|
|
|