|
|||
|
|||
Sv: Boka solstolar
Hej! Ja vill man ha en solstol får man vara uppe i ottan som sagt. Bodde i somras på ett stort All inclusivehotell i Turkiet, ställde klockan på 07:00 varje morgon för att gå ner för att lämna handukarna. Åt sedan frukost vid 8:00 och var ute vid poolen vid 09:00. Har också retat mej på sådant beteende men vad gör man inte för att få sin favoritplats. Nu fanns det gott om solstolar både på stranden och vid alla poolerna till mitt försvar. Man ville ju ligga vid poolen nära händelsernas centrum där all mat och dricka fanns. Men på en del hotell kanske det inte finns solstolar så det räcker, då kanske det vore bäst med en liten avgift så att dom som verkligen vill ligga vid poolen får göra det. Eller ha någon personal som ser efter att det inte missbrukas. För det är ju inte försvarbart att lägga handukar och sedan lysa med sin frånvaro större delen av dagen.
Denna sommar åker vi till Naxos och bor ute vid Plaka på ett litet hotell, 13 lägenheter och 60 m till stranden där jag hoppas det finns plats för alla och inte så proppfullt med solstolar och parasoller som i Turkiet. Hej då Twiggy |
|
|||
|
|||
Underbar tråd!
Nu har jag bara bott på sådana hotell ett ytterst fåtal gånger, så jag har inte upplevt problemet egentligen. Men jag hade blivit vansinnig... Jag hade aldrig accepterat en "reservation" där någon dök upp en timme eller två senare. Den handduken hade fått mycket "luft under vingarna"... Om man bor på ett hotell med pool och solstolar är väl dessa till för samtliga gäster som bor där? Allt efter tillgänglighet! Vilken beror på när man behagar släpa sig ner dit då. (Vilket säkert beror på kvällen innan... ) Men hade någon börjat bråka med mig om att jag tagit bort handuken och lagt mig i stolen hade jag tagit med vederbörande till Hotelledningen och frågat om de godkände att vissa reserverade platser i flera timmar utan att använda dem! Och jag tror inte att det skulle godkännas! Då hade jag föreslagit att man satte upp ett anslag om det... Skulle de godkänna det så skulle jag själv reservera plats kl 04 på morgonen, det är ju ändå då man brukar komma hem till hotellet, genom att tejpa fast en handduk på någon strategiskt placerad stol... En annan sak. En reservation är som jag kan komma på alltid, normalt sett, förknippad med en kostnad! Man reserverar och betalar sedan hyra eller avgift. Och det har jag inte sett någonstans när det gäller solstolar vid hotellpoolen... Men det är ju en ny affärsidé för hotellen! Så kan man köpa en namn-tag att sätta på en viss stol under en viss tid... Bara ingen flyttar på stolen då... Mitt i natten Det finns ett undantag dock. En tom stol med handduk, en uppslagen bok, solglasögon och en ölflaska bredvid tyder på att någon är och utför privata ärenden (dvs besöker baren ) och strax kommer tillbaka. Men efter 20 min ryker det också... Man kan reservera rum. Man kan reservera bil, moped osv. Men att reservera en solstol som skall vara tillgänglig för alla som bor på hotellet är så urbota dumt så det BORDE INGEN ens fundera över... Men det är fräckhet som gör att vissa gör det. Och flathet att Svenskar accepterar det! Varför inte fråga om personen har betalat hotellet för att låta stolen stå oanvänd tills denne behagar dyka upp...! Stå på er. Annars gör någon annan det... Peter Senast redigerad av Peter den 2008-05-12 klockan 19:29. Anledning: Feltrycksnisse... |
|
||||
|
||||
Jag tänker inte ägna semestern åt att bråka om solstolar.
Men le vänligt och säga: "Det verkar inte som om nån använder den här solstolen just nu. Går det bra om jag lånar den en stund?" Det går väl inte att motstå? Om ingen partner/kompis/släkting finns att fråga är det fritt fram att flytta på handduken och ta solstolen, tycker jag. Däremot kanske vi faktiskt ska ta och hyra solstolar vid någon strand någon dag. Med parasoll! Vilken lyx, det har jag aldrig gjort tidigare. Aina som längtar efter bad i havet |
|
||||
|
||||
Nej tackar vet jag en ÖDE strand på Samos.Helt utan solstolar underbart. Pol? när vi har ett helt härligt hav att bada i
|
|
||||
|
||||
Så trevligt med ett sansat inlägg även i den här tråden!
|
|
|||
|
|||
Åh det där var jag med om i Thailand. Riktigt svinaktigt att boka stolar kvällen innan. Stackars Herr Grek var uppe klockan sju-åtta om morgnarna för att bada och knappt en enda solstol var ledig. Vid tio-snåret behagade sig barnfamiljerna fram till sina uppbokade stolar. Önskar att jag hade läst Arnes tips den gången!
Till er som säger att det inte finns några regler för bokning av solstol: Det står ofta i hotellets bestämmelser att man inte får boka solstolar, just för att visa respekt och hänsyn till sina medresenärer. |
|
||||
|
||||
Citat:
// Helén |
|
|||
|
|||
Vi bor sällan på hotell med pool och solstolar. Däremot så upptäckte vi förra året barnfamiljer som "reserverade/markerade" plats på stranden i Agios Nikitas.
Anledningen var att när det blåser så blir stranden väldigt liten och smal. Man kan i princip bara ligga i en rad, 10 cm till nästa handduk. Usch! Alla får inte plats. (När det blåser går inte badbåten till Milos, där det är lååååångt mellan handdukarna). Vi var på stranden i flera timmar utan att se någon bredvid oss. Sent på eftermiddagen kom familjerna (svenska!) ner till sina handdukar. Vi satt hela tiden och hoppades på att någon våg skulle ta, i alla fall en liten, liten av deras handdukar . Ett annat knep var att om man är två personer, så lägger man ut fyra handdukar och får på så sätt mera plats. Citat:
|
|
|||
|
|||
Kul att läsa alla åsikter om bokande av solstolar.Själv har jag förfärat mig över hur fräcka en del kan vara.Men efter det här kan jag se det på ett annat sätt.Men en tanke som slog mig.Måste alla ha en egen solstol.Mina barn har varit i vattnet mesta tiden och OM jag fått upp dom har dom inte haft egna stolar som väntar på dom.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Att man vill boka en stol är väl förståligt om man tillbringar sin dag där och trivs vid poolen. Har ännu inte kommit till solstolsproblemet själv eftersom vi alltid bor på pensionat. Vi "lånar" pool för barnens skull på ett hotell där vänner till oss jobbar. När vi då är där så finns det inte mycket tid att ligga på solstolar eftersom barnen är mer i vattnet än ovanför |
|
||||
|
||||
Jag föredrar också havet, men min dotter har eksem och blir sämre av att bada i saltvatten! Det är anledningen till att vi väljer poolen!
Jag skulle aldrig "boka" solstol men det är tyvärr många som gör! /Ulrika |
|
|||
|
|||
Ja oj oj oj, detta var verkligen ett engagerande ämne. Jag kan nog säga att en av mina prioriteringar på semestern är att inte hamna i irritation eller (verkligen inte) tjafs med andra som också är på semester... Därför tyckte jag det var intressant att få veta om det fanns några egentliga övergripande _regler_ kring det här. De flesta i tråden har ju uttryckt mer eller mindre laddade (av erfarenheter antar jag) _åsikter_ i frågan. Någon upplyste om att hotellen faktiskt har bestämmelser, vilket såklart gör det hela enklare. Dem kommer jag att leta upp och leva efter när jag väl är framme vid resmålet.
I övrigt återstår att se om vi kommer att tillbringa mest tid vid pool, på strand, på hotellrum, i sol eller skugga....charterresor är helt nytt för vår familj så vi vet verkligen ingenting om nånting Kul att ha hittat hit, här finns ju hur mycket erfarenhet som helst på området! |
|
||||
|
||||
Det är också anledningen till att vi "lånar" pool. Inte för att barnen har eksem men för att de inte har varit så förtjusta i havet. För en ettåring kan det vara lite läskigt med vågor och smakar illa att få vatten i munnen. Får se i år när tjejerna är större om det blir mer bad i havet.
|
|
||||
|
||||
Tråkigt att höra trodde saltvatten var bra för eksem
|
|
||||
|
||||
Torr hud (sonens) svider i saltvatten. Jag hoppas att vi hittar någon bra hudkräm till sommaren, så att det går bättre med bad i havet.
Jag skulle klara mig utmärkt utan pool. Blir bara korta stunder på solstolen för mig vid poolen. Förra sommaren fanns det en lite sunkig nästan söndersliten solstol som oftast var ledig som jag kunde ta. När jag inte "trevliglånade" omgivningens paxade solstolar! Aina |
|
|||
|
|||
Det värsta jag upplevt i "paxa solstolar" var på Mallorca sommaren 1990. Då bodde vi utanför Palma de Mallorca på ett hotell där tyskar var dominerande. De hade sina handdukar 14 dagar i sträck vid poolens solstolar. Tog aldrig bort dem! På stranden hade de "rutor" inhägnade med stenar i sanden så att de hade sin plats... På morgonen gällde det att vara i tid vid frukosten, för där fylldes väskorna med bröd, smörpaket, små marmeladpaket,färsk frukt och flingor i småpaket... Gratis lunch m a o Våra barn var alldles mållösa vid åsynen av allt som stoppades ner i väskorna!! En morgon fick jag t o m en gaffel instucken i sidan av en stor matrona som skulle förbi mig i kön
Jag har absolut inget emot tyskar..detta "fenomen" finns bland alla nationaliteter....men denna gång var det tyskar med detta otrevliga beteende... Lissi |
|
|