Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2008-06-15, 11:50
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Var hittar jag den mest genuina grekiska maten (i grekland alltså)?

Har aldrig sett att det är olika menyer för turister och en annan för ortsbefolkningen men vid något tillfälle i Aten blev det helt förvirrat när vi slagit oss ner och fått menyn och dottern sedan började beställa på grekiska. Då fick vi direkt en annan servitör men vi tolkade det som att den förste trots att han såg grekisk ut antagligen inte pratade grekiska.

Eva
Svara med citat
  #22  
Gammal 2008-06-15, 12:13
Rinaki Rinaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Umeå/Sthlm,Kopani/Ioannina
Inlägg: 206
Standard Sv: Var hittar jag den mest genuina grekiska maten (i grekland alltså)?

Det finns matställen med "grekisk husmankost" som inte har nån meny alls utan man går in och "ser" all färdig lagad mat i "diskarna" som dom har att erbjuda för dagen och sen "pekar" eller beställer man bara vad man önskar...typ "Ipirotiki Kouzina" i Ioannina eller liknande i Aten. DÄR får man "genuin hemlagad grekisk mamma's mat". Men såna kanske bara finns på fastlandet eller i större städer eftersom dom är välbesökta av "arbetare" till lunch...har aldrig sett dom i små "turistbyar" eller öarna jag besökt. Men det är en "kulinarisk" upplevelse"...(I'm blessed with such a chef...)
Svara med citat
  #23  
Gammal 2008-06-15, 15:08
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Var hittar jag den mest genuina grekiska maten (i grekland alltså)?

Så är det även på många mindre öar att menyer saknas helt. På stranden på Fourni fick jag själv ta en titt i ugnen och på ett annat ställe ville gamla mor som hade tre rätter att jag skulle hjälpa henne att skala potatis.

Eva
Svara med citat
  #24  
Gammal 2008-06-16, 09:57
Maggan1 Maggan1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 355
Standard Sv: Var hittar jag den mest genuina grekiska maten (i grekland alltså)?

I Votsalakia åt vi denna goda genuina maten

//Maggan
Svara med citat
  #25  
Gammal 2008-06-17, 13:06
Soldyrkare Soldyrkare är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Inlägg: 2
Standard Sv: Var hittar jag den mest genuina grekiska maten (i grekland alltså)?

Tack för alla goda råd och tips!
Ja, det borde jag ju kunnat räkna ut själv att man ska undvika restauranger vid strandpromenader och liknande om man ska hitta "äkta" grekisk mat. Jag och resesällskapet har nog fallit för "standpromenaden" alldeles för mycket, det är svårt att låta bli solnedgångar och hav...
Förmodligen går det att htta bra och god mat på alla platser bara man ger sej tid att leta!

På senaste resan (till Thassos förra året) var den enda minnesvärda måltiden den i lilla bergsbyn Maries. Vid sen lunchtid hittade vi en taverna som verkade att ha mer eller mindre stängt för säsongen, men det fanns i alla fall tzatziki, oliver och bröd att få. Och denna enkla förtäring var underbar. Ett turistpar till kom efter en stund, men för övrigt var det tystnad och surr av bin och ljudet av en och annan get!

Hälsningar till er alla GreklandsfantasterSoldyrkaren
Svara med citat
  #26  
Gammal 2008-06-26, 14:52
April April är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Inlägg: 37
Standard Sv: Var hittar jag den mest genuina grekiska maten (i grekland alltså)?

I Lefkada stad på lefkas trillade vi in på en sådan restaurang där vi fick gå in och titta på maten i disken. Fanns bara två rätter att välja mellan, den ena var en lammgryta som var verkligen var god. Även i turistiga parga har vi ätit god mat, Mezetallriken på restaurangen Apangio.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2008-06-26, 17:23
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Var hittar jag den mest genuina grekiska maten (i grekland alltså)?

Marinos, Elies, Kalymnos. Bra mat, bra pris.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2008-06-26, 19:00
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Var hittar jag den mest genuina grekiska maten (i grekland alltså)?

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Marinos, Elies, Kalymnos. Bra mat, bra pris.
Jeg tror aldri vi har fått så jevnt god og rimelig mat over alt som vi fikk i Pothea, Kalymnos i sommer. En av grunnene var kanskje at det var mange greske gjester på de fleste tavernaene vi spiste, så de var nok avhengige av lokale stamgjester, og ikke bare engangs-turister.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2008-06-26, 20:13
zero zero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Flen
Inlägg: 24
Standard Sv: Var hittar jag den mest genuina grekiska maten (i grekland alltså)?

Hej Maggan!
Ska till Votsalakia i juli så jag undrar var du/ni käkade då?
Mvh zero
Svara med citat
  #30  
Gammal 2008-07-30, 22:19
Inga-Karins avatar
Inga-Karin Inga-Karin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kolbäck i Västmanland
Inlägg: 116
Standard Sv: Var hittar jag den mest genuina grekiska maten (i grekland alltså)?

Vi reser för andra gången till Samos/Pythagorion nu den sista veckan i september 2008. Senast var vi där 2v -93 men det har hunnit att bli en hel del Grekland under mellantiden och även innan dess sedan starten -73.
Vi ser fram emot ett godare kök än sommaren -93 och tar gärna emot gedigna tips från er kännare på ort och ställe. Då menar jag lagad mat och inte enbart grill med pommes och ris på samma tallrik! Upp till bevis, för vi vet att det grekiska köket kan, det har vi fått bevis på från andra platser! Vi åt nog den bästa maten på Folegandros! Stiffado under ett rose´pepparträd i Chora.

MVH
Svara med citat
  #31  
Gammal 2008-07-30, 23:14
Andriotissas avatar
Andriotissa Andriotissa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 109
Standard Sv: Var hittar jag den mest genuina grekiska maten (i grekland alltså)?

Citat:
Ursprungligen postat av monica Visa inlägg
Andros är även vår favoritö när det gäller god grekisk husmanskost.
Som betyg kan jag säga att min grekiska man fortfarande pratar om Andros som den bästa ön när det gäller mat, och han är ganska kräsen när det gäller mat.

Monica
Roligt att ni också gillar maten på Andros. Min man är också från Grekland.
Min man är på Andros nu och jag åker dit på söndag. Vi kommer några kilon tjockare hem...
Sivaki
Svara med citat
  #32  
Gammal 2008-07-30, 23:37
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Var hittar jag den mest genuina grekiska maten (i grekland alltså)?

Andros är vi riktigt nyfikna på.....Ska nog lägga en vecka där 2009. Nu såg vi bara färjeläget till och från Tinos.

Men visst är där blåsigt?

Lissi
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT