![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Citat:
greklandsgalen Typiskt mig. Tror ni inte att jag missade dokumentären iallafall ![]() ![]() Ska försöka komma ihåg den nu på söndag i TV1. Annars är det kört Ni kan se programet på Svt hemsida ![]() Ha de //Nicke |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Tack, nu ska jag kolla!! Puss på dig! ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
... och vara bra på tvätt och städ och laga mat exakt som mamma
![]() Ja, det är jätterealistiskt ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jag reagerade (jag tror han hette Kostas
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Theresa ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Har nu oxå sett programmet - på webben - och känner igen "problemet" från byn som min sambo kommer ifrån...inte SÅ ovanligt på landsbygden skulle jag tro.
Kvinnorna vill ha "utveckling" som ryskorna sa och flyttar till städerna..mer öppna för förändring och nya saker..och männen blir kvar i byarna med gamlingarna. Vet inte hur många likasinnade ungkarlar vi har i "vår by"....men jag känner INGEN som skulle vilja ha dom heller... ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hej Rinaki
Är det Pajalasyndromet du pratar om? Jag drar likheter hela tiden. Som någon sa "postorderbrudar", kan jag få beställa en! Av Pajala blev resultatet 1, som flyttade till Minsk!! Livet går vidare. Frågan jag skrev till Janne blir allt klarare. Starta en kontaktförmedling på Kalimera!! Uffe |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]()
Nej..inte alls..jag bara kommenterade programmet som hela den här "tråden" var uppbyggd på...det som programmet handlade om i Grekland...inget annat alls!
|
|
|||
|
|||
![]()
En dokumentär på SVT beskrev situationen med underskott av kvinnor i pajala, på ett mkt underhållande sätt faktiskt. Kommunen fixade bussresor för rysska kvinnor till pajala. Jag tror tom SVT fick ett fint pris för dokumentären, som också spreds mkt runt om i världen. -De var nog först med denna typen av resor, sen har andra orter/länder följt efter. Men pajala var trots allt först, så man får nog kalla det för ett slags "pajalasyndrom".
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Detta minns jag först nu när du nämnde det. Varför underskatta "värdet" av hela grejen med det s.k. "Pajala-syndromet" så många år efteråt när diskussionen efter programmet med "Zucchero" är mer aktuell på sitt sätt ? Händelsen med det som tilldrog sig i Pajala för många år sedan är ju enligt vad jag kan se, en tid som är en aning annorlunda än den tid vi lever i idag. Bland mycket annat är detta forum ett sätt att kommunicera som skiljer sig lite mot hur det var att kommunicera på den tiden (internet fanns inte då). Hasse ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
En del som kommer i håg mediauppståndelsen säger idag ofta nedlåtande saker om "resultatet", vilket är helt fel. Ett förhållandevis stort antal kvinnor från olika länder har som en följd av att det blivit inbjudna till Römppävikko, flyttat till Tornedalen. De flesta av dem är egna företagare inom olika brancher. Senast redigerad av Elisabet den 2008-07-20 klockan 08:15. |
|
||||
|
||||
![]()
Bra att du påminner oss Elisabet och för in lite fakta i diskussionen. Att referera till Pajala leder ju bara till ytterligare spridning av fördomar och felaktigheter.
Eva |
![]() |
|
|