Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-07-24, 22:46
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Var?

Hej Rinaki
Annat var det 2003.
Jag vet att fler har kommit dit. Mycket tack vare kommunen och affärsutveckling. Vad jag framhåller är lugnet till skillnad från andra orter. Det kommer snart en version på svenska om byn skriven av mig. Måste bara se till att mina rättigheter är OK.

Uffe
Svara med citat
Gammal 2008-08-11, 11:20
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Sifnos borde passa bra, fast så värst många gränder tyckte jag inte att det fanns i Kamares, men Faros borde passa bra. Ingen stad direkt, men en inte allt för liten by!
Svara med citat
Gammal 2008-08-11, 11:31
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Jag tycker att Faros är en väldigt liten by. Toppen för den som vill ha lugn och ro men när vi var där var det nästan öde ibland och det var andra veckan i september det året Anna Lind mördades. Få bra matställen var det då men det har kanske blivit fler med tiden. Det bästa stället hade slagit igen året innan. I Kastro hade några av tavernorna stängt för säsongen men i Kamares var det mer folkliv på kvällarna. Vi bodde i Faros och trivdes bra, Vi var några som träffades och gjorde saker tillsammans och sen hade jag sonen med mig. Om jag rest ensam hade det nästan känts för ödsligt ibland och jag gillar små ställen.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-08-11, 11:47
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Jo jag kan faktiskt hålla med dig, Eva på viss punkter. Kamares är större, men gränderna klättrar upp för berget och det är inte direkt nån stad man strosar i. Kombinationen stad - sandstrad/lugn, tror jag är ganska svår att hitta, men finns säkert. Är inte stadslivet allt för viktigt tycker jag fortfarande att Faros är ett bättre val än Kamares. Stranden i K upplevde vi inte som särskillt fräsch, men den duger gott och väl för ett dopp.I F finns flera stränder på promenadavstånd; t.ex. Apokofto, dit det tar ca. 20 minuter och i själva byn finns 2 sandstränder att välja på. Från Apokofto är det heller inte långt till klostret där man kan bada från klippor (vilket iofs. inte var aktuellt) men klostret och omgivningarna är fina! Dessutom har Sifnos ett utomordentligt bussnät, och det är lätt att ta sig runt hela ön, och bussarna går ganska sent på kvällen.
Edit: upps. Såg att personen i fråga inte ska åka förän i sep/okt... kanske Faros blir för lungt i alla fall...

Senast redigerad av Siri A den 2008-08-11 klockan 11:50.
Svara med citat
Gammal 2008-08-11, 12:39
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Det var tidpunkten som avgjorde mina synpunkter också. Apokofto är en jättefin strand och även stränderna i Faros är bra. Vi bodde strax ovanför den ena stranden med fin utsikt över hamnen och viken men tyvärr var de väldigt skräpiga när vi var där. Sanden blir också väldigt blöt. Jag städade ena stranden en dag när jag var ensam där på morgonen. Fick ihop en halv plastkasse med fimpar samt en hel del annat skräp. Annars är Sifnos en av mina favoritöar. Önskar bara att de lärde sig städa naturen och stränderna som de gör på Folegandros.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-08-11, 16:05
Rob Rocs avatar
Rob Roc Rob Roc är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Låter nästan som att hon skulle trivas i Gerani på Kreta.
Svara med citat
Gammal 2008-08-11, 17:42
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Tack för alla svar!
När jag senast pratade med henne hade hon bestämt sig för att åka till Kreta eftersom det går flyg dit och tillbaka sent på säsongen, och resan kommer att bli någon vecka senare än hon först hade tänkt. Jag vet inte om hon har valt ort och hotell, men jag har gett henne de tips jag fått här och även några fler.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:55.