|
|||
|
|||
Sv: Räcker pengarna?!
En sak till som är dyr i Grekland, kaffe, om ni är kaffedrikare ta med pulverkaffe och doppvärmare. Två koppar nezkaffe på stan kostar 40-50 kr
Thomas 1 |
|
||||
|
||||
Kan bara säga att jag lever på ca: 400€ i månaden till mat och tavernabesök och det räcker till. Köper grönsaker lokalt eller på marknaden och hem-mat på Marinoupolos och Lidl. Går ut och käkar ons, fre, lör och sön. Skippat alla drinkar och dricker bara lokalt vin samt en och annan Mythos. Utflykter sker med buss, även till Elafonisos och Georgiopolis samt upp i bergen. Resten av pensionen går till hyra, dator, bredband och städhjälpen. Så nog räcker era 500€ för en vecka till två. Det finns mycket bra, god och billig mat på Tavernorna. Dagens erbjudande har börjat bli vanligt även här och då ingår oftast vin till maten. Vatten behövs inte köpas utan det går bra med kranvatten eller på krogen en karaff med isbitar i. Kaffe kan ni gärna prova på Grekiskt sätt. Inte turistbaljorna utan de mindre kopparna och det är faktiskt mycket gott. Frappe skakar ni själva hemma till frukost om ni gillar det. Finns i färdiga muggar med sugrör och är billigt.
Uffe Senast redigerad av UlfWiman den 2008-08-29 klockan 11:53. |
|
|||
|
|||
På Naxos -07 gjorde vi av med ca 2700 inkl. 3 dgr bil(650:-) Fick bet.extra för barnstol då.+massa bensin. Min dotter levde på dyr mjölkchoklad (+mat såklart)under denna veckan. Solstolar blev det nog 2dgr(fick ett parasoll av en britt 3.e dan,så dottern låg under det på sin handduk.)
Gjorde endagsutflykt ti Iraklia o Koufonissi allihop,åt ute alla måltider utom frukost. Drack kanske vars 1-2 öl/dag. Sen tillkom ju mkt vatten o lite läsk. Sen handlade vi nog presenter/souvenirer/leksaker ti Minna för kanske 3-400:-. På Rhodos i höstas gick det åt 2300. Åt ute alla dagar(bara en lunch hemma) utom frukost,handlade en hel del presenter(till blomvakt o för hämtn./lämn.på flygplatsen),bil i 3dgr,m.m. solstol kanske 4dar. Så visst går dt leva billigt. Vi snålar aldrig på sem.men vi tänker som så att behöver vi allt krimskrams som finns överallt,det är ju samma var man än åker,och vill vi ha det i vår bokhylla sen? Sen äter vi aldrig på 5-stjärniga restauranger hemma så i Grekland nöjer vi oss med vad de har att erbjuda,alltså vi väljer inga lyxiga ställen. Det är tavernor me god mat som gäller! Vi tar gärna en öl ti maten eller bara en öl på baren,men annars är det i supermarket som drickan inhandlas inför strand/utflykter. Genom att ta lokalbussen kan man BILLIGT komma till alla sevärdheter utan att betala multum,om ni nu vill se lite av ön.Det går att ha en bra sem.utan att snåla.(långt svar |
|
|||
|
|||
Jag tror att om man bor på ett ställe länge så lär man sej var man ska handla billigt.
Men om man är på semester så kanske man inte har tid (borde man ju ha) eller lust att leta efter billig mat i affärer utan man får ta vad som står till buds i supermarketen. Så var det i alla fall för oss när vi var iväg. Visst jag såg också att det fanns lidl och andra billiga stormarknader men då fick jag ta buss och var tvungen att planera mina inköp. Därför anser jag att det är en lite väl snål budget på 5000 kr för 2 personer. Det är ju bara 350 sv kr/dag/person. Det blir inte mycket till impulsdrickande av vare sej kaffe eller öl på puben. Men visst man kan ju som det skrevs köpa dricka i affären o ha på rummet. Det vore kul att läsa när du som skrev detta kommer hem hur det gick på pengafronten om det räckte. I alla fall, ha en jättetrevlig semester, det hade vi (trots att det var dyrare än vad vi trodde) |
|
||||
|
||||
Vill återkomma till att det går att spara in på resan istället för på fickpengarna. Idag går det att boka för under 1000-lappen per person till Rhodos, inkl hotell. Avgång imorgon.
|
|
|||
|
|||
Nu är det bokat och klart, på fredag åker vi till Chania, så nu får det bära eller brista... Vi har iaf lyckats spara ihop några extra slantar så vi har väl ca 7000 kr att leva på nu. Tack för alla tips och råd allihop! Det här ska nog gå bra. Känns väldigt konstigt nu när man precis har bokat...fredag är ju snart!
|
|
|||
|
|||
Ha de så bra.. Och om du orkar så skriv gärna ett inlägg om pengarna räckte eller om jag o några andra trodde fel..
I-M |
|
|