|
|||
|
|||
Sv: Grekisk mat - äcklig?
Hej,
Fy, vad trist och läsa..men ja, man kan ju ha otur någon gång, men hela er semester? Beklagar. Har varit bosatt 15 år i en av dem mest populära turistbyar på Samos. Den generella regeln tycker jag i alla fall är att om man verkligen vill prova på den typiskt grekiska maten, ska man bort från turistströken! Hyr en bil eller ta en taxi på kvällen till någon bergsby! Leta er till torgen, eller dofterna och som alltid- dem lokat boende. Prova: Kotopolo lemonato= Ugnsstekt hel kyckling med stora potatis klyftor, citron och oregano. Gemista= Fyllda grönsaker med ris och ibland köttfärs, vanligtvis tomat och paprikor, men iblan även zuchini och lök Pastitio= som en slags grekisk makaroni pudding Briam att doppa brödet i)= Ihopkokt grönsaksröra med tomat, lök, aubergine, zuchini... ...Och till det en härlig Horiatiki= Grekisk sallad, tzatsiki= Gurk/ vitlöks yougurt-dip och varför inte några Revidokeftedes= Kikärtsbullar innan huvudrätten. Ang vin är ön känd först och främst för sina många dessertviner och dem är mycket riktigt söta! Vita viner finns det gott om, ett nytt är "Mikres korfes"= Jätte gott Rött vin finns ett buteljerat i handeln och den är inte särskilt god, men som sagt det är den söta lilla Muskatdruvan som trivs på önsbegsluttningar i nord, därav hög produktion av söta dessertviner, men också vita viner och Retsina(Obs. Med tillsats av kåda, därav säregen karakteristisk smak) Till sist lycka till nästa gång! |
|
||||
|
||||
Tyvärr har jag omnämt detta i ett tidigare inlägg på Kalimera. Vi var ju på Samos för 15 år sedan, men minnet finns kvar. Den gången var vi där under högsäsong, så jag trodde att det berodde på det. Hoppas jag har rätt!? Tom. enda gången som jag blev sjuk andra veckan eftersom det då inte fanns någon lagad mat att uppbringa annat än grill.
Hur löser vi då detta i höst? Jo det får bli en hel del självhushåll eftersom jag älskar att "botanisera" i supermarket och ha grytor igång. Hoppas värden uppskattar mitt slösande av elen bara.......... |
|
||||
|
||||
I Agios Isidoros på Lesvos serverade tavernorna mycket grillat och friterat. Några få ungsrätter och mycket av den mat jag vant mig vid att äta i Grekland saknades på menyn. Killing, lever och briam saknades helt samt mycket annat gott. För dottern var det ännu sämre eftersom hon är vegetarian. Hon var vädigt besviken på maten som hon länktat efter. Hon har också besökt Grekland många gånger och varit bosatt där ett par år så vi är båda väl förtrogna med vad som brukar serveras. Vi åt lunch vid något tillfälle i Plomario och den ungsstekta kyckling jag fick där badade i olja.
Bland det godaste jag åt under den här resan var nog den kötträtt som jag och barnbarnet bjöds på av vår hyresvärdinna och som hon lagat till sin egen familj. God feta i lerform, fava samt vällagad stifado fick jag på en av tavernorna men ibland saknades de gröna kryddorna helt och maten smakade bara salt. Noterade också att många rätter serverades med riven ost över något jag bara sett i den här omfattningen på Samos. Förra sommaren besökte jag några öar i cykladerna och den mat som serverades på Folegandros spelade i en betydligt högre division än det vi åt på den här resan. Eva |
|
||||
|
||||
Som sagt........överallt och vid de allra flesta tilllfällen så är maten underbar i Grekland, bara man vet var man kan hitta den ;-) Och jag håller verkligen med om att den var ljuvlig på Folegandros, speciellt Stiffadon. Där lärde jag mig hur man ska göra den.
Vi testar Pythagorion ännu en gång och hoppas att de har följt trådarna här på Forumet, som väl knappast kan ge någon god reklam för orten när det gäller kosten. Ha det gott hoppas I-K |
|
||||
|
||||
Tillbaka från Samos och Kokkari kan jag till viss del stämma in i dina synpunkter.
Efter att ha varit i Grkland massor av gånger och i Kokkari de senaste åren kan jag notera: Turisfällorna blir allt fler. Hamnpromenaden bör man undvika men även de av turistbyråerna rekommenderade resturangerna efter stranden är mycket varierande. Meltemi som alltid är full av turister är rejält dyrt samtidigt som de flesta rätterna är riktigt utslätade. Kleftiko kan dock rekommenderas. Även den italienska restaurangen Basilico lever mer på läget än maten. Pastan OK men du kan göra den lika bra hemma. Personalen ganska oengagerad. Vi har vårt favoritställe, Hello-Hello längre bort efter stranden. Här har priserna också stigit rejält men alla råvaror är fräscha och speciellt den grekiska maten mycket god, härlig Moussaka. Åt också en mycket god fiskplatta med massor av god grillad fisk o skaldjur. Grillat kött tycker jag man ska undvika, ofta torr och för hårt grillad. På standen Lemonakia åt vi också härlig lunch med både gröna bönor och stekta aubergine. Det omtalade Bira besöktes också. Deras rekommenderade ugnsstekta fläsk med potatis var trist. Älskar grekisk mat med långkok särskilt potatisen blir så god. Så varför denna pommes frites till allting? Slutsats: Det blir allt dyrare på restaurangerna men kvalitén hänger inte med. Men Kokkari är fortfarande favoritplatsen på vår favoritö Samos och vi återvänder säkert nästa år igen. Manna |
|
|||
|
|||
Nu har jag varit hemma en dag från att ha varit på Kreta i en vecka. Var i Agia Marina och älskade det. Lite dött såhär i slutet av säsongen men vi var inte där för fest så vi hade en underbar semester ändå.
Nu till maten. Efter en, inte så trevlig, matupplevelse på Samos tidigare i år så testade jag på nytt den grekiska maten, nu på Kreta. Och jag kan säga att jag nu kan förstå att de flesta blivit förvånade när jag skrev om min matupplevelse på Samos. Maten var helt underbar på Kreta! Så som den grekiska maten sägs vara. Ett ställe som blev en favorit var Restaurant Cactus, som ligger precis vid huvudgatan i Agia Marina, nära "Kaffestugan", om någon vet var den ligger. =) Nu ser jag fram emot nästa resa till Grekland och nya matupplevelser. |
|
|||
|
|||
Hej!
Har själv aldrig varit på Samos men känner igen det du beskriver. För ett par år sedan var vi på Agistri... och det kommer jag aldrig att göra om... första dagen när vi kom dit så var vi ganska hungriga och ganska trötta så vi ville gärna ha ngt att äta. I snackbaren i hotellet kunde man köpa pizzor men det ville vi ju helst inte. Så vi gav oss ut på upptäcksfärd i den lilla byn... Eftersom klockan var drygt 17-18 var det inte många ställen öppna och vi hittade en liten taverna som jag kom i håg låg i närheten av supermarketen i byn Milos. Jag beställde souvlaki som mestadels bestod av senor och fett. Ett sorgligt kapitel. Resten av den resan åt vi på ställen som hade rekomenderats till mig av en kollega och de hade väldigt goda Metzes kom jag i håg. Jag talade med hotellvärdinnan som rekomenderade en taverna som låg längs vägen in mot Agistri-stad så vi gick dit. Jag fick kött som var gammalt och vågade inte äta upp den eller beställa nytt. Jag håller med de flesta som skrivit i detta ämne att ett tips är kanske att undvika de stora turist-tavernorna... Nu ska man ju inte säga att alla tavernor som är turistvänliga är illa - långt ifrån... Jag kan räkna upp ett par tavernor på Skiathos som är helt ok! |
|
||||
|
||||
Citat:
För visst är den GOD den grekiska maten. På rätt ställen vill säga. Ett par goda vänner besökte var på Kreta nu helt nyligen och bodde då på en liten ort utanför Rethymnon, Adele. Och där var det visst inte nån vidare god mat på tavernorna. Nu var det i slutet av säsongen också och det kan ha berott på det. Men inne i Rethymnon var det som vanligt väldigt bra mat sa dom.. //Monica |
|
||||
|
||||
Måste bara säga det igen. Ni som gillar bra grekisk mat och fin lugn miljö åk till Folegandros men undvik högsäsong så tror jag att ni inte behöver bli besvikna. Fick ett sms till några för ett par veckor sedan som jag gett en del tips om ön naturligtvis med viss vånda eftersom vi alla är olika med skilda behov. De skrev kort Tack och varför sa du inte att det var så här bra.
Eva |
|
||||
|
||||
Citat:
Vill åter passa på att rekomendera tavernan "Sambía" nere vid busstationen i Rethymno (tvärs över viken om man går i riktning Chania), bättre grekisk mat har jag inte ätit i rethymno. Är sååå glad att vi blev rekomenderade denna pärla. Helt suveränt! |
|
||||
|
||||
Jo visst finns det go´mat även i Pythagorion/Samos, särskilt så här under vecka 40 när vi stötte på Taverna Maritsa i gränden mitt emot Afrodite inte långt från kyrkan. Familjen som driver Maritsa gjorde allt för att få oss belåtna, vilket vi lugnt sagt kan skriva under på.
Deras Kalimare var den goáste vi ätit i hela Grekland! Stiffadon var perfekt, liksom Briam och någon go´ röra i en äggplanta med smält ost över. Prismässigt, nja...men det kompenserar vi med egna frukostar och luncher. Tyvärr var inte deras Retsina som Kourtaki utan öns egna var av en helt annan kaliber ;-) Maritsa kan vi därför varmt rekommendera. Att sen taket läckte efter fredagens skyfall rår ju inte de för ;-)) Elia tog vi oss aldrig till Janne! men till Drakei tor. Vad sägs om det? VH I-K |
|
||||
|
||||
Drakei är ett större måste än Elia, så ni valde helt rätt.
|
|
||||
|
||||
Kan bara hålla med och att maten på Kostas Taverna i Drakei serverad av den behagligt ödmjuka "frun" tog tid, men var god. (omeletta me potata och deras svårsmälta Retsina. Den har en vinranka med klasar upp och nedtill på etiketten i gul/grönt, så pass på....)
Dock hade hönsen flytt fältet under altanen, som var orsaken till att vi for dit ;-) Vi har numera egna Hedemorahöns. Skämt åsido, vägen var dramatisk, men vi prisade våra hjälmar. medmera hälsning från Kolbäck |
|
||||
|
||||
"Dit kom grekerna sent på kvällen med hela sina familjer och åt."
Just precis - "det är ju det alla tips säger, gå dit grekerna går", det gäller ju överallt. |
|
|||
|
|||
Jadu ha ha, du verkar ha haft maximal otur. Dock är väl inte Grekerna så kända för kulinariska höjder. Det är ofta lite barnmat över grekmaten. Nu blir nog många arga ? det får de bli för man kan bli trött efter ngra veckor det har vi blivit. Ofta hittar man bättre tillagad grekisk mat i Sverige faktiskt. Turkiet har lite mer variation och kryddor samt serverar sin mat het vilket man inte alltid gör i Grekland.
Nåväl, grytor kan de i alla fall göra emellanåt och pajer och och man må våga prova dem. Att äta dagens rätt brukar vara prisvärt och gott. Jag upplever det olika från ö till ö. På Naxos åt vi ofta god mat. På Samos i Pythagorion blev jag flera ggr besviken. |
|
||||
|
||||
Citat:
Har inget minne av att den skulle ha varit extra vällagad på Naxos, men Folegandros har fått en extra stjärna i vårt minne! Den grekiska mat vi ätit ute i Sverige är inte den som vi njuter av i Grekland. Lagad mat ute i Sverige har vi dessvärre inte haft inom räckhåll. Visst, här finns också olika spett med zatsiki och ris/pot/burgur lagat av andra nationaliteter än greker men, men......lagad grekisk mat är för mig något helt annat. VH I-K |
|
||||
|
||||
Om man vill äta Turkisk mat så kan man väl göra det??
Å därför åker man till Grekland? Helena S - som gärna reser hit och dit |
|
||||
|
||||
Citat:
Har också varit i Votsalakia och åt jättegod mat! Det var särskilt ett ställe utan menyer, där vi valde maten i köket. Fantastiska grytor! En kväll sprang restaurangägaren ut och hejdade en bil med stora galia-meloner. Han delade ut en melon till varje sällskap. Charmigt tyckte nog de flesta! Inga hårresande priser heller! Precis som flera skrivit här, hade några av ställena som rekommenderades av resebyrån, kanske inte dålig mat, men inga höjdare precis! Nektaria |
|
|||
|
|||
Du måste haft maximal otur. Kleftiko direkt från ugnen är det bästa du kan äta. Lammkotletter med tzatsiki går heller inte av för hackor
och en ouzo före maten förstås. |
|
|