|
||||
|
||||
Sv: Euron
Citat:
Hur som helst... samtliga riksdagspartier har lovat att inte lyfta frågan om en ny folkomröstning förrän minst 10 år efter nej:et 2003. Och den dagen det blir ett beslut om en ny folkomröstning om euron återkommer jag i frågan! /kimmen, som röstade JA |
|
|||
|
|||
Jag håller med Dig Kimmen. När och OM det blir en ny folkomröstning lovar jag att vara väl påläst, vilket jag f.ö. tyckte mig vara även 2003.
Från Rebase som röstade NEJ |
|
||||
|
||||
Nu är den över 10 kr igen! Visserligen är det långt till nästa semester, men ändå. Om den stannar där, eller går upp ännu mer, blir det dyrt att bo nästa år.
|
|
||||
|
||||
Ja dyrt var ordet, får kanske kinesa hos kompisen om det krisar, för till Kreta måste vi ju, hur ska det annars gå. Att en i familjen (läs jag) lever på studiebidrag gör det inte lättare att få ihop semestern. Varje krona räknas då... Dessutom har ju börsen kraschat och det lär ju dröja ett tag innan det som är förlorat återfås...
Följer med spänning händelseförlopper och hoppas på ljusare tider! |
|
|||
|
|||
Ur Aftonbladet idag:
Kronan rasar mot nya bottennivåer Kronans ras fortsätter. Och gentemot dollarn lär försvagningen bestå, tror analytikerna. De allt mer pessimistiska utsikterna om världsekonomin pressar mindre valutor. – Kronan är en väldigt konjunkturkänslig valuta, säger Torbjörn Isaksson, analytiker på Nordea. Och när det blåser snåla ekonomiska vindar har USA ett starkt varumärke i dollarn. TT Publicerad: 2008-10-22 Dyrare att resa när kronan rasar Den svenska kronans värde har rasat. På morgonen kostade en euro 10:15 kronor och en dollar 7:95 kronor. Förändringarna av valutakursen kan komma att påverka svenskarnas val av resmål. – Långsiktigt påverkar dollarkursen allt resande, inklusive om du flyger till Sundsvall från Arlanda, eftersom flygkostnaderna är väldigt dollarberoende, säger Lottie Knutson, informationsdirektör vid Fritidsresor. Aftonbladet text-tv Publicerad: 2008-10-22 |
|
|||
|
|||
Ja, Aftonbladet har ju alltid kännetecknats för att vara vetenskapligt stringenta...
F.ö. så har även euron tappat en hel del i förhållande till us-dollarn. I början av sommaren stod en euro i över 1.50 dollar, idag står den i 1.28. Dvs ett tapp på cirka 15%. De flesta valutor har minskat i värde gentemot us-dollarn efter det amerikanska krispaketet (kapital flödar in och dollarn stärks) och efter alla stödköp av dollar. Under samma tid har den svenska kronan tappat 6-7% gentemot euron (på grund av den internationella finansoron, då små valutor oftast drabbas extra, kortsiktigt, nästa år är vi antagligen nere på 9.30-9.40 igen). Är då alltså slutsatsen att euroländerna ska ansöka om att få gå över till amerikanska dollar? /Thomas |
|
||||
|
||||
Till Thomas
Nej tack till $ den har varit härskande alltför länge. Tycker det är ok med € för att ha en måttstock. Uffe |
|
|||
|
|||
Men om man bortser från vilken nyhetskanal som rapporterar så kan man väl ändå inte förneka att kronan blir en allt svagare valuta relativt Euron?
September 2000 1 E - 8,25 SKr Oktober 2008 1 E - 10,15 SKr /lemon |
|
|||
|
|||
Lemon, jag förnekar inte att kronan för tillfället har försvagats mot euron. Men som statistiker till professionen genomskådar jag snabbt ditt enkla trick att som jämförelse välja den tidpunkt då kronan stod som allra högst i förhållande till euron (som då, 2000, alltså bara fanns som elektronisk valuta). Man kan lika gärna välja de datum under 1996 då euron (eller, rättare sagt, dess föregångare ecun) stod i över 9.50. Eller för den delen ett år efter ditt utgångsdatum, då den också var uppe och nosade på 9.50.
Försvagad, visst, men inte så mycket som en del vill låta påskina. Just nu står euron f.ö. i 10.03 SEK. Och än en gång: euron har alltså under de senaste månaderna försvagats mot us-dollarn betydligt mer än vad svenska kronan har försvagats mot euron. Euro=skvalpvaluta? /Thomas |
|
||||
|
||||
Jag trodde jag hade gjort mitt sista inlägg i denna tråd men här kommer ett till:
Citat:
Men ett par saker bör vi kunna betrakta som fakta. - Kronan har över tid stadigt försvagats mot europas större valutor. - Bara sedan i somras har euron gått upp ca 10%. Det allvarligaste är att det här senaste tappet sker samtidigt som Sverige har riktigt bra statsfinanser och våra inhemska banker verkar rida ut finanskrisen utan problem. Även om vår gamla ackumulerade statsskuld är väl stor så är Sveriges ekonomi idag mycket starkare än de flesta västländers, och det borde ju tvärtom avspeglas i att valutan står stark. Då kan man med oro undra hur det ser ut i ett scenario där en ny internationell kris seglar upp samtidigt som vi har sämre statsfinanser, hur mycket ska kronan tappa då ? Nu lovar jag att inte återkomma mer i detta ärende Lars Senast redigerad av laero den 2008-10-23 klockan 17:50. |
|
|||
|
|||
Jag valde tillfällen med utgångspunkt i första gången jag blev varse växlingskurs mot euron, vilket skedde vid första besöket på Naxos sept 00, och aktuella uppgifter.
Säkerligen inte statistiskt säkerställt, men du kontrar med en jämförelse som passar dina syften, vilket kanske inte heller är helt vetenskapligt ;-) Samtidigt är det väl ingen större tvekan om att kronan försvagats relativt euron under de senaste åren, trots starka svenska finanser? Kolla di.se under räntor, valutor & olja och välj jämförelsen över de senaste fem åren. /lemon |
|
|||
|
|||
På hösten 2001 stod en us-dollar i nästan 11 kronor. Idag står den i knappt 8. Dvs kronan har stärkts mot dollarn med 25-30%!
Och jämför man med igår har kronan just nu stärkts mot euron med 0.3%! (trots att riksbanken alltså idag sänkte räntan kraftigt, vilket ju vanligtvis brukar leda till att valutakursen försvagas) Vad jag vill ha sagt med detta är, att beroende på vilka valutor och vilka tidpunkter man väljer att jämföra mellan kan få nästan vilket resultat man vill (vilket jag försökte exemplifiera i mitt tidigare inlägg också). /Thomas |
|
|||
|
|||
Citat:
Citat:
Citat:
Vissa har påpekat att det är positivt för exportföretagen, men har samtidigt med tystnad förbigått att vår import blir motsvarande dyrare. Exportföretagens kursvinster kommer ju företaget, och ägarna, tillgodo i form av ökad vinst. Staten får kanske några kronor mer i skatt också. Men vi tjänar marginellt på det. Alla de konsumentvaror vi importerar, kläder, livsmedel, bensin, elektronik. bilar osv blir dyrare för oss som konsumenter. De riskerar dessutom att bli dyrare än kursförlusten eftersom varan ofta ska passera importör, grossist och detaljhandel, där varje led har sina påslag, innan vi köper varan. Och påslagen är oftast i % och inte i kronor. Därför blir det en accumulativ effekt från importören och framåt. Och högre priser leder till ökad inflation och troligen lägre konsumtion... Naturligtvis blir även de råvaror vår tillverkningsindustri importerar dyrare vilket gör att slutprodukten blir dyrare. Om tex all den cacaomassa Marabou importerar, som alla vet så finns det inte sådan i Sverige att tillgå, ökar med 10 % så lär även slutprodukten öka med ung lika mycket. Så jag kan inte personligen se några fördelar med att vi står utanför EMU i det här läget. Och jag tror inte att Alliansen tycker att detta var kul. De har nog haft en och annan sömnlös natt sista tiden. Problematiken och sättet vi drabbats hade varit betydligt enklare att hantera, och hade haft mindre påverkan, om vi varit anslutna till EMU. |
|
||||
|
||||
Euron är nu uppe i en ny rekordnotering.
Kursen står f.n. i 10,41. För 100 kronor får man nu bara 9,61 Euro enligt Forex. En ökning med 12 % sedan i augusti |
|
|||
|
|||
Och så här ser det ut idag:
TT. Vid 17.30-tiden svensk tid låg kronan och svängde kring 10:57 kronor per euro och 8:44 kronor per dollar, vilket innebär ett ras med över 10 öre på bara någon timme. |
|
|||
|
|||
Nu är det NÅGOT lägre....Men det SVIDER!!! Vad säger ni i Danmark och Norge?? Ni påverkas väl inte alls eller??? 30-40 % billigare euro gör ju någon extra vecka i Grekland
Men egentligen ska vi ju ändå nte klaga.... Vi har det ju bra ändå om man begrundar hur världen ser ut.... Lissi - som i ett nafs fick halverad pensionsutbetalning |
|
||||
|
||||
Jisses, kanske lika bra att sluta med val vart fjärde år också eftersom vi inte är tillräckligt kvalificerade att rösta?
|
|
|||
|
|||
Ursprungligen postat av ulfwiman
Ärligt talat "skiter jag i folkomröstningen" vi är inte kvalificerade att fatta ett sådant beslut utan det handlar om att våra politiker bangar ur och överlåter till "oss" att bestämma. Citat:
Men jag vill ställa en fråga Tramp. Tycker du verkligen att det var ett kvalificerat intelligent inlägg med en bra jämförelse...? Utveckla och förklara det gärna för mig i så fall. Jag står bakom Ulf till 100% i det här fallet. Vissa frågor är så avancerade och komplicerade att det inte är lämpligt att folkomrösta om dem. Det kan tex vara frågor som rör Sveriges utveckling under en lång tid framöver. (Tex EU och EMU-frågan) Saker som kan vara väldigt svåra för "gemene man" att ha eller skaffa sig god kunskap om. Då är det bättre att politikerna, som förhoppningsvis har eller kan skaffa fram kompetens och kunskap, tar beslutet. Jag tycker det är både fel och fegt av politiker att folkomrösta om vissa saker. Det blir lite Pontius: Jag tvår mina händer... Folket har sagt sitt... Och så behöver man inte ta ansvar. Vilket är lite märkligt. För att anledningen till att de sitter i riksdag och regering är för att de SKA ta ansvar. Dessutom följer inte politikerna inte folkomröstningarna i alla lägen! Hade de gjort det hade vi fortfarande haft vänstertrafik tex...! Att sedan lyfta på röven en gång i September vart fjärde år för att rösta på den politik man själv tycker är lämplig kräver inte så mycket... Sorry att jag blev vass igen. Jag tyckte bara att det var någon som TRAMPade i klaveret... |
|
||||
|
||||
Va de nån som trödde i magorgeln?
Chras |
|
||||
|
||||
Citat:
Rent ekonomiskt finns det inget som visar att Sverige skulle tjänat på att vara med i eurosamarbetet från start. Vår ekonomi är hyffsat bra jämfört med andra euroländer. Nu vill Islänningarna gå med men det utarmar ju euron ännu mer när länder med dåliga finanser ansluter sig. Om nu islänningarna blir "insläppta" vill säga... |
|
|