![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Har också läst den, kunde inte lägga den ifrån mig, håller med dig, den är fantastisk. Ska bli film sägs det.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]()
Den var fylld av hundöron, sandkorn och doftade Hawaian Tropic då jag kom hem från Platania (för sanrt fyra veckor). En ruggigt bra bok, nämligen Mons kallentofts: Sommarmorden!
![]() Här är några böcker jag varmt kan rekomendera: Vindens skugga, av Carlos Ruiz Zafon. Kallifatides: Mödrar och söner. Simon Becketts: Dödens kemi. På nattduksbordet ligger nu Kallifatides: Vänner och älskare och Längtans ö, av Victoria Hislop (handlar om Spinalonga). Carlos Ruiz Zafons: nyaste, Ängelns lek, ligger fortfarande i bokhandeln och väntar ... Tyvärr! Måste jag säga att Shantaram med sina 900 sidor, var för mycket! Smaken är olika, jag tycker att den blev lite seg. ![]() Mvh. Lilla sjöborren. |
|
||||
|
||||
![]()
På temat Indien så tipsar jag om Sacred Games av Vikram Chandra. Men man läser inte så okoncentrerat utan är väldigt uppslukad... Annars tipsar jag om "deckarserien" Maise Dobbs av Jaqueline Winspear, fyra härliga deckare light ā la Agatha Christie korsar Alexander McCall Smith - lättläst men oerhört underhållande! Själv lämnar jag alla böcker hemma i Sverige, för att helt ägna mig åt mina barn!!! Läser tillräckligt här hemma.
I morgon åker VI... HURRA ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Har du inte läst Stieg Larsson böckerna - Gör det! 12 timmar på planet till Thailand räckte inte, vi kunde flugit ett tag till, jag var helt inne i boken...
Suveräna! Johan Theorins böcker är också väldigt bra! ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag kan tipsa om "Vi, de drunknande" av Carten Jensen. En helt fantastisk berättelse om hundra år av sjöfart i danska staden Marstal. 700 sidor, men jag sträckläste denna nu senast på Gran Canaria. Fanstastiskt bra!!!
En annan bok jag kan rekommendera är "Flykten" av Rudolf Vrba. Det är kanske ingen lättsam bok för stranden, men jag vill gärna tipsa om den ändå. Det handlar om en man som satt i och rymde från Auschwitch, under WW2. Att läsa om dessa fasansfulla människöden sätter spår i själen. Denna bok borde vara obligatorisk i svensk grundskola! /Netwolf |
|
||||
|
||||
![]()
Jag är ingen bokläsare men har i vinter läst två böcker som jag faktiskt ibland har haft lite svårt att slita mej ifrån.
Den första jag läste var "I skuggan av en liten Ouzu", mycket intressant i den boken och den behöver väl knappast någon större presentation här. Den andra boken jag läste var "Alla sa att vi skulle dö" som handlar om tre ungdomar som seglar jorden runt i en gammal Albin Vega från 1968 på 680 dagar. Det enda felet med denna bok är att den borde vara 960 sidor i stället för 320. Tyvärr lite Grekland i den men mycket annat roligt. Det jag brukar tycka är roligast att läsa på stranden i Grekland är det som står bakom Mythos-flaskan. Mvh Janérik Senast redigerad av Janérik den 2009-06-13 klockan 00:36. Anledning: Glömde lite |
|
|||
|
|||
![]()
Det mest praktiska för min del är pocketformat... när jag har läst ut den lämnar jag boken i receptionen på hotellet...
Håller med att har man inte läst Stieg Larssons trilogi så måste man göra detta.... Väldigt spännande, man blir inte distraherad eftersom man fullständigt slukas upp av böckerna! Jag skall ha med mig följande: Mödrar och söner av Theodor Kallifatides Lyckans hjul av Kajsa Ingemarsson Inte enklare än så av Kajsa Ingemarsson Mine hemmeligheder av Sophie Kinshella (hennes romaner om en shopaholoc är väldigt roliga) I en annan del av Bromma av Martina Haag Älskade krig av Johanne Hildebrandt Åse av Denise Rudberg Babbeldrottningen av Meg Cabot Flyga drake och tusen strålande solar av Khaled Hosseini Tilläggas bör att jag skall vara borta i 2 veckor.... så jag tror jag klarar mig... Chicklit-genren tycker jag är passande till lata dagar vid stranden.... K |
|
||||
|
||||
![]()
Jag håller med om att pocketböcker är bra, och att det finns sådana som du, som lämnar kvar dem. Jag tackar den som lämnade kvar boken Sommarmorden av Mons Kallentoft på hotell Castle Suites i Platania
(v 19-20). Mvh. Lilla sjöborren. ![]() Och om du inte hunnit iväg Bea ... Trevlig resa! ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Du kommer ihåg att äta o sånt, ibland ![]() ![]() /NW |
|
||||
|
||||
![]()
Shantaram (som dottern också tyckte var en annorlunda läsupplevelse) + Längtans ö är nerpackade i väskan. Kommer nog att räcka under mina 17 dagar på kreta. måste hinna vara lite social också
![]() En lättsam,varm och rolig historia, som faktiskt heter Potensgivarna ![]() Ivi |
|
||||
|
||||
![]()
Kan tipsa om en lite ovanlig pocket nämligen: En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie. Den handlar om några människor i Nigeria under Biafrakriget på 1960-talet. En tänkvärd bok om ett annat liv än vi är vana vid. Den har vunnit The Orange Prize 2007.
Två andra bra böcker är Catharina Ingelman-Sundbergs böcker om den unga kvinnan Anne i Stockholm på 1390-talet : Brännmärkt heter den första och Förföljd den andra. Skön semester önskar Karin. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() Många av mina favoriter är redan nämnda, ni som inte läst Stieg Larssons böcker- ni har missat något, likaså med Theroins och Kallentofts. Läckbergs och Helene Turstens böcker är alla perfekta för strandläsning. // Helén |
|
|||
|
|||
![]()
Likaså Åsa Larssons och Liza Marklunds
|
|
||||
|
||||
![]()
Man får inte heller missa Karin Wahlbergs böcker. Flickan med majblommorna är jättebra, Tröstaren sådär. Bodil Mårtensson som skriver i Helsingborgsmiljö, är roligt att läsa. När jag var i Gardasjön var det så att jag nästan fick hemlängtan, det lär jag aldrig få på Skiathos. Det skall ha kommit en ny Tursten och sen fick jag nys om en annan krimi.förf. som heter Camilla Ceder, får jag fatt i dom kommer jag att hå 11 med mig. Jag kommer nog att ha några med mig hem för att förgylla alla tråkiga resor till jobb i Köpenhamn i vinter. Alla ni som åker i dagarna: HA EN RIKTIGT SKÖN SEMESTER.
![]() ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Jag brukar ladda ner Sommar i P1 podradio till min MP3 spelare. Skön avkoppling på stranden.
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Nästan hela SR:s enorma poddradioarkiv är ju en veritabel guldgruva för lata dagar. Humor som Mammas Nya Kille, vetenskapsredaktionens Vetenskapsradion Historia och Forum, samhällsredaktionens Kaliber och Konfikt, för att bara nämna några.
|
|
||||
|
||||
![]()
Jag rekommenderar Mig äger ingen av Åsa Lindeborg. Hon skriver om sin uppväxt hos sin alkoholiserade pappa. Detta kunde vara en outhärdligt tragisk bok men den är tvärtom otroligt bra skriven och en kärleksfull skildring som är lättläst och rolig.
Mossvikenfruar är något helt annat, som en karamell,en lättläst måbrabok som gav mig många skratt. Jag vill förutom Läckberg,Tursten och Wahlberg som redan rekommenderats här också tillägga Mari Jungstedts deckarserie, som utmärkt strandlitteratur. Självklart har vi också med Shantaram nu i vår packning. Jag gav den till min man, trots att jag är nöjd med honom som han är ![]() |
![]() |
|
|