![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Roslund och Hellström är lite speciella tycker jag, jag kan hitta svagheter i deras berättelser och enstaka böcker som är klart sämre (som Edward Finnigans upprättelse).
Men som helhet är alla fem lysande bra. En recensent skrev om dem att de tar genren på allvar och precis det tycker jag också, det är det jag gillar. (Det var det jag inte gillade med Lars Kepler/paret Ahndoril, de tog inte deckargenren på allvar, de snarare drev med den - och blir jag lessen och kinkig...) Måns Kallentoft, där lyckades jag ta mig igenom de två första men det får räcka, han är för tramsig... Av den svenska deckarproduktionen så gillar jag bäst Sjöwall/Wahlöö (läser om dem nu i sommar, de är grymt bra), Arne Dahl och Roslund&Hellström. Och så Stieckan förstås men han spelar i sin egen division. |
|
|||
|
|||
![]()
Vad har jag på mitt nattduksbord sedan i maj? Jo, Box 21! Jag har läst Odjuret, men inte fattat att denna bok är av samma författare. Så nu har jag en hel serie att gotta mig i denna höst!
En bok som jag också vill läsa denna höst är Karlstad Zoologiska av Hanna Hellquist och Eva Lindeberg, jag gillar Hannas sätt att skriva (i DN), hon är inte så "rumsren" och fin, hon är mer som livet är... Och så "Om det så skulle kosta mig livet" av Margaretha Sturesson. Fast det kanske är för dyster för Grekland. Men intressant om man själv har varit i de frireligiösa kretsarna... |
|
||||
|
||||
![]()
Inkfish, det är dags att sikta högre---
![]() Varför inte en bok om Grekland, på många olika vis; mytologiskt, historiskt och samtida?. ![]() Av en människa som kan så mycket, som bott i Grekland så länge, som skrivit så mycket bra om Grekland. ![]() Ge dig genast ut på nätet, (antikvariat) och införskaffa Sture Linners "Mulåsnan på Akropolis". Det är en upplevelse. |
|
||||
|
||||
![]()
Jag rekommenderar varmt
Skovelmästaren : berättelser från Kolyma Varlam Sjalamov En berättelse från Gulag-arkipelagen under Stalinepoken. Boken kunna ej släppas förrän sista sidan är avverkad. Berättelsecykeln Skovelmästaren hör till de mest centrala skönlitterära verken om GULAG. Med ilska, bitter ironi och djup människokännedom fogar författaren samman minnen, lägerskrönor och porträtt till en kaotisk men gripande berättelse om en av den moderna tidens mörkaste stunder. Men berättelsen är mer än ett historiskt vittnesmål, den handlar också om människans bräcklighet och styrka, om mod och eftergivenhet inför makten, om möjligheten att överleva moraliskt i en alltigenom omoralisk omgivning. Detta är första gången som en av Sjalamovs berättelsecykler presenteras i sammanhållen form på svenska. Arne Senast redigerad av Arne den 2009-08-26 klockan 14:47. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() // Helén |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Hon formulerade så hjärtskärande att hon alltid varit så rädd för att hennes pappa skulle gå och dö. Nu var hon inte det längre. Citat:
![]() Hm. Och jag som tyckte att JAG verkar som en tungsint typ när jag ser mina egna bokpreferenser i den här tråden ![]() Dock, ska taga denna under övervägande för senare läsning! I ett tappert försök att försöka framstå som en något lättsinnigare själ kan jag rekommendera en bok som bryter av lite mot övrigt jag läser (dock hör kanske inte Arne till målgruppen ![]() Kortfattad kinesisk-engelsk ordbok för älskande av Xiaolu Guo. Rart, roligt och rörande om kulturkrockar och kärlek när en ung kinesiska kommer till London. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]()
Tar du med Potensgivarna av Karin Brunk Holmqvist (finns i pocket) får du perfekt läsning mellan alla "tungviktare". Du kommer att lägga ifrån dig boken med ett leende på läpparna
![]() ![]() Ivi |
|
||||
|
||||
![]()
Klart du ska, annars skulle man ju inte känna igen dig
![]() ![]() ![]() Citat:
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Fikonträdets sång med grekiska noveller , den boken verkar passa mig. ![]() Författarens namn då ? Birgitta |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Minns endast att en av novellerna gjorde intryck på mig. Inget jag kan rekomendera faktiskt, trots att flera gubbar skrivit. |
|
||||
|
||||
![]()
Jean Auel's bøker fra perioden da det "moderne" mennesket overtok etter neanderthalerne, har stort sett blitt lest på ferieturer. For dem som ikke kjenner serien, kan det virke som bøker for meget spesielt interesserte, men de er passe lettleste, spennende og har også fått mye ros for grundig historisk research i tillegg.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag har nyligen upptäckt Aino Trosell. Idag började jag läsa "Tvångströjan" av henne. En kriminalroman. Inte min genre i vanliga fall, men den blir spännande på en gång. Hur som helst så gillar jag verkligen hennes språk.
|
|
||||
|
||||
![]()
Nu har jag stött och blött och min hög är faktiskt klar. Den felande boken blev den här:
Tana French får stanna hemma så det som åker med blir detta: Peter Temple: Mörk kust Veronica von Schenk: Ängalik Joyce Carol Oates: Fallen Eva Franchell: Väninnan Siri Hustvedt: Vad jag älskade Jenny Diski: Resan till Antarktis Lloyld Jones: Att tro på Mr Pip En kriminalroman mindre var precis vad den här samlingen behövde. Mr Pip lät dessutom väldigt säregen. Hellre sällsamt än cellsamt ![]() Funderar sedan starkt på att göra som Malina föreslår, lämna Oates Fallen hemma och ta med Blonde i stället. Den är bara så himla massiv, folk säger att man bör läsa långsamt och begrunda... Tack lenapg för Mr Pip-tipset och tack alla andra också, här finns mycket bra att återkomma till senare i höst ![]() (Och så kanske resan slutar med att man får så mycket annat att göra att det knappt blir något läst, sånt händer ju också ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Har börjat lösa Nesser nya bok, "Maskarna på Carmine Street!.
Känns mycket bra, inte gubbig, inte en doft av Grekland. |
|
||||
|
||||
![]()
Jag har just börjat på Den skrattande polisen av Sjöwall/Wahlöö, läser om hela serien. Den är härligt gubbig och ruskigt bra
![]() Det är roligt att läsa om folk som går klädda i hatt, rock och galoscher och äter på grillbarer. Doftar barndom ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Ja, och så är det så trevligt med RIKTIGA Beck!
|
|
||||
|
||||
![]()
Jean Auel skrev nok den første boken på 70-tallet, men på grunn av meget omfattende research-arbeid har de fem bøkene som er kommet, blitt utgitt med laaaaange mellomrom, særlig de siste. Entusiastene venter fortsatt på den sjette (og siste) boken, som ikke er kommet ennå.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Eva |
![]() |
|
|