![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Om jag kunde skulle jag välja bort dem men det kan jag ju inte. Och jag tar INTE bort dem i efterhand, det anser jag är verklighetsförfalskning...
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() ![]() Och vågade jag så vågar väl du. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Om man väljer bort kraftledningar beror ju på vad man fotar ju.
![]() Om jag till exempel vill ta en bild av kraftledningar i solnedgång så väljer jag INTE bort dem. Inte heller om jag vill se dem spegla sig i ett glas kall mythos. ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Med ledmotivet "Ride the lightning"? //PO ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Så, dersom Kalimera bestemmer at det ikke er lov å beskjære, så får det være en samvittighetssak for den enkelte. JEG synes IKKE det skal være lov å beskjære bilder man sender inn til konkurransen. - å zoome, som det ble sammenlignet med, er for meg noe helt annet. Du bestemmer jo hva du vil ha med på bildet når du tar det, og hvor nært du vil gå. "Kunsten" ( selv om vi er amatører ) skal vel være å forsøke å ta et bra bilde der og da. At noen har mer avansert utstyr til å TA bilder, det må vi jo akseptere. Alle har vi vel mange bilder som ville vært bedre om vi hadde gått nærmere motivet/ om vi bare ikke hadde fått med det "forstyrrende elementet" i venstre hjørne osv, osv., men å fikse på dette hjemme, synes jeg er juks. ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ja, så har även jag fått iväg mina bilder! Och manipulerad och manipulerad.... ett av motiven krävde åtskillig manipulation för att vara still tillräckligt lång tid för att fastna på bilden, jag säger då bara det!
![]() Karin |
|
||||
|
||||
![]()
Synd att en del tänker som de gör, att manipulera och försköna!
Meningen med denna tävling är väl att vi skall skicka en bild på något som vi varit med om/upplevt, och inte något vi skulle önska? Jag har inte rört mina bidrag och tänker kamma hem en kategori utan någon som helst manipulation ![]() Mvh! |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Det blir säkert jättebra ![]() Kanske är det albumet som väger 91 kg? ![]() Jag har varit med sedan badrummet var mörkrum och suttit och funderat på vilket papper som blir bäst till varje bild, vilka partier i bilden som behövde hållas tillbaka eller efterbelysas. Det är en omistlig del i fotograferingshobbyn/yrket att göra bästa möjliga bild "från ax till limpa" utan att ljuga. Detta gäller för mig såväl analogt som digitalt foto. Synd att en del vill misstänkliggöra eller skita ner det de inte själva behärskar eller orkar göra. Gå gärna in på Fotosidan.se titta runt bland portföljerna och bli lite inspirerad i stället, eller om det känns för nymodigt, köp en fototidning. Jag ställer upp med bilder som är ärliga men om nödvändigt efterbehandlade. //PO ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Kan någon här berätta för en "digitalkamera-amatör" hur man minskar storleken på bildfilerna? Jag gör aldrig något med bilderna (förutom att framkalla dem på papper och sätta dem i album) utan är hur nöjd som
helst att få dem från kameran till burken ![]() nog veta hur man gör, jag som arbetar vid datorn varenda dag ![]() Jag har två tävlingsbidrag och de är jag fullt belåten med. Sedan blir det kul att se om ni andra tycker likadant ![]() Jag tror att Janne blir väldigt nöjd om jag får denna förklaring så slipper han en fullproppad inkorg med kameler och annat ![]() Celbe |
|
||||
|
||||
![]()
Den här diskussionen har fått lite knepiga avstickare, förmodligen helt enkelt därför att alla inte menar samma sak med ordet manipulera.
Jag törs nästan GARANTERA att ingen av de redigeringskunniga amatörfotograferna som har tänkt skicka in bilder till tävlingen har för avsikt att MANIPULERA sina bilder. Med manipulera menas att förändra motivet för att uppnå ett visst, många gånger tvivelaktigt syfte. ![]() ![]() ![]() Vi det laget hade jag för länge sedan kommit fram till att han är fan inte vid sinna sinnens fulla... men så sa han "nä jag skojar" och berättade att han helt enkelt hade lagt en autokontrast på en del av tävlingsbilderna innan han la in dem. Uppenbarligen hade jag inte själv gjort det på den bilden, men jag tycker det är jättebra att han gör så. Det återskapar ju mer av "verkligheten" eftersom den ändå alltid är mer kontrastrik än vad en kamera kan återge. ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Du har sett ljuset! ![]() Tanka hem ett gratis bildbehandlingsprogram. Picasa är mycket bra sådant, det fixar de 10 vanligaste missarna och gör en kopia automatiskt, Du sabbar alltså inte ditt original om Du sparar av misstag. Det sorterar även upp dina bilder och visar dem på ett enkelt sätt. Alla program kräver lite inlärningstid men Picasa är bland de lätttaste. //PO Senast redigerad av PO den 2005-10-05 klockan 13:23. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Vad vi har för åsikter tycker jag du skall respektera, och kan du stå för ca 20% av denna strängen, så får även vi andra skriva något om vad vi anser. Mvh! Senast redigerad av 91kg den 2005-10-05 klockan 14:14. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Men när en fråga diskuteras och alla inte menar samma sak med diskussionens nyckelord blir det lätt lite snett. Det tycker jag det har blivit i den här tråden när de som har intresse/kunskaper för bildredigering har misstänkligjorts och näst intill anklagats för fusk. DET om något tycker jag är respektlöst. Senast redigerad av Elisabet den 2005-10-05 klockan 14:06. Anledning: stavfel |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Naturligtvis så har du rätt.(har jag förstått) Mvh! |
|
|||
|
|||
![]()
Nå begynner denne diskusjonen å nå et skikkelig lavmål. Det som startet som gode og fornuftige spørsmål, er nå blitt en diskusjon som det ikke er verdt å fortsette.
Foreslår at dere sender inn de bildene dere vil ha med i konkurransen, slik som dere vil at de skal være - og så ser vi hvem som vinner! Lykke til - alle sammen! ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Karin ständigt småjoggandes efter... |
|
||||
|
||||
![]()
Jag tror på ärligheten
![]() ![]() Snart skall jag skicka in mina omanipulerade amatörbilder ![]() ![]() ![]() Sen skall jag tvinga mannen lämna in några också,fast om jag var klok så skulle jag inte göra det ![]() ![]() Riitta |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() ![]() |
![]() |
|
|