|
||||
|
||||
Sv: Bästa tavernan på Karpathos?
Precis,men är inte hundra på exakt på kilometrarna,men det är inte många Du kan ju fråga någon där nere för att få lite bättre beskrivning
Ha det så gott på Karpathos Riitta |
|
|||
|
|||
Att äta inne i Pigadia är inte alldeles enekelt för det finns mycket att välja på. Efter mina tre år i rad har jag dock några favoriter: Mike´s och Ambrosia på Uluf Palmes gata. På båda ställena är det snabb service och god mat. Mike´s är charmigt på sitt sätt men Amborisa vinner kanske pga av sin ägarinna Carol som har ett ursprung från Canada. Hon är en karismatisk kvinna som avlsutar middagarna med att bjuda på sin egen bakade morotskaka(hennes mormors recept) som känns lite annorlunda än all ouzo, raki och meloner som man brukar få. En annan favorit är Pelagos som ligger på den stora huvudgatan som går längs efter stranden. Världens godaste moussaka och stämning med live musik där en danska brukar spela dragspel tillsammans med två greksika män. Mycket trevligt! Nästa år är jag där igen! // Caisa
|
|
|||
|
|||
Var vänlig och klicka på en av snabbsvars-ikonerna i inläggen ovan för att aktivera snabbsvar.
|
|
||||
|
||||
Den syns tydligt från vägen, ni bör inte kunna missa den!
|
|
||||
|
||||
Flere bra tavernaer i Pigadia, favorittene er vel Mikes og Anemoussa. Har hørt mye bra om Orea Karpathos, men det har vært fullt når vi tenkt oss dit..
Amopi: taverna Four Seasons, veldig god mat, flott takterasse og hyggelig betjening Lefkos: Dramoundana uten tvil. |
|
||||
|
||||
Slutrapport efter hemkomsten
Efter de tidigare rapporterade erfarenheterna hann vi med detta: Tavernan I goliá i Spoa, där vi fick resans mest exceptionella måltid, tillagad av vår vän Vasilis' kusin Athoula. Hembakat, hemodlat, hemgjort, traditionellt och hur gott som helst! Grekisk sallad med egen fetaost, surdegsbröd, makarounes med knaperstekt lök, karpathiska, saltade och soljästa sardiner, krämig tzatziki, xorta som var i en helt annan klass än den på Orea Karpathos, nyupptagen fisk och Vasilis' favoriträtt, soupiá, fyllda bläckfiskar. Den här måltiden längtar vi ofta tillbaka till. Taverna I klimataria i Volada gör öns godaste cheese balls, och deras övriga smårätter är också av hög kvalitet och mycket goda. Romios är fortfarande en av de bästa restaurangerna på ön, med mycket innehållsrik matsedel och vällagad mat av både grekisk och mer internationell art. Tavernan Kati psinete (something's cooking) ligger litet lustigt till, inklämd mellan souvenirbutiker på krimskramsgatan mellan fontänen och taxitorget. Här har vi ätit gott tidigare år, men jag blev litet orolig när jag såg menyn, en plastig folder som liknar den vår pizzabutik lämnar ut... Men här myntades ett nytt ordspråk: Man ska inte döma kocken efter utseendet på menyn! Här åt vi flera gånger och blev aldrig besvikna. Man kan gå ut i köket och titta på vad som finns. De har ett stort urval läckra smårätter, och dagens specialiteter, som står på tavlan utanför, innehåller alltid ett par - tre långkok av traditionella rätter. I Olymbos måste vi ju bara prova den omskrivna tavernan Blue Garden. Här finns ingen meny alls, utan man äter det man får. Ägaren Nikos har som princip att "aldrig servera moussaka, pastitsio eller souvlaki, utan sådan mat som min mormor lagade". Rätt efter rätt kommer upp från köket, allt eftersom frun och en gammal dam, som mycket väl kan vara mormor, blir klara med dem. De rätter som var nya för oss här var ostfyllda zucchiniblommor och karpatisk get. Jodå, det var gott, men inte exceptionellt. Athoulas makarounes är mycket godare... Taverna Maxim har flyttat och utökat. Här har vi fått god mat förut, och de skyltade med "Karpathian goat"... Fred hade fått smak för get, så vi gick hit. Vi startade med en varm och en kall pililia, potatissallad och vitlöksbröd, som var ostgratinerat och jättegott. Sen kom varmrätterna. En torr mixed grill (David försöker äta sig igenom öns samtliga mixed grill-rätter ), en torrgrillad sea bass och en filllet béarnaise som varken var det ena eller det andra, utan en hård skosula i grönprickig citronsås och blöta pommes frites. Freds get, däremot, var helt gudomlig! Mör och välsmakande. Som han sa: "You can't really overcook a goat..." Ett annat ställe som har flyttat och utökat är Mezedopoleio Mesogeiós, som numera ligger där Land and Sea, saligt i åminnelse, brukade ligga. Hit gick vi flera gånger, men lyckades ändå inte äta oss igenom deras mezemeny. Mängder av goda smårätter som vi inte hade sett tidigare. En ny favorit blev zambonotyroflogeres, filodegsrullar fyllda med ost och skinka, rullade i riven ost och friterade. El Greco har kvar samma höga standard, och även sin enormt goda ostgratinerade lammrätt med briam. De bästa dolmades jag har ätit. Fantastiska zucchiniskivor med skordaliá. Etc, etc. Ligger en bit bortanför Pelagos, på strandsidan av vägen. Väl värt en promenad! Under the Trees åkte vi givetvis till, och blev inte besvikna. Dagens special var en krabbsallad, som var så god att vi nästan slickade fatet... Sallad på hemodlade grönsaker, friterade zucchinisticks, fava (fast den på Mesogeiós var bättre), cheese balls och en hel del annat. MYCKET stora portioner får man här, av allt! Och nästa dag måste vi ju bara prova Dramountana i Lefkos, som vi har hört så mycket gott om. Vi gick ut i köket och beställde vad vi ville ha. Men det blev litet av en besvikelse, faktiskt. Fiskkakorna var sådana som jag brukar göra själv när vi får upp en gammal gädda. Jodå, goda, men inte så att man behöver äta sig fyrkantig på dem. En köttpaj fylld med dillkött var också god. De olika grönsaksrätterna var väl mer intressanta än direkt läckra. Inget var dåligt, men vi fick ingen riktig Wow!-upplevelse av något. Då åt vi faktiskt både godare, rikligare och billigare på Under the Trees. Och slutligen måste jag bara nämna Taverna Rina, som ligger utefter vägen mot flygplatsen. Manolis' (på Mike's) lilla mamma lagar helt underbar mat. Prova hennes fried chicken (de har även grilled chicken på menyn, och när jag frågade Manolis vad det var för skillnad, fick jag svaret: Mamma gör fried chicken mycket godare! ), för att inte tala om de friterade små räkorna från Symi, rena läckerheter! Mer kommer i resebrevet... Karin som tror att hon måste lägga upp ett eget album med matbilder |
|
||||
|
||||
Man blir hungrig för mindre
Riitta |
|
||||
|
||||
Man är ju galen av längtan redan innan. Och det blir banne mig inte bättre när man läser din mat-rapport Karin! Men visst är det sköööööönt .............
Mats |
|
||||
|
||||
Citat:
Karin som fortsätter med nya album... |
|
||||
|
||||
Mums, det såg gott ut
Riitta |
|
|||
|
|||
Någon som vet om Bellas har öppnat? Det var stängt och tillbommat för några veckor sedan.
|
|
||||
|
||||
Tack Karin!
Nu vet vi var vi ska äta när vi kommer till Karpathos i slutet av augusti. |
|
||||
|
||||
Hej. åker på torsdag Hur är det på taverna fronten i Ammoopi.
|
|
|||
|
|||
Janne,om ni är på Karpathos i slutet av augusti så håll utkik efter en med stort rött krulligt hår och en med korta ben!
Ser fram emot Orea Karpathos goda smårätter och även Mesogeios dito.En och annan Gyros på Tis Erasmias lär det också bli |
|
||||
|
||||
Det ska vi absolut göra.
|
|
|||
|
|||
Vi lär väl att "ramla" på varandra i slutet av augusti och början på september. Vi ses kanske i backen och tar en ozo efter vår kvällspromenad från Blue Bay.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Vi har inte bokat ännu, men ska troligen göra det denna veckan. |
|
|||
|
|||
Nam, Karin - takk for tipsene - skal prøve ut mange av dem, ja
|
|
|||
|
|||
Var på Karpathos förra veckan. Bella har dom bästa pizzorna jag ätit någonsin! Det var lite svårt att hitta dit men ligger på en höjd ett par kvarter ifrån Taxi stationen och Super Market. Fråga bara så visar dom dig vägen.
|
|
|