|
|||
|
|||
Sv: Hvorfor tar man mat med seg til Hellas?
Citat:
Men saken var att Admirala tyckte att Kalles kaviar kunde ersättas med Taramosalata, och då är det nog mycket smidigare att ta med sig en tub kaviar än att göra en egen Taramosalata? (Som jag tycker smakar mindre gott) |
|
||||
|
||||
Förstår dig Gita njut av kaviaren i lugn och ro även på dina resor. Jag skulle aldrig drömma om att ställa mig och göra taramosalata på semestern. Det är något jag experimenterat med hemma i vintermörkret.
Eva |
|
||||
|
||||
Kanskje vi skulle ha en egen Taramo-tråd
Jeg går tilbake til "utgangspunktet" Vi tar ikke med matvarer hjemmefra til våre Hellasferier - unntaket er når noen av familiens Cøliakere er med oss |
|
||||
|
||||
Det här med att byta matvanor ett par gånger om året ... hemma äter vi nästan mer Medelhavsmat än "svensk". Att vara i Grekland i 2-3 veckor utan bredgott är otänkbart - den otäcka salvan, minns inte namnet vägrar jag äta. Knäckebröd, bredgott, kaviar, en bit god ost från ostaffären ...
samt en kall öl ... |
|
||||
|
||||
Vad i hela friden är köliakere
|
|
||||
|
||||
Förlåt, ... cöliakere
|
|
||||
|
||||
Tal om Kalles kaviar, så har jag med mig någon tub ibland, till en Grekisk vän som tycker om det och vill gärna ha det
Själv tycker jag inte det är gott! Riitta |
|
|||
|
|||
Kanske kan vara någon typ av födoämnesallergi
Maggan |
|
||||
|
||||
Vi köpte av dom här kaviartubarna på Marianos Supermarket på Antiparos i alla fall.
Smakade som det skulle göra |
|
||||
|
||||
Räknas Gott&Blandat som mat? Vi tar alltid med oss en bautastor påse Gott&Blandat. Vi äter bara när det är jobbigt, som när en båt är försenad, eller att vi inte hittar något rum. Camilla ansvarar för påsen, och hon ger bara bort tre åt gången. Tur det, annars skulle den ta slut redan på planet ner.
|
|
||||
|
||||
Vi hade också med oss en påse Gott&Blandat när vi båtluffade. Den anförtroddes åt sonen, som gömde den så väl att den inte återfanns förrän vi packade upp vid hemkomsten. Men den var god då också - som tröstnapp.
|
|
||||
|
||||
Vi vurmar för vårt soltorkade renkött. Väger ej så mycket i färdigt skick. Två kilo renfilé minskar i vikt och volym till sådär 500 gram. Tål förvaring i ryggsäck dagar i sträck utan att förfaras. Vansinnigt gott att mumsa på när hungern sätter an på den dryga färjeturen.
Ett par tuber svindyr räkost slinker även ner i packningen liksom Kalles kaviar. Alltid gott till Cream Crackers i övärlden. Arne och Birgitta Skäret direkt i strålande väder |
|
|||
|
|||
Kan Cøliakere vara Glutenallergiker?
Tips på något som jag tog med i år och som faktiskt fungerade (tror jag!). Resorb vätskeersättning, brustabletter. Jag var på apoteket och blev rekommenderad, jag fnös åt saken, brukar aldrig bli så magsjuk, sa jag. "Nej, men ta det på morgonen när det är varmt och svettigt, du kommer att bli mycket piggare", sa hon på Apoteket. Och faktisk, när man var lite vissen, trött, så kom jag ihåg detta och vi tyckte att det gav en kick. Inbillning? Inte vet jag, men inte kan det väl vara skadligt heller? Kanske hade en sillbit och lite honung hjälpt också, men det var väldigt smidigt. |
|
|||
|
|||
[quote Kanske hade en sillbit och lite honung hjälpt också, men det var väldigt smidigt.[/quote]
Eller så hade du tuppat av direkt av den kombinationen! Men skämt åsido resorb är jättebra att ha varma dagar eftersom elektrolytbalansen lätt kan rubbas, och då inte enbart av ihärdig svettning utan också av att man dricker för mycket vätska och "spolar" ut salterna. |
|
||||
|
||||
Nu blir jag väldigt nyfiken. Var i landet säger man att man är eljest? Kanske är jag obildad men jag har inte hört det tidigare. Jag förstår vad det betyder och ska helt klart börja säga så från och med nu.
Själv skulle jag aldrig släpa med mig något annat födoämne än Zoega Skånerost till Grekland. Men det klarar man sig länge på . |
|
|||
|
|||
Ja, tänkte också på det att "undrar hur det skulle smaka med en sill-/honungssmörgås?"
Så det är inte bra att dricka för mycket heller? Hur vet man när det är lagom? Då gjorde jag klokt som tog en Resorb ibland! |
|
|||
|
|||
Citat:
Man lär sig nåt varje dag, så länge man googlar.... |
|
|||
|
|||
I norr säger man om folk:"Han är som eljest" eller "Hon är lite eljest". Då är man lite si och så. Lite annorlunda. Knäpp, kan omgivningen tycka. Som jag kan känna mig ibland...
|
|
||||
|
||||
Citat:
Så länge jag googlar lever jag... |
|
||||
|
||||
Citat:
men annars betyder eljest annars! Yanna |
|
|