|
||||
|
||||
Sv: Moped 2010
Jag avråder å det bestämdaste. Efter den långa diskussionen här på forumet för ett par år sedan tillskrev jag den grekiska ambassaden i Stockholm för vägledning. Jag erhöll tämligen omgående ett utförligt och enligt mitt förmenande korrekt svar.
I sammanfattning: För att lagligt framföra tvåhjuliga motorfordon erfordras körkort för motorcykel och som är accepterat i Grekland. Skulle en olycka inträffa där personskador på motpart uppstår, då blir det vådliga problem. Förutom att försäkringen ej gäller vid avsaknad av giltigt färdbevis, kan även den vållande kvarhållas i Grekland samt fråntagen passhandlingar i väntan på rättegång.. Mitt högst bestämda råd är alltså; Hyr ej motorfordon om du saknar för landet giltigt körkort. Arne "Med alla bokstavskombinationerna i körkortet. Försvarsmakten var i tidigt 60-tal frikostiga med gratis körkortsutbildning för blivande reservofficerare" |
|
|||
|
|||
Mange tak for oplysningerne.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Jag kopierar in ett inlägg jag skrev i en annan tråd: Det finns en sak som kanske har förbisetts i dessa diskutioner. En EU-moped i Sverige är strypt och får ha en maxhastighet på 45 km/tim. I Grekland är dessa 50 kubikare ostrypta och kan i vissa fall komma upp i både 80 och 90 km/tim om omständigheterna är gynsamma. 70 gör de oftast lätt... Dvs hastigheter som en mopedförare från Sverige inte är van vid. I alla fall inte på två hjul. Att köra fort på två hjul utan utbildning eller erfarenhet är som att be om en biljett till närmaste sjukhus eller värre... Det är en stor skillnad mellan att köra på två resp fyra hjul.... Det KAN vara så att de kräver Mc-kort helt enkelt för att deras ostrypta 50 kubikare går lika fort som lätta motorcyklar i vissa fall. Jag vill passa på att varna alla för att hyra maskiner över 50 kubik i Grekland om ni inte har Mc-kort. Det är faktiskt olovlig körning! Skulle det då hända något, och det kommer fram, kan det bli otrevligt. Då kan ni nog glömma allt vad försäkringar heter. Både de ni tagit där och troligvis även de ni har hemma. De flesta försäkringar upphör att gälla om man är oförsiktig eller bryter mot lagar! Och obs! Grekisk lag säger att den som hyr även 50 kubikare ska ha Mc-kort!!! Vi från Sverige kan dock FÖRSÖKA hävda att det ska vara tillåtet för oss också eftersom vi får köra sådana på B-körkort här. Men som sagt är våra strypta. (Varning två: Om ni ser en 250 cc svart- och silverfärgad Scooter på de Skånska vägarna, håll er då undan för Guds skull!!! Då har Peter bråttom någonstans... Jag körde ner till Svedala från Gbg igår... Det var som att köra genom en väldigt lång biltvätt... ) Kontentan av det väsentliga är att Grekisk lag säger att man ska ha Mc-kort även för 50-kubikare! Så har man inte det ska man kanske fundera en gång till när man vill hyra... Frågan är hur ett Svenskt försäkringsbolag ställer sig om olyckan är framme om jag hyrt ett fordon jag får framföra i Sverige men inte i Grekland? P.S. En Grekisk uthyrare svär sig nog fri vid en ev olycka om man hyrt ett fordon man egentligen inte får. Frågan där är vilket ansvar Grekisk Lag säger att uthyraren har? Det är nog en gråzon... Grekisk Lag är dock helt klar på vilket ansvar och vilken behörighet den som hyr skall ha. Finns det ingen här som jobbar på ett försäkringsbolag som reda ut dessa frågor en gång för alla? |
|
|