Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-09-13, 22:55
sunsets avatar
sunset sunset är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2010
Standard Sv: Tips om Platanias

Hej! Om du vill ha mindre,mysiga små badvikar kan jag rekomendera agii apostoli.Där finns flera små badvikar med solstolar och mjuk sand...äter gott gör man bla på Almiras en liten bit upp i old village,Platanias! Nymphi i Agia Marina har utsökt mat och den största greksalladen jag sett! Så var det förra året...men det enda som är bestående är ju förändringen...så man vet aldrig! trevlig resa
Svara med citat
Gammal 2010-09-13, 23:06
sunsets avatar
sunset sunset är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2010

Hej igen!

Glömde bara säga att jag har lagt ut några bilder från apostoli...bara att kika!
Svara med citat
Gammal 2010-09-15, 22:21
M.G M.G är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Tack för titten! Såg mysigt ut!

Finns det några bra båtutflykter? Var går dom från i så fall?
Både jag och min kompis blir lätt sjösjuk men det kanske finns båtturer där man ser land hela tiden? Då brukar det inte vara några problem.
Svara med citat
Gammal 2010-09-16, 18:21
Anna-Maria Anna-Maria är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2007

Om man tröttnar lite på grekisk mat så kan jag verkligen rekomendera Zafferano som ligger i utkanten av Platanias, mot Geranihållet. Det är en supermysig italiensk restaurang med jättegoda stenugnsbakade pizzor, urgod pasta, schyssta viner och bra service. Har ätit där 2 ggr och vi har alla blivit supernöjda med allt . Den finns en "systerrestaurang" i Chania som heter Kariatis, den har vi inte testat men den ser lika fin ut den på deras hemsida.
Ha en trevlig semester /A-M
Svara med citat
Gammal 2010-09-16, 20:18
Maggan1 Maggan1 är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

En fin tur som vi gjorde i år var att åka till lagunen BALOS...buss till Kissamos och sedan färja på en timmes tid ung. innan man kom fram till den vackra lagunen ....jag har själv lätt för sjösjuka men det var inga problem Mycket vackert.

//Maggan
Svara med citat
Gammal 2010-09-16, 21:19
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Maggan1 Visa inlägg
En fin tur som vi gjorde i år var att åka till lagunen BALOS...buss till Kissamos och sedan färja på en timmes tid ung. innan man kom fram till den vackra lagunen ....jag har själv lätt för sjösjuka men det var inga problem Mycket vackert.
Den kan jag också rekommendera. En väldigt fin tur med båten ut. Full service på båten med drycker och mat. Och så mycket att se på under färden ut till Balos. Bara att sitta där och njuta..
Svara med citat
Gammal 2010-09-18, 14:38
M.G M.G är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Låter underbart! Tusen tack för era tips! Finns inget bättre reseforum än Kalimera. Här kan man alltid lita på att få hjälp!
Det är så bra att få tips så man slipper göra tabbar. Vi har förståss olika uppfattningar om saker och ting men för mig har det varit väldigt positivt med alla tips man fått genom åren.
Svara med citat
Gammal 2010-09-18, 15:45
Gita Gita är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Drosia har väldigt god grekisk mat, "mammas mat". en glad överraskning! vi åt där i förrgår... ta gärna smårätter, spenatpaj, zucchinibollar, Boureki etc. Husets vin är ej att rekommendera dock...

Igår åt vi i Agia Marina, på Scala (ca 20 meter upp från Silk-macken) och det var väldigt gott och trevligt. Välj grekisk husmanskost.

Så mycket grönsaker och frukter som vi har ätit denna vecka har vi nog aldrig gjort tidigare, vi märker att vi äter mindre och mindre kött när vi är Grekland, mest blir det grösaker i olika former, ostar och fisk. Och vad bra man mår av det!

29 grader i Agia Marina igår, 10 grader i Järfälla idag...
Svara med citat
Gammal 2010-09-18, 15:56
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

@Gita

Ät och drick lite för mig på samma gång.
Fråga?
Finns den gamla Kafénion snett mot Silk kvar?
Där fick man en öl 75 cl för 1,50€ eller en kaffe med Baklava
för 1€. Raki fick man alltid som en bonus om man så önskade
eller salta valnötter till ölen. Sen kunde man spela kort med "gubbarna"
och ha det trevligt. Brukade sitta där och läsa böcker i timmar.
Ända till Mr A kom förbi och frågade om jag skulle ha skjuts hem.

Du säger grönsaker!
Vad tror du jag levt på i alla år?
Jag tappade 35 kg under 2003 tack vare den grekiska maten.
Grillat lamm några bitar och sedan sallad. Grillad fisk med sallad eller bara vanlig grek-sallad med Feta.
Mycket hälsosammare än det skräp jag äter här i Sverige.
Grekisk husmans är en lisa för kroppen kryddat med lite hemkört rött.
Och soppor. Jag har aldrig ätit så mycket soppa som under mina år på Kreta.

Hoppas du och K har det bra utan "barn", de klarar sig själva.

//Uffe

Senast redigerad av UlfWiman den 2010-09-18 klockan 16:02.
Svara med citat
Gammal 2010-09-18, 16:19
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Tyvärr Uffe, stället heter numera Make Up och är väldigt modernt. Gubbarna som spelar kort sitter där än (kanske inte samma, men gubbar är dom).
Gunilla (13 dagar kvar)
Svara med citat
Gammal 2010-09-18, 17:18
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

@Wardakis

Kan du inte stoppa mig i resväskan?
Sista den 25/9 blev avbokad av "arrangör" då
jag inte får resa ensam längre.
-Mobbad eller diskriminering?
Du kommer att få läsa mera lite senare.
Ha det så bra du kan.
Nog tror jag "gubbarna" känner åt mig då
jag var där i över ett år.

//Uffe
Svara med citat
Gammal 2010-09-18, 17:57
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Så mycket grönsaker och frukter som vi har ätit denna vecka... Och vad bra man mår av det!
Ska lägga Drosia och Scala på minnet om vi hamnar i närheten. Jag beställer också mycket gärna grönsaksrätter i Grekland, det finns så mycket gott att välja imellan (så kan jag ju alltid få en smakbit av makens ev. köttval).

Fint att se att du "överlevde" veckan, Gita. Visst var det väl skönt att kunna prioritera sina egna önskemål för en gångs skull, det låter ju som att ni har mått riktigt bra! Och sönerna hemma, de klarade sig säkert över förväntan, eller hur?

Hur gick det med klädvalet, fick du användning av jacka om kvällen? Hur är det med mygg på Kreta för tillfället?

Har du annars något speciellt du vill rekommendera? Vi har mest varit på östra och södra sidan och har verkligen nordvästra sidan till godo. Båtresan till Balos har jag lagt på minnet, låter som en fin dagstur, provade ni den?

Uffe, jättetrist att du inte kommer iväg nu i höst. Hoppas att det kan ändra sig positivt framöver!!!
Svara med citat
Gammal 2010-09-18, 19:47

Vi provade oss fram bland alla smårätter, och när vi beställde Staka, så fick vi alltid frågan:"Vet ni vad det är?"

Vår favorit blev Boureki med lamm, tex Sfakiano, konstigt att det inte serveras ihop, smakerna gifter sig så bra!

Våra luncher bestod av plommontomater, gurka, rödlök oliver och en stor bit feta i en låda som vi tog med till stranden, och till det olja o vinäger. Vi gick via IN.KA och köpte till färskt bröd och kanske något från grillen? En liter färskpressad juice från apelsinerna som växer i byn kostade 2 euro! Fest!

På eftermiddagen blev det siesta och en liten drink på balkongen, sedan ut på byn när mörkret kom, och så middag i månsken... med alla dessa grönsaker! Och på maten fick man vattenmelon, druvor och raki - bästa medicinen mot förkylning. (Då måste jag ha druckit för lite, för tyvärr blev vi sjuka båda två. Men vi var glada ändå, vi var ju på Kreta!)

Vädret var först lite hotande, lite regn, men aldrig kallt, ingen jacka, ingen tröja behövdes! Bara tunna plagg och inga strumpor. Jag fick inga myggbett, men hörde att andra hade besvär av det.

Vi bodde i Agia Marina som kan rekommenderas pga fin strand och nära till allt.
Svara med citat
Gammal 2010-09-18, 23:09
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Vad är Staka? Hur smakar det?

Låter mysigt med alla smårätter, sallader och god frukt, men synd att ni blev sjuka. Skönt att ni slapp myggbett i alla fall.
Hoppas ni är friska igen.
Svara med citat
Gammal 2010-09-19, 00:28
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Där ser man...jag har alltid tyckt att Drosias husetsvin vin varit OK...men man får ju vad man betalar för och 1 kg för 6 E är ju billigt
Svara med citat
Gammal 2010-09-19, 11:48

Staka är som en lös "gröt" gjord på getmjölk, det är många steg... man doppar bröd i det. Fett men gott! Testa, om ni får tillfälle!

Drosias vin var himla billigt, men det föll inte oss på läppen denna kväll, det var för mycket russinsmak till de rätter vi åt. Men äckligt var det inte, bara mindre gott...
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:21.