Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-09-21, 10:10
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Valfläsk?

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
( Envis som jag är, fortsatte jag och har följaktligen läst termin fem inte mindre än fyra gånger... men längre upp än så har man inte kunnat få ihop tillräckligt med deltagare,
...men då kan Du jättemycket mer än jag som gick upp till termin 7 men då var vi bara tre kvar, så allt las ner. Sen blev det att vänta ett par år tills det blev några på termin 3 då hoppade jag på den men sen hoppade för många av .. så då fick jag gå nästa termin 3...som sen aldrig blev termin 4..så blev det en termin 3 till
MYCKET pengar har man lagt på Folkuniversitetet....

Nu skulle jag läst i höst men nybörjargrekiska ligger kl 17 och då har jag sällan slutat jobbet!
Nu får det vara med grekiska kurser för min del. Jag läser mina gamla kursböcker emellanåt och lyssnar och lär när jag är där...

Lissi -en dryg vecka från Patmos
Svara med citat
Gammal 2010-09-21, 11:07
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
MYCKET pengar har man lagt på Folkuniversitetet....
Haha, tell me about it!

Karin
Svara med citat
Gammal 2010-09-21, 14:29
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg

Alfabetet och glosorna är inte problemet, det är grammatiken man behöver få på plats. Och det går nog nästan inte utan att faktiskt studera.
För att behärska ett språk på riktigt behövs studier annars blir det aldrig riktigt bra mer än för ett fåtal.

Eva
Svara med citat
Gammal 2010-09-21, 14:48
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
För att behärska ett språk på riktigt behövs studier annars blir det aldrig riktigt bra mer än för ett fåtal.

Eva
Jag är på plats bland greker som jag kan lära mig av. Jag gör som småbarnen när de lär sig prata...lyssnar o apar efter o grekerna är hjälpsamma.
Grammatiken fixar sig vartefter man blir rättad.
Jag är faktiskt glad om jag lyckas lära mig hjälpligt mycket grekiska, om jag kommer att behärska det eller inte återstår att se.

Om man ska lära sig när man är i Sverige är det enda alternativet att gå kvällskurser...det blir liksom inte av om man ska lära sig själv och hur roligt är DET? Fast jag tycker det läggs FÖR mycket tyngd på grammatiken till att börja med...prata på säger jag...så man kommer igång. Det är inte viktigt att prata korrekt på en gång och just grammatiken är en propp för många att fortsätta.

Yanna
Svara med citat
Gammal 2010-09-21, 16:00
Eva Ls avatar

Spelar kanske ingen roll för en äldre människa men för den som ska arbeta och bo i ett land under många år anser jag att språket är mycket viktigt.

Naturligtvis lär sig alla på sitt sätt men en kombination av att leva i ett land och umgås mycket med befolkningen som talar språket och teoretiska studier är nog det bästa.

Eva
Svara med citat
Gammal 2010-09-21, 16:14
Yannas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Naturligtvis lär sig alla på sitt sätt men en kombination av att leva i ett land och umgås mycket med befolkningen som talar språket och teoretiska studier är nog det bästa.
Eva
Du så rätt i alla lär sig på sitt eget sätt! Man kan inte skippa det teoretiska heller, men det kan gärna få komma lite på släp.

Alla svenskar som åker ner o jobbar här under högsäsong kan inte grekiska, men visst är det lättare och man har mer att välja på om man kan grekiska.

De flesta greker kan engelska, dock inte äldre människor, men det är just äldre tanter som stannar vid min dörr o vill prata med mig, så jag jobbar på för att kunna prata med dom...dom är jättegulliga mot mig!

Yanna
Svara med citat
Gammal 2010-09-21, 16:37
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Jag har en jämförbar erfarenhet.
På sjukhuset där jag jobbade hade vi en duktig och engagerad läkare från Polen. Han talade en helt korrekt svenska, grammatikaliskt alltså, men det var många av patienterna som inte fattade vad han sa, för hans uttal var helt åt skogen! Vi som kände honom bättre fick traska efter ronden och berätta vad som menades. (Ska sägas att under en rondsituation är många gånger patienten så ängslig och upprörd att denne inte fattar vanlig talspråkssvenska heller...) Uttalet är i alla händelser viktigt och kan ju kompletteras med allehanda miner och gester som duger till vardagssituationer.
Det är retfullt att man , som jag ofta gör, låter som ett småbarn för att man inte använder rätt ändelser o.s.v men det är bara att se glad ut.
Svara med citat
Gammal 2010-09-21, 17:48
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Jag blir så glad när äldre människor vill tala med mig i Grekland Då känner jag att nu får jag verkligen skärpa mig och försöka Det brukar gå bra, vi får uträtt hur många barn och barnbarn vi har och av liket kön och lite annat smått och gått och viktigt i livet
Vännerna på Karpathos vill gärna att jag lär mig mer och har börjat rätta till min grammatik, vilket jag blir bara glad av

Riitta
Svara med citat
Gammal 2010-09-21, 18:50
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Yanna, jag tvivlar inte en sekund på att du med din positiva inställning och engagemang lär dig massor. Grekland har ju också den behagliga förmågan att det liksom öppnar varje por på ens hud så att man bara kan suuuga i sig

Jag tror dock att vi ser lite olika på grammatikens roll. För mig är grammatik inte skolnormer, grammatik konstruerar helt enkelt språket, ända ner på den allra vardagligaste nivån.

För mig kom den stora skillnaden när jag äntligen kunde börja prata i olika tempus. Om någon frågade Vad har du gjort idag? behövde jag inte längre svara Jag åker till Chora och äter lunch och sedan åker jag till stranden. I stället kunde jag säga Jag åkte till Chora och åt lunch och sedan åkte jag till stranden.

Visst blev jag förstådd även i det första fallet - men jag tog det ändå som en stor framgång att jag faktiskt kunde byta tempus.

Något annat som man snabbt får nytta av i grammatiken är att veta grundreglerna för pluralbildning av substantiv med olika genus. Då behöver man inte kalla bröder för systrar, t ex

Min erfarenhet är nog att grammatiken behövs för att knäcka koden i ett språk. Det är därför det är så kul när det börjar lossna.

Vad gäller kvällskurser här hemma så tror jag att de varierar väldigt. Kvalitén hänger till kanske 60 proc på läraren och 40 proc på gruppens motivation.

Jag gick några år på kvällskurs, läraren var suverän och kärnan i gruppen var motiverad nog att hänga kvar, medan jammas-studenterna kom och gick. Enda anledningen till att jag slutade var att jag började jobba på kvällstid och gör det fortfarande. Annars hade jag börjat igen imorgon dag, jag saknar det
Svara med citat
Gammal 2010-09-21, 19:33
Yannas avatar

Jag tror absolut att grammatiken spelar stor roll, vad jag menar är att man kan börja prata innan man lärt sig det...bara prata prata prata.
Jag tror annars att risken är att man hakar upp sig på att det ska vara korrekt innan man vågar öppna munnen och då tror jag att man ofta ger upp för lätt eller får "tunghäfta" och inte våga säga nåt för att man är rädd att säga fel. Så jag säger det igen...prata på trots att du inte lärt dig grammatiken.

Jag läser att det är så du lärt dig också, Ink och så kommer jag också att göra.

Fast i ärlighetens namn....i verkligheten är jag inte ett dugg kaxig... när jag står där face mot face o ska svara en gullig tant eller personalen i supermarket så är ordlistan i huvet deleatad.. ..jag skyller det på teflonminnet...livet kan va bra tufft även om man är passionär!

Yanna - utan allvarliga bekymmer!
Svara med citat
Gammal 2010-09-21, 20:06
Eva Ls avatar

Sen finns ja alla undantagen också inte så kul att säga 3 soffa.

Eva
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:31.