Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-12-05, 12:33
Outis avatar
Outi Outi är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Vilken ö först?

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Jag är väl tjatig antar jag...men Oia är ännu mysigare än Fira!

Yanna
Oia är säkert jättefint, men eftersom Santo bara blir en "till och från" ö på resan så kommer vi inte att förflytta oss på ön. Det får bli nån annan gång.

/Outi
Svara med citat
Gammal 2010-12-05, 13:28
henile henile är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Med mindre barn är det ett härligt alternativ! När de blir större är det lättare att luffa. Vi har inte varit i Phuket. Har varit på Koh chang, Koh Sukorn och Koh Bulon och i Chiang Mai.. Alla med sin charm. Men Koh Bulon är ett litet paradis.
Svara med citat
Gammal 2010-12-16, 13:16
henile henile är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Ok, då är ni låångt norr om "vår ö".. Hoppas ni får en härlig resa.
Svara med citat
Gammal 2010-12-21, 02:51
Fenalena Fenalena är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Outi Visa inlägg
Tusen tack för alla era svar!
Jag har en fundering kring Koufonissi. Jag är väldigt nyfiken på denna ö, den verkar helt fantastisk, men...
- Är det inte väldigt ”dött” där? Kretsar allt kring stränderna?

Vi ser fram emot att sitta och äta på mysiga tavernor och strosa omkring i gränder, med Naxos stad som en sorts referens i bakhuvudet.
-Var finns sådant?

Mycket riktigt så föredrar våra barn poolen, de kan simma båda två och är extremt vattenvana, men havet har aldrig riktigt gått hem…för där kan man inte hoppa, dyka och göra volter :-). Möjligen kan de plocka snäckor, snorkla, och gräva lite i sanden ett tag, men inte längre stunder.

-Var hittar vi hotell med relativt stora pooler, behöver inte vara jättestort, men ändå så det finns plats för mer än ett simtag. De flesta hotell/lägenheter i Kykladerna verkar vara pensionat eller mindre hotell, och det passar inte oss så som familjesituationen ser ut just nu.

/Outi
Jag föreslår att ni åker direkt vidare till Naxos, en höjdarö !!! Staden har mkt charm !! åka med barn så kanske man ska välja ngt boende ovanför St Geroge stranden så har man nära till både stadsliv o strandliv och där tror jag det finns en del pool hotell oxå. Ag Prokopios el Ag Anna som i princip sitter ihop är ett alt boende jag skulle rekommendera. Allra helst Ag Anna tror jag - i slutet av Ag Anna n, ett boende strandnära. Att alltid bo sjukt nära har jag insett är himla bra. Avstånden kan kännas långa i värme o traska med barn , bussar o hej o hå ! samt att gå hem på kvällen efter middag nej det är inte kul spec inte med barn !!. Nära nära nära det man gör ofta som ju brukar vara äta gott o fika el ta en öl o äta glass bada o sola, shoppa i supermarket o krims kramsaffärer och gärna en pool på hotellet som du skriver !!! så man kan variera badlivet och en bra balkong eller uteplats är ju guld värd !Om hotellet inte har pool ( kan ju vara lite sällsynt) så finns en stor fräsch pool gratis för allmänheten på ett större hotell vid bussens slutstation...åk ngra stn fr Ag Anna , 5-10 min el nåt sånt bara. Där var vi ett flertal ggr, helt suveränt ställe både för barn o vuxna med stor pool att hoppa o dyka o simma o leka i, barn o vuxenpool finns samt en jättejacuzzi, gräsmattor med stolar o parasoller o pool bar o restaurang o toaletter allt gratis även för de icke boende !! Vi tog till och med med oss lite dricka o snacks fr supermarket dit fast man kanske ska ta nånting i poolbaren oxå ...ser ju bra ut liksomO nedanför hotellet en härlig riktig sandstrand i lite vildare stil, el naturligare stil med sanddyner ovan men stolar finns oxå ! Himla schysst ! Stranden längs Ag Anna o Ag Prokopios är ju en mer organiserad strand, tavernor o minimarkets o solsängar. Bekväm skön o vacker strand o himla bra för barnen.Jag kan ha svårt för sandstränder ibland men den långa fina stranden är verkligen härlig ! Jo satsa på boende i Ag Anna - surfa in på Google earth !!
Mera liv o rörelse , shopping och båtar och läckra vita gränder mmmm har ni i Naxos stad som man gärna kan besöka ngra ggr o mysa i. Skulle jag åka till Naxos igen skulle jag ta 1 vecka i Naxos stad o 1 vecka i Ag Anna.
Nu kanske ni inte ska vara 2 v på Naxos precis men stanna några dagar för Naxos är en guld Ö !

Amorgos får inte heller missas. Mkt vacker o speciell Ö, även det en sk återvändarö- Båda hamnstäderna är värda besök. Den man anlände till bodde vi i - mysigt trevligt samt den lilla chora vi åkte buss till ska ni inte missa som en utflykt !!!!!

Jag skulle hoppa över Koufonissi för det var en total besvikelse. Visst jag förstår vad många tycker e häftigt men det avverkade man på några timmar ...ursäkta nu blir väl många galna men så kände vi det. Vi hade kanske lite osis m div missöden den dan,,,men hur som helst dit längtar jag inte åter , lite överdrivna lovord om denna Ö kan jag känna.

Ni har ju Paros och Antiparos oxå mkt nära Naxos ! Personligen gillade jag inte Paros men jag ska inte uttala mig vidare om det - ska istället ge mig på den ön ännu en gång med friskt mod ngn gång i framtiden !!! Det borde vara en nice ö men vi fick inte till känslan av ngn anledning ?
Antiparos , pytteliten o så charmerande o ganska stillsam Ö. Där trivdes vi , det var en söt Ö men kanske lite för pittoresk o död ö för barn som gillar pooler ?
Mitt råd är att inte stressa dvs inte ta för många öar ! 1 v per ö ungefär lagom ! så man hinner landa lite !

Santorini var inte en Ö i min smak men vi hittade nog fel boende, kan ha varit det ? Utsikten o solnedgång i Fira ska ni väl unna er o en dyr go middag, som sista kväll kanske! så ta 1-2 nätter på hemresan på Santorini men som sagt slösa inte tid på Santorini på ditresan !

När vi luffade så flög vi till Santorini, vidare till Paros och sedan Antiparos därefter Naxos sen till Amorgos sen åter till Naxos (favoritön) och avslut Santorini, Huvuddelen av resan var Naxos ca 13 dgr, Amorgos 5 dgr, Antiparos 5 dgr, Paros 4 dgr, Santorini 3 dgr.

Skulle jag göra om resan skulle jag börja med Paros el Antiparos - men endast välja en av öarna o tillbringa 1 v, sedan 2 v på Naxos och som sagt splitta boendet med kanske 10 dgr i Ag Anna o 4 dgr i Naxos stad och sedan avsluta med 1 vecka på Amorgos.Sista natten i Fira på Santorini med utsikten som jag bara sett på kort hittills !! Det blir en ganska effektivt smart resrutt och bara 3 öar om man inte räknar Santorini

Good Luck - Kykladerna är klassiker för båtluffen

Senast redigerad av Fenalena den 2010-12-21 klockan 03:16.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:19.