![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jag har plockat på Naxos, och det blev till en minne för livet. ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]()
Jag har en några år gammal inbjudan från Kythera att hälsa på hos Svanbergs...
Kanske behöver de hjälp med olivplockning???? Står man själv för kost och logi så är väl ett mål mat om dagen en hyfsad lön att betala? Tänk om alla vi här på Kalimera som har någon som helst kontakt med olivträdsägare kunde höra oss för...Då är vi en bra bit på väg.....Vilka behöver hjälp med olivskörden? Lissi - som bara SKA ha plockat oliver innan hon dör. |
|
||||
|
||||
![]()
Jag ska kolla med mina bekanta här.
|
|
||||
|
||||
![]()
Här hos oss finns det säkert många som tar emot plockare, ska höra mig för
![]() Vi kan ta mot några plockare ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hej på er.
Hemma från Loutraki efter 10 härliga dagar i solen. ![]() Det kan emellan åt vara ganska tungt att plocka oliver. Näten ska släpas mellan träden, tunga lådor ca: 20 kg som flyttas, brant och stenigt kan det vara på sina håll och sedan när allt ska upp på bilen för att lite senare lyftas av. För att dagen efter lyftas på igen med ett antal lådor till som skall till olivpressen. Men vad gör detta det är bara så underbart ljuvligt ![]() Det är klart att när bönsoppan har avnjutits kan det bli ett och annat klarinett spel bland träden ![]() ![]() Nu är det bara att vänta ett år till nästa plockning ![]() Min vän Nikos har pratat om att försöka få till det med några från Sverige som vill komma ned och plocka. Lönen jag får är en 20 l dunk olja ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Låter helt ljuvligt!!
Jag kan komma utan gratis husrum på sommaren ![]() Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Men Lissi, oliverna mognar i november...
|
|
|||
|
|||
![]()
JA det vet jag väl, men Lolis fick som LÖN även en gratis husrumsvecka på sommaren...DEN delen av lönen kan jag vara utan, alltså plocka i nov -dec och stå för logi själv....
Lissi - som planerar för olivplock |
|
||||
|
||||
![]()
Jag får boende, mat, DRYCK
![]() ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Det är klart man måste vara lite seg och uthållig för i mellan åt är det lite tungt beror lite på vart man är och plockar i bergen eller på slätmark har man bara ett positivt tänkande går allt mycket lättare. Fast efter maten och drycken går allt som en dans
![]() Det var varmare i år än förra året om nätterna då var det bara 12°-15° så det gäller att ha något varmt att sova i . |
|
||||
|
||||
![]()
Jag skulle också gärna vilja vara med på olivplockning....men....orkar jag??
ryggont KAN va ett hinder...har hört att det är ett tufft jobb! Yanna |
|
||||
|
||||
![]()
Det är ett tufft jobb............särskilt när man måste göra det varje år...så välkomna o pröva på
![]() Senast redigerad av anneli56 den 2010-12-04 klockan 21:07. |
|
||||
|
||||
![]()
Jag kanske hittar nån som har ett par olivträd bara..
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Åå, det hade varit jättekul att plocka oliver. Men var får man kontakt med nån som vill ha hjälp?
/Cecilia (som också SKA plocka oliver nångång i livet ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Det är busenkelt
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]()
Tillbaka i vardan igen
![]() Men många minnen o upplevelser rikare ![]() Det var precis så där härligt som vi trott innan resan. Härligt väder, runt 20 gr, underbara vyer, fantastiskt trevligt folk i jobbarlaget och ett så trevlig lunchavbrott. Efter jobbet på dagen ett dopp i havet (3 dec). Nån timme efter det avsmakande av oljan på en brödbit när den rann ur pressen. Nu har vi fått 2 kilo av den oljan med oss hem, vad den ska avnjutas under vintern. Dessutom har vi plockat nästan 4 kg Kalamata ätoliver som vi ska lägga in, satt här hemma i natt sen vi kommit hem och snitta dom. Som en dröm. Det var säkert inte sista olivresan för vår del. Bra idé om nån sorts olivbank här på Kalimera, man behöver inte vänta till nästa höst, det plockas ända in i feb runt Kalamata. Inger |
|
||||
|
||||
![]()
Gott och höra att ni hade också en härlig resa
![]() Visst är det en omställning att komma från sommarvädret till den här snön och kylan ![]() Men fina minnen har man ju att tänka tillbaka på och sin olja också förstås ![]() Riitta ![]() |
![]() |
|
|