|
||||
|
||||
Sv: Digital- till pappersbilder
Kort som skrivs ut professionellt håller dubbelt så länge som de man skriver ut själv har jag hört, men jag skriver i alla fall ut själv eftersom jag då får en annan fördel: Jag skriver ut 4 bilder på en A4-sida, sen gör jag hål med min spiralbindningsmaskin och sätter på en spiralrygg = Enkelt, snabbt och lätt har jag ett "fotoalbum" utan användande av sax och klister!
Jag skriver naturligtvis ut på bra fotopapper - papperskvalitéen är halva hemligheten och det kan vara bra att prova sig fram till vad som passar bäst till ens skrivare och egna förväntningar. Jag har en Canon Pixma 4000 skrivare som jag är mycket nöjd med. (Men nog skulle det bli billigare att skicka iväg bilderna till fotolab, men inte lika kul.) Marianne |
|
||||
|
||||
Citat:
Det sägs ofta att färgfoton utskrivna med moderna fotoskrivare håller flera hundra år, dvs många gånger längre än färgbilder från negativ film. Antagligen har man gjort tester i lab för att komma fram till detta - men de facto är det ju omöjligt att säga detta med säkerhet eftersom sådana bilder ännu inte har funnits längre än i knappt tio år. Den som lever får (kanske) se |
|
|||
|
|||
Jag överför mina bilder till Fujicolor och det fungerar perfekt, billigt och snabbt och mycket fina foton. Fick faktiskt idag mina höstbilder från Grekland, samt 2 härliga musmattor jag beställt, med foto på en av våra katter i Grekland.
Yvonne |
|
|||
|
|||
Citat:
Calle!! |
|
||||
|
||||
Citat:
Men jag har faktiskt testat att hålla en bild under kranen och färgen satt kvar. Men kvalitet menar jag i detta fall färgåtergivning. Fast återigen beror det självklart på vilken skrivare det är! Beständigheten anses däremot bättre med laser. |
|
||||
|
||||
Utskrift eller framkallning. Tester har visat att båda sätten håller lika länge eller lika kort tid. Utsatt för stark solljus försvinner färgen på tre till fyra månader oavsett hur bilden är "framkallad".
Har provat både Fuji och lokal "expert" med egen framkallningsmaskin. Bra resultat. Skillnaden är att Fuji:s bilder är 11 x 15 medan Expert:s är 10 x 14. Samma pris, dvs 1:95 st vid beställning över 100 st. Ser ingen fördel med att skriva ut själv. Blir för dyrt. Ända tillfället jag gör detta är när man önskar bilder upp till A3-formatet. Eftersom jag tidigare tog mycket dia använder jag nu bilderna till bildspel liksom jag gjorde tidigare med dia. Det är mycket roligare att göra på detta viset. Den stora fördelen med digitalt är man nu bara behöver en kamera. Det blir båda S/V, förgkort och dia på samma bild. Chras |
|
|