![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Vad betyder då Kalimera?
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Det betyder God Morgon och det säger man nästan hela dan, eller i alla fall fram till 14 tiden. Ialla fall där jag är
![]() //June |
|
||||
|
||||
![]()
Okej då ska jag använda det
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() //maji ![]() |
|
||||
|
||||
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Kalimera betyder god morgon, kalispera betyder god kväll och kalinixta säger man när man går hem för kvällen. Vill man säga god dag passar kaló apogievma eller kaló messimeri bättre.
//Kikh |
|
||||
|
||||
![]()
Vet inte om det var mitt leende eller mitt Kalimera som gjorde susen men det var idel glada greker jag motte pa flygplatsen.
Melinda - som antligen ar pa plats. |
|
||||
|
||||
![]()
Man uttalar det kalimra antar jag? så man inte försvenskar och säger kalli mera.. någon som förstog?
|
|
||||
|
||||
![]()
Man uttalar det som det stavas: Kalimera
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
//maji ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
maji du har rätt och det har även Kikh.
![]() Ordet kalimera användes både som godmorgon och goddag. Jag har rådfrågat mitt stora och omfattande grekiska lexikon i frågan. Det är ju riktigt som maji skriver att ordet är sammansatt av kali dvs god och mera dvs dag. Morgon heter ju nånting helt annat; to proi och godmorgon skulle då egentligen heta kaliproi. Hur som helst så uppskattas det när man säger kalimera till en grek. lars Kriti stin kardia mou |
|
||||
|
||||
![]()
To proi, det kanske tom skulle heta kaloproi????
![]() lars Kriti stin kardia mou |
|
||||
|
||||
![]()
Till något helt annat. Jag är hård med min kost när det gäller proteinintaget så jag kommer att ta med mig proteinpulver,havregryn och en stavmixer.
Har aldrig tagit med mig mixer innan är det något jag bör tänka på i tullen? //L |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() //Kikh |
|
||||
|
||||
![]()
Jo jag gör proteindrinkar med mjölk,proteinpulver och havregryn. detta mixar jag för enkelt kunna dricka.
Jo men proteinpulver har en kompis haft med sig förr och det funkade bra men dom undrade bara vad det var.. Men mixern är alltså inga problem.. mycket bra ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Om man jämför med hur det var att landa där 92 så är det ju en "stor flygplats". Har rest ett 40-tal gånger och det har väl varit si och så med bagagevikten ibland, men den enda gången jag fick betala för övervikt var vid hemresa härifrån för några år sedan!! 5 euro/kilo om jag inte minns fel
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Bagagevikt hit o dit... Ligger det inte på 20kg eller hur är det?
Tar ni med er massa sten från stranden eller? ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Nej inte alltid 20 kg utan 15 numera. nej då jag tar inga stenar från stranden men lyckas ändå att komma upp i 15 kg hur lätt som helst.
Längtar nästa månad är jag i Grekland ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ett tips man kan använda sig av är att ta med underkläder/T shirts man tycker hänger med på sista värsen så kan man slänga dem inför hemresan.
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Det finns ju mycket annat att ta hem i form av allehanda läckerheter både i fast och flytande form. Jag tar gärna lite övervikt och betalar vad den kostar. Det som gjorde mig lite förvånad var att det var första gången på 20 år det hände och vi har alltid lika mycket i våra väskor hem. Det blir billigare att köpa till lite extravikt redan när man bokar resan. Skall kolla vad som sker nästa gång då vi flyger med annat bolag. Jag tycker att Ving verkar vara betydligt petigare än andra bolag. På Sturup fick en dam t o m packa om sitt handbagage då det vägde lite för mycket. Omfördelning skedde till den incheckade väskan, till vilken nytta? Summan av kardemumman var densamma, vikten totalt låg väl inom de 20 kilona men som sagt handbagaget vägde mer än 5. Ving igen!! lars Kriti stin kardia mou |
![]() |
|
|