Citat:
Ursprungligen postat av Siri A
Jag behöver äta en kombination av värktabletter. Finns motsvarande Panodil Zapp, Ipren och Voltaren(tablettform) på apoteken i Grekland? Vad heter de i så fall?
|
Läkemedel har i de flesta fall ett generiskt namn som talar om vad det innehåller/ verksam substans. (ex, paracetamol). Önskar man typ panodil oavsett var man befinner sig i världen, så ber man helt enkelt om paracetamol ( Panodil är ett "märke", från ett företag som tillverkar paracetamol). Iprens generiska namn är Ibuprofen. Voltaren heter Diklofenak. Panodil Zapp är jag tveksam till eftersom det är endast paracetamol, men just vad "zappen" gör vet jag inte. -Kan tänka mig att det har med beredningsformen att göra, ( kanske börjar verka snabbare eller längre). (Ska jag vara ärlig så tror jag för egen del att det mest är ett marknadsföringstrick för att skilja olika paracetamol åt. Efts i sverige är apoteken skyldiga att erbjuda det billigaste. Även om läkaren skrivit alvedon i receptet, så kan man få pamol lr liknande om man vill det. Skriver läkaren däremot ut Zapp, så finns det endast ett märke. Men som sagt, det finns nog en del som inte delar min misstanke).
mvh