|
|||
|
|||
Sv: Finsk-grekisk uppgörelse
Sverige klarar de flesta konvergenskraven. Skulle väl vara valutans stabilitet som falerar, då den (tack och lov) har fluktuerat en del fr.o.m. finanskrisen. Det tyngsta kravet, stabilitets- och tillväxtpakten (statsskuld högst 60% av BNP och budgetunderskott högst 3%) uppfyller vi med råge. Till skillnad från exempelvis Tyskland och Frankrike. Tillsammans med Danmark, Finland, Luxemburg och Estland är vi de enda som gör det (åtminstone var fallet så i våras). Tyskland och Frankrike gör som dom vill (inget av dom har väl nånsin uppfyllt kraven), sen är det bara för resten att följa med. Hade Irland kunnat höja sin ränta, när deras ekonomi var överhettad och behövde kylas ner för några år sen, så hade dom antagligen aldrig fått nån bankkris. Men då behövde Tyskland låga räntor, så det var bara för irländarna att finna sej i detta. Kritiken mot euron gäller ju framförallt just detta, att ekonomierna är för olika. Ett land behöver höja räntorna, ett annat sänka, och sen blir det som Tyskland (och, i viss mån, Frankrike) vill. Vi i Sverige ska verkligen vara glada för att det blev ett rungande nej i omröstningen 2003. Vid förra krisen hjälpte det oss en hel del att dämpa följderna med en recepierad krona. Vi har ju dessutom betydligt större möjligheter att sätta räntan efter vad som passar bäst. Ska eurosamarbetet funka behöver EU mer eller mindre förvandlas till en förbundsstat, med gemensamma skatter, etc. Och det är ju också en vision många har. Dock inte jag.
Rent juridiskt stämmer det, att vi egentligen har förbundit oss att gå med i eurosamarbetet när vi uppfyller konvergenskraven. Men riktigt SÅ klåfingriga tror jag inte att dom i Bryssel är. Åtminstone inte ännu. Även om deras nyligen lagda förbud mot att Sverige ska få ha avmaskningskravet kvar vad gäller att flytta djur över gränserna (eftersom vi nu har fått in dvärgbandmasken i landet, så kan vi, enligt Bryssel, inte längre hävda det undantaget) måste vara bland det mest idiotiska som har kommit därifrån. Vilket inte säjer lite... Är det f.ö. någon som på allvar tror att det var en ren slump att 1994 års omröstningar om EU-medlemskap hölls i just den ordningen de gjorde (Österrike, Finland, Sverige, Norge)? Dvs de mest positiva först och de mest negativa sist. Jag tror inte resultatet hade blivit detsamma om det hade varit tävrtom, och börjat med ett rungande Nej från Norge (heder åt norrmännen som ändå lyckades stå emot). Utanförskapskortet hade ju i alla fall inte kunnat spelas lika starkt då. Har jag passerat OT-gränsen nu? |
|
||||
|
||||
Citat:
Visst ska vi diskutera fast det blir lite OT ibland, annars borde man ju alltid börja på en ny tråd om man lite viker från ämnet. Finlands statsminister sa just på tv-nyheterna att Finland inte alls kommer att delta i det nya stödpaketet om vi inte får garantier. Så på den vägen är det... Det är nämligen så att man har kommit överens om detta i regeringsförhandlingarna, ett krav från Socialdemokraterna. / Anne |
|
||||
|
||||
Citat:
Och sedan tror jag definitivt inte att Sveriges stabila ekonomi enbart beror på att vi har behållit kronan. Vi har haft regeringar, både röda och blå, som har gjort ett bra jobb just vad gäller nationalekonomin. Citat:
/kimmen |
|
|||
|
|||
Men om dom hade fått röstat först (före Sveriges och Finlands nej-resultat), så är jag övertygad om att det hade blivit betydligt mer än 52.2% nej, det var det jag menade.
|
|
||||
|
||||
Nåja, det gick ju så att reda pengar (som de andra länderna skulle få betala) inte godkänns som garanti så nu får man hitta på något nytt. Få se vad de hittar på, Grekland har ju inte velat gå med på något.
Och här kommer en åsikt: http://hbl.fi/nyheter/2011-08-24/dag...-grekisk-sorti Det har ju många redan sagt, men inom EU vill man inte alls höra talas om saken. / Anne |
|
|||
|
|||
|
|
||||
|
||||
Citat:
"Haglund menar att den ekonomiska krisen i EU kommit i ett läge där det är dags att börja diskutera om det vore bättre att Grekland drar sig ur eurosamarbetet – åtminstone för ett tag." Jovisst, det här med att byta valuta är en baggis, tycks ju herr Haglund tro. Man kanske kunde prova att vara med udda år och inte vara med jämna år. Det är inte bara Grekland som borde dra sig ur dumheterna utan alla de andra också. Om man nu inte väljer en politisk union, Europas Förenta Stater, förstås. Då är det ju riktigt och fungerande med gemensam valuta. Men hade man varit rakryggad nog att ställa frågan om politisk union istället för att fråga om valutaunion vid folkomröstningarna så hade nog utfallet varit väldigt tydligt. Förmodligen inte många som klivit på det tåget. Som det är nu så är jag övertygad om att euro-länderna kommer att få allt svårare att ha kontroll över sin ekonomi. Och som sagt, det var en rejäl omställning när man skulle gå med, men att kliva av euron när det krisar är säkert bra mycket knepigare. Mats |
|
||||
|
||||
Citat:
Men vete sjutton hur detta skall sluta. / Anne |
|
||||
|
||||
http://www.vk.se/Article.jsp?article=471227
Önskar att jag kunde läsa grekiska för det vore intressant att följa de grekiska tidningarna för jag antar att de skriver en del om hur det grekiska reformarbetet fortskrider i landet. Läget har ju förvärrats den sista tiden beträffande de säkerheter som landet behöver. Eva |
|
|