|
||||
|
||||
Sv: Skopelitis ute av drift
Arne; nu får du lov att vara lite nyanserad. Jag har förståelse för att du har haft en "skräckfärd" med nämnda flytetyg, meen så illa är det ju inte. Det finns mängder av människor som haft liknande färder med "stabila" fartyg uti Östersjön. Express Skopelitis är en livlina för många uti småcykladiska övärlden. Att "hugga upp" den? av vilken anledning? Finns det några dokumenterade incidenter?
Tror inte på att något rederi är intresserat att köra någon förskräcklig SuperJet med dålig lönsamhet mellan småöarna. Döden för många turistberoende öbor alltså.. Tycker att Skopelitis är ett välskött rederi, pålitliga tidtabeller, och manskapet ombord inger förtroende. |
|
||||
|
||||
Birgitta (kriget här hemma går vidare) |
|
|||
|
|||
Jag har åkt med Skopelitis mellan Amorgos-Santorini och jag måste säga att det var en jättefin resa. Allt fungerade perfekt och det var härligt att sitta på en sådan liten båt i fint väder. Tror dock inte att jag hade valt den båten i blåsigt väder...
|
|
|||||
|
|||||
Citat:
Citat:
Den är väl egentligen varken speciellt farlig eller speciellt obekväm men små båtar har alltid en tendens att gunga mera än stora båtar vid hård sjö. Citat:
Jag har också kräkts på Skopelitits men då var det mest för att jag inte klarade av att se då alla andra kräktes, sjösjukan har jag lyckats skrämma iväg från min kropp och det ska mycket till för att den ska få komma tillbaka. Citat:
Förresten så har jag aldrig sett visiret stängas på Blue Star båtarna. Visiret är det som är längst i fram som skydd för den förliga porten och något sådant har man inte på grekiska båtar, all lastning o lossning sker genom akterporten. Citat:
Mvh Janérik |
|
|||
|
|||
[QUOTE]
Citat:
|
|
|||
|
|||
hej
sitter just nu på amorgos/katapola och skopan går ej,om man frågar hotellägare eller andra näringsidgare så saknar dom skopan väldigt mycket eftersom turister har det svårare att ta sig till ön,vilket inte riktigt kommer fram i denna debatt.Så frågar man amorgos bor om skopan så är den väldigt viktig för ön.här är för övrigt väldigt gott att vara |
|
|||
|
|||
Citat:
Hade själv lite problem då jag idag ska ta mig till Katapola, tänkte ta Skopan men nu får det bli nämnda BSF till Egali istället, som tur var så erbjöd sig Phanis på The big blue där jag ska bo att hämta mig i Egali när jag frågade han om han hade någon bra ide om hur man tar sig från Egali till Katapola vid 1 på natten. (snacka om service, det är ju en bit emellan...) nu är det dags o gå ut o njuta av Naxos en sista dag och imorgon blir det Amorgos |
|
||||
|
||||
Jag måste säga att det är imponerande hur många sjösäkerhetsexperter det finns här som dömer ut Express Skopilitis som sjöoduglig. Vad grundar ni det på?
Visst, båten är liten och och kan rulla och orsaka sjösjuka om det blåser, men det är en helt annan sak än att den skulle vara farlig. Jämför med vanliga små fiskebåter som är praktiskt taget osänkbara i hårt väder och riktigt svår sjö. Förtalet av Skopilitis stör mig faktiskt en aning. Så vitt jag vet ägs båten av ett litet rederi med lokal anknytning till Amorgos och småkykladerna. Alla som sett fartyget angöra en ö som Donoussa borde förstå hur viktig den är för småöarna. I och ur båten lastas turister, fjäderfän, präster, byggmaterial, lokalbefolkning, livsmedel, får o getter och fordon i en salig blandning. Om den nu är tagen ur trafik så får vi hoppas att man snarast kan lösa eventuella problem så att den kan tas i bruk igen. För turisten med anlag för sjösjuka kan det iofs vara lämpligt att färdas med annat fartyg om det blåser upp, men att mer eller mindre generellt varna för båten eller propagera för att den "ska huggas upp" är ju grova överdrifter. Lars - som igår mötes av ett anslag i hamnen på Paros om att en av de sk moderna, anskrämliga katamaranerna (sea jet 2) var inställd. Fast det inte blåste mer än ca 4 beaufort. Tacka vet jag gamla hederliga färjor. |
|
||||
|
||||
Alla ni som tycker Express Scopelitis verkar farlig, ni har aldrig åkt med föregångaren F/B Scopelitis. DEN var läskig, i krabb sjö. Expressen är rena Blue Star Ferry i jämförelse
/Netwolf |
|
|||
|
|||
En direktrapport från en Italiensk vän, på resa i Grekland just nu, ser ut så här:
"Big news: the Scopelitis licence has been revoked owing to administrative problems concerning lack of safety boats and, apparently and not surprisingly, fake papers. The result is that supplies are scarce and carried by the other boats though the Blue Star charges more, so the locals do not use it, as it is also always on a hurry and not relaxed as the Scopelitis. In any case it seems that tne question will be solved and things will be back to normal: the Small Cyclades without the Scopelitis is like an Italy without spaghetti!" / LG |
|
||||
|
||||
Så sant, så sant.
|
|
||||
|
||||
Tycker att en bild på skönheten är på sin plats
|
|
|||
|
|||
Så vacker! Nu förstår jag alla som kallar henne SMYCKE!
Lissi |
|
|||
|
|||
På plats i Katapola sedan onsdags morgon kan konstateras att Express Skopelitis ligger stilla. Olika besked, bland annat att klassningspapperen skulle ha varit i olag. Det rör sig inte om tekniska problem det är alla jag frågat eniga om. Den grekiska regeringen har av öbor främst längs Skopans rutt till Naxos tillställts en klagoskrift vad den regeringen nu ska göra åt problemet.
Enligt en källa är det klassnings"papperen (ryska) som inte varit i ordning. Inga exakta besked dock men enligt kyparen på "To Kamari" vilket ligger vid Skopans plats går fartyget i morgon till Piraeus. Varför är oklart. Det här med icke längre godkänd rysk klassning förefaller styrkas av nedanstående blog efter en snabb googleöversättning http://kykladiki.blogspot.com/2011/0...post_8550.html Skopelitis går, enligt kyparen på Kamari alltså i morgon bitti, lördag, 17 sept till Piraeus. Under tiden i Katapola har pågått (vad som syns) smärre målningsarbeten |
|
|||
|
|||
Sv: Skopelitis ute av drift. Förundersökning mot agent i Pireus
Mera detaljer här
Enligt http://www.protothema.gr/news-in-eng...le/?aid=143812 Jämfört med förra inlägget förefaller det som den grekiske agenten i Pireus för det ryska klassningssällskapet blåst sina kunder på pengarna. Det är lite ironiskt att detta ständiga fuskande till slut biter sig själv i baken. |
|
|||
|
|||
Skopelitis är bäst och vi saknade henne också när vi var på Amorgos - eller rättare sagt saknade att hon kom och gick.
|
|
||||
|
||||
Är det något som hört något nytt om lilla Skopan?
|
|
||||
|
||||
Hon ligger i hamn på ön Salamina. Det var någon här på forumet som berättade det för ett tag sedan men jag kommer tyvärr inte ihåg vem
//maji |
|
||||
|
||||
Så synd. Jag har närt en innerlig förhoppning att detta rysansvärda flytetyg skulle ha bogserats till Turkiskt varv för upphuggning...
Arne |
|
||||
|
||||
Men Arne!! Hon är ju en livlina för många på småöarna
//maji |
|
|