|
|||
|
|||
Sv: Thassos och insekter
Grattis hoppas ni får en fin bröllopsresa!
|
|
|||
|
|||
Grattis
Ha en skön bröllopsresa. Och hälsar till "beautiful Alice". Om ni frågar så berättar den gamla damen säkert var namnet kommer ifrån. Peter/pew |
|
|||
|
|||
Detta låter ju trist eftersom vi börjat fundera på Thassos nästa år men får nu tänka om eftersom jag är paniskt rädd (eftersom jag är överkänslig mot getingar).... Är det någon som vet varför det är stora svärmar på vissa delar av Thassos jfrt med andra öar? Jag har varit på Naxos ochj Agistri i augusti (ganska sent i augusti) men har aldrig stött på svärmar som det beskrivs här...
|
|
||||
|
||||
Hej Klick!
Min gissning är, att eftersom Thassos har så otroligt mycket vatten, är det också mycket grönare och frodigare än de flesta andra grekiska öar. Därmed har bl.a. insekter som getingar och mygg en bättre chans att överleva. En större biologisk mångfald helt enkelt. Titti |
|
|||
|
|||
Svar till Klick
Jag tycker inte att du ska avstå från att åka till Thassos pga av getingarna! Du får ta med din medicin (om du inte har ngn, be din läkare fixa) utifall oturen skulle vara framme. Dessutom är det ffa när man dukar fram mat som de små liven dyker upp, då kan man ju ha lite koll och brinnande kaffe är ett måste!!! I övrigt var de inte mer störande än på andra platser. Sen kan du ju välja att bo på den västra eller södra sidan av ön där det inte är samma problem! Carina och Peter: tack! Vi kommer att få det underbart! Nea-Anna |
|
||||
|
||||
Hej!
Åk till Thassos i juni så slipper du getingarna! Vi såg max 5 stycken på 14 dagar i juni! /Ulrika |
|
||||
|
||||
Hej!
Jag har nog lagt mig i debatten om getingar och kryp tidigare på det här forumet. Vi har aldrig besvärats av getingar och sånt på Thassos. Vi har varit där 2 gånger tidigare och åker på nytt den 22/8. Första gången åkte vi den 11/9-2000 och inga getingar. Andra gången åkte vi den 5/9-2004, inga getingar. Vi har bott i Limenas (Thassos stad) på både Afroditi och Filia. Alltså inga getingar. Hoppas de håller sig borta i år så jag inte får äta upp detta inlägg. Hälsningar Hillevi & Håkan |
|
|||
|
|||
Det låter ju bra... Jag har i övrigt inga problem att ta min medicin men vad gör jag åt min rädsla???
Senast redigerad av inkfish den 2006-08-14 klockan 12:05. |
|
|||
|
|||
Citat:
Jag led som jag skrev tidigare en del av getingarna, inte personligen utan snarare för att min sambo hoppade upp och ner hysteriskt hela tiden. Diskuterade saken med familjen när jag kom hem som påpekade att det bästa faktiskt är att ställa ut något sött eller liknande en bit ifrån INNAN man ska äta, så har getingarna något annat att roa sig med och man får ha sin egen mat i fred. Annars så var det någon som sa att fuktade värktabletter direkt på ett getingstick hjälper mycket bra mot smärtan. Och om det inte gör så ont kanske man inte behöver vara så rädd, i synnerhet inte om du har medicinen med dig, förstås. |
|
|