Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-10-30, 16:26
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Utflyktsmål - Hur Det Blev

Nu är det inte alltid helt lätt att se på folk vad de tjänar heller!
När vi åt lunch uppe på tavernan vid Kolimbithra en söndag, så satt en familj på fyra och åt lunch. De såg verkligen inte välhavande ut på något sätt, nästan tvärtom, men när de betalade så betalade de med en 100 euro och lämnade resten som dricks.
Sedan åkte de iväg i en större bil, en Audi om inte jag minns fel.

Att äta fisk i Grekland kostar, vi gör det sällan! Men många greker beställer både fisk och väldigt många rätter när de går ut och äter. Här begränsar vi mängden mat vi beställer på ett helt annat sätt.
Svara med citat
Gammal 2011-10-30, 16:47
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Så sant, Lissi. Jag , som är ekonomisk av gammal vana, väger alltid pris mot kvalité och avstår från att köpa om jag inte gillar vad jag ser. Och det är sant att grekiska familjer mer och mer avstår från allt man tyckt var trevligt att konsumera, nu när hotet om avskedanden hänger över huvudet på stor del av befolkningen, ---och om vi inte handlar blir affärerna utan omsättning...så är det ju.

Man ser och gör reportage om priser här och i andra EU-länder och om folks ändrade vanor! Ungdomar nöjer sig med enkla kafébesök där man tidigare gick på dyrare clubar Många låter bilen stå,cyklar har blivit populära, enklare mat som fasolia, fakes, revithia har blivit "moderna" ...

Så den bedömning du gör, Lissi-och andra- är alldeles rätt: för medelgreken är allt dyrare än för den gästande nordeuropéen.

Erix! låt inte din tråkiga erfarenhet bli ett hinder för att åter komma till Grekland!
Svara med citat
Gammal 2011-10-30, 18:08
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Visst har greker fått det tuffare, inte tu tal om saken och om man ska jämföra med grekens plånbok så har det blivit dyrt här...och för min plånbok är det dyrare än det var för x antal år sen..
MEN
När JAG nu jämför matpriser här mot Sverige jämför jag med min egen plånbok, inte med grekens och jag jämför med de priser jag betalar för det jag köper här, mot vad (jag minns att) det kostar i Sverige.
OCH
Vad jag reagerade mot i Erix berättelse var att han sa att maten är DUBBELT så dyr här än i Sverige, men om man kan äta en middagsbuffé för 10 euro/pers så blir det helt orimligt att maten är dubbelt så dyr som i Sverige. Jag tror nog att restaurangägare kan ha särskilda priser hos diverse leverantörer, men ganska många handlar i samma köttaffär som jag (De kan ha speciell prisrabatt även där), men tillbaka till det omöjliga påståendet...maten är inte dubbelt så dyr här som i Sverige! Om det vore så skulle jag nog flytta tillbaka till Sverige, för då skulle jag inte klara mig här, men jag klarar mig bättre här än i Sverige!

Citat:
Ursprungligen postat av Erix Visa inlägg
Maten, i alla fall på turistorter, är närmare dubbelt så dyr som i Sverige, så bor man med självhushåll i två veckor så kan kostnaderna dra iväg ganska rejält. Middagsbuffe på hotellet för 10 EUR/pers var ett hyfsat alternativ, men då faller ju hela idén med att ”klara sig själv” genom att botanisera bland lokala delikatesser. För vår del slutade det med en kompromiss...
E & L
Yanna - som nyss ätit ris med kyckling i curry för 1 euro
Svara med citat
Gammal 2011-10-30, 18:28
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: maj 2011

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
När jag jämför priser här hemma och i Grekland så är det alltid med jämförelse kopplat till hur mycket Grekerna tjänar....Hur stor del av lönen går till mat?
Sett på det viset så er det i Norge maten er billigst, men aldri hørt noen hevde at mat er billig i Norge!
Vi bruker ca 11% av netto disponibel realinntekt på mat, nesten ingenting med andre ord.

I forhold til Norge så er all fersk mat i Hellas billig med unntak av en del meieriprodukter, men dette skyldes politikk og ikke hva de reelle prisene burde være sett i relasjon til produksjonskostnader.
Svara med citat
Gammal 2011-11-02, 07:19
Erix Erix är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2011

Tack för inläggen – både de uppmuntrande och de andra! Fast jag har försökt uttrycka mig tydligt, ser jag nu att min berättelse har orsakat en del missförstånd, varför jag vill komplettera med följande.

Att matpriserna på Kretas turistorter skulle vara närmare dubbelt så höga som i Sverige var kanske en överdrift, men när man på morgonen kilar ner till affären runt hörnet och får betala 1,5€ för två frallor, 1,8€ för en liter mjölk, 2,75€ för en liter apelsinjuice, eller 3€ för en påse chips då reagerar man sådär. Matpriserna på andra turistorter vi besökte bekräftade delvis denna bild, även om variationerna var stora. Skulle man ge sig på en djupare statistisk analys, med prisexempel på olika varor, i olika affärer och på olika orter, så skulle bilden säkert bli mer nyanserad. Jag vill därför ändra mig och påstå att matpriserna på Kretas turistorter är i vart fall betydligt högre än hemma. Till dem som läser inlägg som fan läser bibeln vill jag säga att ”middagsbuffé på hotellet för 10€/pers var ett hyfsat alternativ” - var inte menat som bevis på höga priser, utan tvärtom.

Restaurangen på klippan vid vägens slut, där vi skulle äta (Rest. Samaria) med utsikt över bergen var stängd, hade inte siesta. Vi fick åka tillbaka till Omalos och äta ”Ribbs” där istället. Utsikten över bussparkeringen var dock inte lika imponerande.

Till ”Kritsabo”:
Jag håller med dig och accepterar ditt resonemang, men vi tillhör den grupp som väljer resmål enligt det första kriteriet. Alla får vara saliga på sitt sätt...

Till ”lars” och ”Fysimera
Inte någonstans har jag jämfört Kreta/Grekland/grekerna med Sverige/svenskarna, eller med några andra. Bara matpriserna. Fåfänga är vi däremot allihop, oavsett härkomst, annars skulle inte handlarna av ”märkesvaror” överleva.

Vi åkte runt i bil under 3 av de 14 dagar vi tillbringade på Kreta, så våra upplevelser av ön är relativt begränsade. En längre tids vistelse hade säkert gett en mer rättvisande bild - på gott och på ont.

VI TYCKTE BRA OM KRETA och VI ÅTERVÄNDER GÄRNA till Grekland, men inte de närmaste åren – som det ser ut nu. Det finns SÅ MYCKET mer man kan uppleva för sina surt förvärvade slantar på andra håll, både i Europa och ute i världen!

Yassas!

E & L
Svara med citat
Gammal 2011-11-02, 12:10
i_love_cretes avatar
i_love_crete i_love_crete är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2010

Citat:
Ursprungligen postat av lars Visa inlägg
Varför skall det alltid vara billigare så fort man lämnar Sverige och varför skall det alltid jämföras med Sverige? Är vi alltid så bra?
Jag har varit 20 år på Kreta och fortfarande trivs jag lika bra som första gången.
Här finns glada och spontana människor med ett mycket stort hjärta även om deras hus inte alltid är så fina.Vi var igår i en liten by Prasés där man firade kastanjens dag, fantastiskt, vi har inte detta i Sverige, vi har så mycket annat, men jag skulle aldrig komma på tanken att jämföra med Sverige. Här är annan kultur, annan mentalitet, och inte minst en helt annan historia etc etc.
"Ta seden dit du kommer" är ett väldigt bra talesätt.
Inte heller tror jag att någon är så naiv att han/hon tror att "märkesvarorna" på marknaderna är äkta framför allt inte kretensaren själv.
lars
Kriti stin kardia mou
Mycket klokt skrivet... Kan bara instämma i allt.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:59.