![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Det betyder "rulle", alltså köttfärsrulle, eller köttfärslimpa som vi säger.
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Håller faktiskt på med " rulle " nu ![]() Birgitta |
|
||||
|
||||
![]()
Jag ska äta grekisk mat från måndag och några månader framåt!
![]() ![]() ![]() Gunilla |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() Just nu ligger Rollo a lá Julia i ugnen och bara väntar på oss ![]() Birgitta |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Citat:
Berätta gärna vad du tyckte Monica. |
|
||||
|
||||
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Vad är det för spännande du lagt på äggen?
|
|
||||
|
||||
![]()
Det är bara gul paprika som flöt upp , äggen drunknade i citron/ senap som öste över.
![]() Båten höll på att kantra . Rolig rätt att göra samt den liknade faktiskt en båt som åkte in . Lika god dagen efter , perfekt ta med på jobb . Vi kommer laga grekisk köttfärsrulle nu , senaps/ citronskyn var så underbart gott över . Väldigt mättande och vacker . Men tog bara en citron och cirka 1 msk vanlig sötstark senap . Birgitta |
|
||||
|
||||
![]()
Jaha, ja det alltså en annan variant av rulle. När jag läste receptet så läste jag det som att äggen skall vara inbakade i köttfärsen.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() //Kikh |
|
||||
|
||||
![]()
Kickie, du imponerar med dina kemikunskaper
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() /Netwolf |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() Gott Nytt År och god aptit vad än ni äter! //Kikh |
|
||||
|
||||
![]()
Äntligen.... igår åts det sista av julskinkan. Puh och stön.
![]() ![]() / Anne ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Tack för receptet! Jag har gjort långa limpor med ägg tidigare och det har inte alltid varit så lätt att få till dem fina. Mera praktiskt med stora bollar. Intressant med fyllningen, bacon, paprika och ost, det har jag inte prövat förut.
|
|
||||
|
||||
![]()
Vi hade "grekisk afton" redan på juldagen, med moussaka, stifado, ugnspotatis och tzatziki. Till det retzinavin och varm ouzo med honung... (fast inte riktigt i nämnd ordning...)
![]() ![]() Janne: "Rollo a lá Julia" såg riktigt gott ut! MVH zakka |
|
||||
|
||||
![]()
Jag var hos min grekiska familj och åt julbord. Helstekt spädgris, baconlindat fläsk med plommon, svamp och grönsaker, pilaffi kokt på get, kokt get, rödbetssallad på grekiskt vis, rysk sallad (mimosa), ugnsstekt potatis och massor med rödbrunt lokalt vin. Dessertbordet dignade av än mer godsaker, men tyvärr ligger bilderna på någon annas kamera än.
//Kikh |
|
||||
|
||||
![]()
Det ÄR otroligt gott. Beställer alltid det när vi är på Honeymoon på Santorini. Dessutom är det en snygg maträtt.
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
På julafton fattades inte mycket på det julbord jag tillsammans med Git och Calle avnjöt hemma hos mig. Julskinkan vart faktiskt bra, vilket jag inte trodde just när jag hade griljerat den, men den blev precis som den skall vara efter att den kallnat ordentligt.
Hos mig blev det på Juldagen en grekisk tallrik från min snälla hyresvärdinna. Tallriken innehöll lammkött o potatis i ugn, Bifteki, ost & spenatpaj och pasta med bacon, till det vin. Annandagen blev det min egen julmat...julskinka, köttbullar, potatis, brysselkål och rödbetssallad...osså vin. Självklart har det även blivit en varm Ouzo med honung varje dag. ![]() Solen har lyst med sin frånvaro nu sedan flera dagar tillbaka....riktigt ruggväder! Yanna - som nog äter sill idag, men inte vin till detta... |
![]() |
|
|