|
||||
|
||||
Sv: Bildgåta 2543
Det självklara är ej så givet på Kreta.
Bild ovan taget från blomsterboken: Wild flowers of Crete, sid 99. Men det är bara detaljer som skiljer. Detta är den FALSKA timjanen som växer runt Kreta. Den växer ej som de täta äkta Timjanbuskarna. se nedan. Den som vi ser på många ställen och heter Thymus capitatus. Detta blev lite överkurs men tanken var att man skall plocka den godaste Timjanen ... Olle |
|
||||
|
||||
Sv: Bildgåta 2543
Intressant! Tack för den lektionen Olle!
|
|
|||
|
|||
Sv: Bildgåta 2543 - Satureja thymbra
Se där jag hade ju rätt.
Den där speciella doften när det är varmt och man kommer vandrande det måste vara denna timjan jag har kännt då och som för mig är Greklandsdoften. Mmmm härligt,tack för intressant läsning och fina bilder. Monica |
|
||||
|
||||
Vi använder en krydda som kallas THRIBI här, och jag har för mig att det latinska namnet är just Satureja Thymbra. I så fall finns den runt fötterna på mig var jag går runt huset, men inte har jag nånsin sett blommorna på så nära håll! Ska kolla bättre hädanefter.
|
|
||||
|
||||
Ja jag tror det är denna ört.
Stark och smakfull men ej ren Timjansmak. Vår tanke var att om man lär sig att hitta även denna vanliga ört så får man yttligare en god ört att plocka torka och njuta av i soppor och gryter där den vanligen används. Olle |
|
|