![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Självklart blir varor billigare om det inte finns mellanhänder , det är vi väl alla överens om Jag köper jättefina tulpaner direkt av odlaren på torget i Kalmar istället för att betala 10-15 kr mer av blomsterhandlaren 50 m längre bort....MEN på vintern när jag vill ha fina inomhusväxter etc är jag ju ändå glad om "min" blomsterhandlare finns kvar
![]() Grönsaker köper jag gärna i grönsaksbodar där det finns , inte alltid billigare, men oftast bättre grönsaker än de som finns på t ex ICA. Men jag uppskattar ändå att bekvämligheten med att ibland kunna handla allt i samma affär, vilket ju medför ett grossistled.... Det finns en zon mellan "JA och NEJ" till grossister. Lissi |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Ja, Lissie, det finnes helt klart en zon mellom ja og nei til grossister, men hvis vi kun ser på pris så tror jeg nok vi alle er best tjent med at det finnes noen forholdsvis få, men store, grossister. (economy of scale) På Kreta, som vi holder til/har hus, så kjøper vi mest mulig direkte fra produsent og de små butikkene i nærområdet, men hjemme, i Norge, blir det stort sett 100% fra de store matkjedene, dessverre. Har noe med både tid og tilgjengelighet å gjøre. |
|
||||
|
||||
![]()
Nåja, så självklart tycker jag inte alls att det är. Skulle jag köpa t.ex olivolja, kanske även potatis, utan mellanhänder så skulle det nog bli betydligt dyrare, men visst i möjligaste mån och kanske en begränsning av mellanhänder mycket väl kan vara motiverat många gånger. Det är väl ofta en fråga om hur långt man behöver åka för att köpa det man önskar.
|
|
|||
|
|||
![]()
Jeg kjenner ikke tilsvarende tall i Hellas, men i Norge bruker man ca 11% av netto disponibel inntekt på mat, og av disse pengene så tviler jeg på at poteter utgjør særlig mye. I tillegg er poteter billig i forhold til vekt, veier mye så om prisen er 0,66 eller 1 euro per kilo utgjør ikke mye i det totale budsjettet. Hvis man i tillegg må bruke reisetid og/eller ekstra utgifter for å kjøpe 10 kg poteter så kan det lett bli et rent tapsforetagende! Jeg underkjenner dog ikke at disse potetene kan være bedre!
|
|
|||
|
|||
![]()
Du glömde sågarna .Ha en bra dag !
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Er dette svensk humor? Uansett så skjønner jeg ikke hva du mener med innlegget ditt!
|
|
|||
|
|||
![]()
Sager, tror jag är det norska ordet. Alltså ett verktyg för att såga itu trä.
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Såg är sag på norska,att såga ned träd med.
|
|
||||
|
||||
![]()
"Sågar" på norska är väl ett obetydligt tilläggsord som betyder: verkligen, minsann, faktiskt, sannerligen - eller något i den stilen. Ja visst, jo vars, låt gå för det - är andra bud, allt efter sammanhanget.
Har alltså inget som helst med verktyget "såg" att göra! |
|
||||
|
||||
![]()
Hmmm, min tanke var väl kanske visa att jag känner medkänsla med dom fattiga i Grekland, men tycker kanske att detta börjar spåra ut åt alla möjliga håll i den här tråden
![]() Vi kan sluta här tycker jag ![]() Riitta ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Riitta, tanken med mitt inlägg om ordet "sågar" var inte alls att skapa någon "urspårning". Tvärtom så ville jag försöka underlätta kommunikationen eftersom jag märkte att Jan C delvis missförstod Mocuhe inlägg
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Samma här Riitta, jag ville precis som Smultron försöka förklara ett ord som flera här i Forumet har missförstått flera gånger.
Liknande små utvikningar i trådarna hoppas jag vi kan acceptera utan att trådskaparen ska känna att tråden missbrukas. Det var vänligt menat! ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag är inte arg på någon
![]() ![]() Riitta ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jag tycker också det är bra att någon föklarat skillnaderna. Har också sett misstolkningarna och förstår att de beror på att en del svenskar inte behärskar norska så bra som jag själv gör. Eva |
|
|||
|
|||
![]()
Det norske ordet "sågar" betyr "även" på svensk! Håper dette løser problemene og misforståelsene?
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Det låter ju kanonbra att kunna handla billigare. Jag bestämde mig för att testa själv. Börjar med potatis som tråden handlar om.. Men vänta nu, måste räkna lite. Bensinen kostar ju över 15:-, potatisen kostar 7:90 på närmsta Coop. Jag kan alltså inte köra många kilometer extra för den där potatisen. Men närmsta grannen är potatisbonde, jag knatar över till honom. "Hej" säger grannen "kommer du?" "Ja, jag vill köpa lite potatis" "Visst det går fint" säger grannen "vi tar 10:- kilot" "Va!!! Den kostar ju bara 7:90 på Coop" "Jo" säger grannen "det började med att alla i trakten dök upp här för att köpa billigt och jag sålde för 3:- precis som jag får av grossisten. Men det blev ett j-la spring för mig. Till slut hann jag inte sköta odlingen ordentligt. Då gjorde vi så att min fru gick ner på halvtid på äldreboendet där hon jobbar, så sköter hon gårdsbutiken på halvtid. Och inte ville vi sälja svart så vi var tvungna att köpa in ett dyrt kassaregister så för att inte förlora på detta måste knölarna kosta minst 10:-" "Jaha" säger jag aningen besviket. "Men skitsamma" säger grannen "Du kan få en påse potatis, vi ska ändå lägga ner det här. De ringde från äldreboendet och berättade att de fått problem med kvalitén och personalen från Manpower. De undrar varför deras bästa personal säljer potatis istället för att göra det hon är riktigt bra på" Jag gick hem igen. Tänkte på bensinen som kostar 15:-, där kanske det går att fynda? Ringde upp bensinbolaget. Fick tag på en mycket tillmötesgående man. "Jo då, du kan få köpa direkt i oljehamnen men då får du rafinera oljan själv. Annars kan du komma till baksidan av rafinaderiet i Stenungsund, om du inte räknar det som en mellanhand, där tar vi 12:- inklusive skatt." Tusan också, dit är det 22mil tur o retur, det går inte ihop sig. Dessutom tar det 3 timmar. Jag har mycket på jobbet, om jag jobbar 3 timmar övertid istället tjänar jag 600:-. Vafa... Kan jag inte hitta nått att handla billigare? Kläder ? En tröja behöver jag. Jag tror jag går över till grannen igen, han har ett par får. Jag ska be honom klippa och karda så kan säkert hans fru sticka en tröja när hon kommer hem från äldreboendet på kvällen ...... Mellanhänder och grossister är fullständigt nödvändiga om vi ska kunna handla effektivt och till rätt priser. I Sverige och i Grekland. Lars - som vanligt motvals när det gäller samhällsekonomi. ![]() Senast redigerad av laero den 2012-03-13 klockan 08:15. |
![]() |
|
|