Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-04-18, 18:14
Icebells avatar
Icebell Icebell är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2012
Standard Re: Hyra bil och köra nattetid från flygfältet?

Hej! Tack för alla tips. Vi föredrar att köra själva inom lagens gränser än att boka taxi Känns faktiskt säkrare då man har ett litet barn. Vi har redan hyrt bilen nu och ska köra bil mitt i natten. Inte första gången vi kör i beckmörker. Vi pluggar in vägbeskrivningen som vi printar ut på förhand plus använder gps:en. Vet att man ej kan lita på den helt. Och att köra fel är inte så farligt sist och slutligen. Till sist hittar man ändå rätt
Svara med citat
Gammal 2012-04-19, 20:36
Peter å Stina Peter å Stina är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard Sv: Hyra bil och köra nattetid från flygfältet?

Bara att köra, när vi var på kreta så åkte vi i mörkret varje kväll utan problem, bekymren är inte mörkret i sig utan alla dåliga bilförare på den ön. Ta det varligt för större samling knäppskallar på vägarna har vi aldrig sett, och då är vägnätet på kreta riktigt bra med många breda fina sträckor. Den gps vi använde funkade mycket bra, endast ett fel på en vecka med många mil körda, tror nog dom alla märken är uppdaterade på en så stor ö.
Svara med citat
Gammal 2012-04-19, 21:40
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Inga problem att köra på Kreta...vi har aldrig haft gps, det duger bra med karta eller ett bra lokalsinne Vi körde lite vilse i november i mörkret en kväll men förr eller senare kommer man ju ut på någon större väg så man hittar hem igen...

Malin
Svara med citat
Gammal 2012-04-20, 13:17
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Standard Sv: Re: Hyra bil och köra nattetid från flygfältet?

Citat:
Ursprungligen postat av Icebell Visa inlägg
Vi har planerat hyra via Economy Car Rentals, som vi mestadels använder oss av (flera ggr per år).
Vi har flera gånger hyrt av dem och man kommer överens om tid för hämtning av bil och det har alltid funkat. Enda kruxet när man kommer mitt i mörkret är att man inte ser så bra när bilen ska inspekteras och man ska hinna se alla skador och repor som kan finnas, så det gäller att ta det extra noggrant så man inte skriver under papper och sen har missat nån buckla som då inte noterats. Den bir ju "er" i så fall och kan kosta.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2012-04-21, 19:38
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2011

Jag brukar ställa uthyraren bredvid bilen sen ta ett kort på honom och bilen som säkerhet.
Ej hos min hyrfirma på Kreta eftersom vi har fint samarbete men med okända uthyrare.
Olle
Svara med citat
Gammal 2012-04-21, 20:29
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Citat:
Ursprungligen postat av Fysimera Visa inlägg
Jag brukar ställa uthyraren bredvid bilen sen ta ett kort på honom och bilen som säkerhet.
Olle
SÄKERHET FÖR VAD?

Lissi
Svara med citat
Gammal 2012-04-23, 07:35
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2011

För att slippa ev oklarheter som jag vid olika tillfällen råkat ut för. Men nu börjar ju alla uthyrare ha full försäkring så kanske det är onödigt. Men om det finns en självrisk i försäkringen så kan det vara nödvändigt/bra att ha.
Jag gjör detta baserat på gammal dålig erfarenhet.
Olle
Svara med citat
Gammal 2012-05-07, 10:11
Icebells avatar
Icebell Icebell är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2012
Standard Re: Hyra bil och köra nattetid från flygfältet?

Det var enkelt att ta sig från Chania till Agia Marina! Inga problem med det. Tyvärr var inte bilen i toppskick som de annars brukat vara då vi hyrt via Economiccarrentals -de har olika underleverantörer och nu var det Alamo. Men, den höll ihop... Jag var inte med då min man hämtade ut bilen, men hade jag varit med så skulle jag ha påpekat att vi fick en bil under den prisklass vi hyrt. Så någon viss fördel med att välja bil på plats finns säkert. Trafiken var lugnare på Kreta än i Kalabrien eller Sicilien. Man kör inte så fort och inget tutande!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:08.