|
||||
|
||||
Sv: Val till grekiska riksdagen 6 maj
Okej. Tack!
|
|
||||
|
||||
Har också hört att det är en flera som snart ska till Tilos. Det är bara att gratulera Tilos, och de som ska åka dit.
|
|
||||
|
||||
Nu har jag pratat med en person som borde vara insatt, tidigare viceborgmästaren Michail Boukis, men han blev faktiskt konfunderad och ringde upp herr Alachousis som är kommunens valförättare, tror jag att det motsvarar. Valet har ju kommit några år tidigare än ordinarie tid, så förvirring råder. I allafall fick jag veta detta:
Poströstning eller elektronisk sådan förekommer inte än i Grekland.. Man röstar i sitt hemdistrikt och på de politiker som representerar detta. Om man vill resa hem till sitt eget distrikt får man reduktion på biljettpriset ( vet inte hur mycket). Om man vill rösta där man bor , om det inte är ens hemdistrikt, måste man registrera sig hos kommunens valkontor och det ska vara gjort före februaris slut, eller om det var före februari, för att komma med på röstlängderna. Utlänningar röstar bara i kommunala val. |
|
||||
|
||||
Tack snälla Monica, nu är jag lite klokare.
|
|
||||
|
||||
Och i morgon smäller det...ett ödesval säger många. Rösta med hjärnan och inte med hjärtat säger andra. Det ska sannerligen bli intressant att följa valvakan i morgon kväll!
|
|
||||
|
||||
Här på Tilos märks ingenting av valet, absolut ingenting. De jag talat med säger att de ska rösta blankt, eller rösta på något småparti som ändå inte har någon chans.
|
|
||||
|
||||
Finns säkert många som inte har råd att åka till sin hemort för att rösta. Många röster på flera små partier på olika ytterkanter kommer säkert att förstärka den ytterst svåra situation som Grekland befinner sig i. Flera av dessa partier vill riva upp hela räddningsavtalet och vad blir det då. Alla greker som intervjuats i svensk Tv verkar hålla på något litet parti som de ställer stora förhoppningar till.
Är det någon som vet när vi kan förvänta oss ett säkert valresultat? Eva |
|
||||
|
||||
Citat:
/kimmen |
|
||||
|
||||
I vallokalen fick vi en hel bunt med röstsedlar, tjugotre eller nåt + en vit. Stämningen var avspänd och lugn. Men det kändes som alltid lite stort att lämna sin röst.
Sen for vi och åt mat på en restaurang i Emborio, så långt bort man kan åka. Efter att ha ätit oss fullständigt proppmätta hittade maken fiskeälskande pratkompisar, så jag gick ner till stranden där jag brukade bada och slöa på den tiden maken fiskade ( han har läkarförbud på dykning numera) och tittade på de tio-tolv vackra segelbåtarna som låg för ankar och gled lite hit och dit i den svaga vinden. En familj höll på och grillade lite längre bort och då hände det som gör att jag älskar Grekland så mycket: Man skickade lillgrabben till mig där jag satt ensam, med en grillad kotlett mellan två stora brödbitar + en dricka... "Ju fattigare vi är desto mer delar vi" ropade dom till mig. |
|
||||
|
||||
Kände att jag förflyttade mig i ett nafs till Emborios denna härliga plats på jorden
Känns gott i hjärtat att människor är så givmilda även i dessa tider i Grekland! Ha en fin fortsättning på kvällen Riitta |
|
||||
|
||||
Citat:
Yanna - kär i Grekland! |
|
|||
|
|||
Det er jo to valg-tråder, så jeg poster dette i begge
Fra Athens News: 7 pm Here are the results of the exit polls Net/Alco (min-max, in %) min 17-20 New Democracy 15.5-18.5 Radical Left Coalition (Syriza) 14-17 Pasok 10-12 Independent Greeks 7.5-9.5 Communist Party 6-8 Golden Dawn 4.5-6.5 Democratic Left 2.5-3.5 Popular Orthodox Rally (Laos) 2.5-3.5 Democratic Alliance 2.5-3.5 Ecogreens 2-2.8 Drasi 1.9-2.5 Recreate Greece 1.2-2 Anticapitalist Left 2-4 Others Her er link for dem som vil følge de jevnlig oppdateringene. |
|
||||
|
||||
Från min vinkel sett är det en ganska bedrövlig lista. Dåligt att "Chrysi Avgi" kom in i regeringen (Ultrahöger med öppet rasistiska åsikter") . Sen blir det nog svårare än någonsin att jämka ihop ett regeringsprogram med så radikala motståndare i samma sal.
Det parti som fått flest röster får 50 mandat i bonus, lite konstigt system men så är det här. Om inte annat blir det nog intressant att följa fortsättningen! |
|
||||
|
||||
Citat:
Tyvärr har grekerna omöjligjort att skapa en sådan majoritet genom att rösta fram extremister på båda ytterkanterna. Dessutom har tydligen 20-30% av väljarna lagt sina röster på småpartier som inte klarade spärren till parlamentet. Nu är (regeringsbildar-)bollen hos Pasok, och om de inte lyckas med nån trollkonst så väntar nyval igen. |
|
||||
|
||||
Det är lite handlingsförlamat just nu, man orkar inte ens gräla. Jag tror att många som innan valet sade sig "straffa" de två stora partierna genom att rösta på något mindre nu har börjat kallsvettas . Man har nog inte satt sig in tillräckligt i följderna. Via TV och press får man ganska enkelsidiga vinklingar, antingen skrämseltaktik (från Pasok mest, med bulldoggen Venizelos som är tydlig nog...) eller uppkäftigt förnekande av verkligheten ( min tolkning) från unge Tsipras. ND-Samaras blir jag inte klok på.
Kanske är det en bitsk bulldogg vi behöver. |
|
|||
|
|||
Min spådom er i all enkelhet at det blir nyvalg (er det noe alternativ?) og at dette blir den 17. juni. Utfallet av det valget vil bli betydelig annerledes enn ved valget nå (som var et tydelig protestvalg), og de store partiene vil få en langt høyere oppslutning og en ny regjering vil kunne dannes. Det igjen betyr at prosessen er til dels tilbake på skinnene, Hellas forblir medlem av EU/EMU og i løpet av et par meget vanskelig år for grekere flest så vil en sakte oppgang oppleves, MEN;
Man er nødt til å f.eks stoppe import av appelsinjuice fra andre land og ikke la egen avling råtne som idag fordi importert juice er billigere! |
|
||||
|
||||
Man er nødt til å f.eks stoppe import av appelsinjuice fra andre land og ikke la egen avling råtne som idag fordi importert juice er billigere![/quote]
Ja, sannerligen! Helt överens! Jag fattar ingenting av den här export-importcirkusen. Somliga säger att multinationella företag har sån makt över konsumtionen att det inte går att ändra. Jag personligen gör vad jag kan för att köpa lokalproducerat...men sitter just nu med Nescafé och en macka med irländsk ost på. Suck. |
|
|||
|
|||
Citat:
Lissi |
|
|