Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-06-13, 23:34
jan c jan c är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005
Standard Sv: Forex

Att betala med kort kan väl vara svårt på många ställen .Men inte att ta ut pengar på bankomat .Så formuleringen kan väl vara korrekt .Men visst är det tråkigt.
Gammal 2012-06-13, 23:42
Greekfamilys avatar
Greekfamily Greekfamily är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012

Hur är det med överföringar från ett svenskt konto till grekiskt konto via internet då?
Gammal 2012-06-13, 23:49
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Greekfamily Visa inlägg
Hur är det med överföringar från ett svenskt konto till grekiskt konto via internet då?
Ja, är bankomaten stängd så blir det svårt att få ut de pengarna också. Vad menar du?
Gammal 2012-06-14, 09:27
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: maj 2011

Citat:
Meget enkelt, Har gitt deg svar på dette i den andre tråden.
Gammal 2012-06-14, 10:15
Birger Birger är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Vi gör alla olika. Själv finner jag Forex oslagbar vad gäller valutaväxling, marknadsledande som de är.

Prova och gör en anmälan så får du se vart det leder.

/ Hasse
Forex funkar säkert bra men min erfarenhet är att det blir dyrare att köpa Euro på Forex jämfört med att ta ut i automat på plats. I maj i år kostade Euron 9,30 på Forex jämfört med 9,00 ur automat i Chania.
Gammal 2012-06-14, 10:50
Charleston Charleston är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006

Jag skickade oxå ett mejl till Forex igår kväll. uttryckte min förhoppning om något annat än standardsvaret. Fick givetvis ändå exakt samma som ni andra (och från samma person). Fast faktiskt med följande tillägg:
Vår avsikt är absolut inte att elda på debatten om kris och problem i Grekland men vi har samtidigt ett ansvar mot våra kunder och vi kan inte nonchalera den feedback vi får om betalningsstörningar.
Tänka sej vad dom bemödar sej...
Gammal 2012-06-14, 10:56
Hellens avatar

Kan nästan se den ringlande kön med hemvändande turister som vid ankomst bemödar sig med att informera Forex om att man har haft problem med bankomatuttag, det faller på sin egen orimlighet tycker jag.
Någon här där det florerar så mycket greklandsresenärer borde haft problem om de existerar.
Gammal 2012-06-14, 12:14
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Men det är väl allmänt känt att man inte kan betala med kort överallt, det gäller ju här i Sverige också! Och - hör och häpna - häromdagen kunde jag inte ta ut kontanter från den närmaste bankomaten! I Haninge centrum...
Gammal 2012-06-14, 12:23
Hellens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
i Sverige också! Och - hör och häpna - häromdagen kunde jag inte ta ut kontanter från den närmaste bankomaten! I Haninge centrum...
Det hände mig en gång också, fast inte i Haninge, i mitt fall berodde det på att pengarna var slut (mina)
Gammal 2012-06-14, 12:24
Charleston Charleston är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Men det är väl allmänt känt att man inte kan betala med kort överallt, det gäller ju här i Sverige också! Och - hör och häpna - häromdagen kunde jag inte ta ut kontanter från den närmaste bankomaten! I Haninge centrum...
Har du underrättat Forex?
Gammal 2012-06-14, 12:35
Hellens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Har du underrättat Forex?
Gammal 2012-06-14, 13:50
Greekfamilys avatar

Nu menade jag en stående överföring från sitt svenska konto till sitt eget grekiska konto och att man går in i banken och tar ut från sitt grekiska konto ex Eurobank.
Gammal 2012-06-14, 14:03
Hellens avatar

Citat:
Nu menade jag en stående överföring från sitt svenska konto till sitt eget grekiska konto och att man går in i banken och tar ut från sitt grekiska konto ex Eurobank.
Jaha, jag för min del tror ju att pengarna till bankomaten kommer inifrån bankkontoret så det var därför jag inte förstod hur du menade.
Gammal 2012-06-14, 14:13
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Jaha, jag för min del tror ju att pengarna till bankomaten kommer inifrån bankkontoret så det var därför jag inte förstod hur du menade.
Gammal 2012-06-16, 21:15
Louisa Louisa är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Det har later sakert jattedumt men jag har inte ens fattat varfor det skulle vara problem med att betala med kort eller ta ut pengar ur bankomater har i Grekland??? Jag ar saklart fullt medveten om krisen men Grekland har ju inte gatt i konka an iallafall. Sa kan nan forklara logiken i det har for mig?

P.S. Jag bor i Grekland och just nu finns det inga som helst problem att betala med kort eller ta ut pengar ur bankomater. Och jag blir bara forbannad och besviken nar jag hor hur man skrammer upp folk som ska aka hit.
Gammal 2012-06-16, 21:40
Greekfamilys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Det har later sakert jattedumt men jag har inte ens fattat varfor det skulle vara problem med att betala med kort eller ta ut pengar ur bankomater har i Grekland??? Jag ar saklart fullt medveten om krisen men Grekland har ju inte gatt i konka an iallafall. Sa kan nan forklara logiken i det har for mig?

P.S. Jag bor i Grekland och just nu finns det inga som helst problem att betala med kort eller ta ut pengar ur bankomater. Och jag blir bara forbannad och besviken nar jag hor hur man skrammer upp folk som ska aka hit.
ja du Louisa det kan man fråga sej. Sen jag började fråga om saker som överföringar så har det haglat in med olika svar och komentarer men jag har insett att dom flesta som kommer med komentarer och gliringar inte ens är bofasta där utan mest turister m.a.o Svenssons som är på semester och skriker bara det fattas en krona i plånboken så jag håller med dej fullt ut hjärtat.
Om det skulle skilja 5-10 euro hit eller dit så what det är bara att kolla in hur mycket det suger att bo och göra rätt för sej i Sverige.
Ta sådana skitsaker som att röka! Här betalar vi 5 euro drygt för en ask och i grekland 3 euro eller som grönsaker i sverige kostar av vissa sorter upp till 3
-4 euro eller köttpriserna här så man har en god marginal så varför ska man gnälla.
Visst elpriserna är kanske höga så då får väll Svensson som är vana vid att ha hela huset tänt fast man bara är i ett rum börja släcka efter sej.
Men folk som kommer som vi från ett konsumerings samhälle måste börja tänka om lite.
Sen så finns det ju pengar att spara för alla söta damer som springer på solarier och kastar bort hundratals kronor då är det inte frågan om att det är dyrt eller att man förlorar pengar så då kan man ju se det från den ljusa sidan att solen i Grekland är gratis ha ha så nu har man bara en månad kvar innan man kommer ner till värmen och den goda maten.
Kramizar till er alla.
Gammal 2012-06-16, 22:01
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Citat:

Om det skulle skilja 5-10 euro hit eller dit så what det är bara att kolla in hur mycket det suger att bo och göra rätt för sej i Sverige.
Ta sådana skitsaker som att röka! Här betalar vi 5 euro drygt för en ask och i grekland 3 euro eller som grönsaker i sverige kostar av vissa sorter upp till 3
-4 euro eller köttpriserna här så man har en god marginal så varför ska man gnälla.
Instämmer helt med dig om att priset på tobak är en skitsak!

Däremot tycker jag det är viktigare med livsmedelspriserna. Om du med ditt inlägg menar att priserna på mat är lägre i grekiska butikerna än i de svenska så vill jag säga att det inte riktigt stämmer med mina erfarenheter. Men för grekernas skull hoppas jag verkligen att du har rätt.

Men det var väl möjligheten att betala med kort som tråden handlar om. Och någon dramatisk förändring därvidlag har jag inte uppfattat. Att förutspå hur det blir framöver är däremot lite svårare.

Masse
Gammal 2012-06-16, 23:30
Hellens avatar

Citat:
Citat:
Citat:
ja du Louisa det kan man fråga sej. Sen jag började fråga om saker som överföringar så har det haglat in med olika svar och komentarer men jag har insett att dom flesta som kommer med komentarer och gliringar

Är det dina första två frågor du relaterar till?

Det gör ju ingen skillnad på vilket konto pengarna sitter. Jag kan också ta ut pengar på banken i Grekland från mitt svenska konto om jag vill. Bara att knalla in på banken. Din frågeställning ser ju ut som om bankerna skulle göra skillnad på "vems" pengarna är, dessutom är det inte kontantbrist i bankomaten som eventuellt blir det stora problemet, det blir i så fall kontantbrist oavsett bankkontouttag eller bankomatuttag.

Kan tyvärr inte förklara tydligare än så här.
Gammal 2012-06-17, 16:28
AndersK AndersK är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2005

Nyss hemkommen från ett antal öar och kan nara konstatera att det inte är några problem att ta ut kontanter ur bankomater.
Forex påpekade/rekommenderade (ja - vad ni vill) att man bör växla in belopp som täcker hela resans löpande kostnader. Avstod detta och "tjänade" därmed ca. 0.50 skr per euro. Förefaller lite, men vad anledning har vi att skänka detta belopp till Forex? Tidigare tillit till Forex har fått en rejäl naggning i kanten!
Tydligen utgår Forex från resenärers erfarenheter när de de lämnar sin information. Min erfarenhet ska förmedlas!
Anders
Gammal 2012-06-18, 16:06
Hellens avatar

Citat:
det kan man fråga sej. Sen jag började fråga om saker som överföringar så har det haglat in med olika svar och komentarer men jag har insett att dom flesta som kommer med komentarer och gliringar inte ens är bofasta där utan mest turister m.a.o Svenssons som är på semester och skriker bara det fattas en krona i plånboken så jag håller med dej fullt ut hjärtat.
Tanken har aldrig slagit dig att det är hur du formulerar dina frågor och påståenden?
Jag kan inte förstå hur svaren kan tolkas som om det gör något om det fattas en krona, det är dina egna tolkningar...
Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:25.