|
||||
|
||||
Sv: Re: Sv: Frågor om att resa med Novair.
Citat:
Du är väl medveten om att efter någon minut drar dom ner på motoreffekten vilket ger en känsla av att man sjunker. Efter ytterliggare ett par minuter dras klaffarna in och ger samma känsla? (Helt normalt alltså) |
|
||||
|
||||
Sv: Frågor om att resa med Novair.
Man kan ju ta sig en Whiskey. De lugnar ju också nerverna. Man blir liksom lite mer avspänd. Men det är ju inte alla som dricker alkohol.
|
|
||||
|
||||
Alkohol förstärker känslor eller?
|
|
|||
|
|||
Hej Hannes!
Det kommer att gå utmärkt att flyga. Tänk på allt härligt vi kommer att uppleva när vi kommer fram. Kram mamma (som också reser med) |
|
||||
|
||||
Re: Sv: Frågor om att resa med Novair.
Jag är bara 17 ju.
|
|
|||
|
|||
Hej
Jag och min familj har oftast åkt med Novair och alltid blivit väl omhändertagna av personalen. Gör som dom flesta föreslagit, prata med personalen när du går ombord då tror jag att dom håller ett extra öga på dig för att se hur du mår. Vid olika ljudförändringar brukar kaptenen förklara vad det är, ibland "störande" kan tyckas av andra som inta är rädda men bra för de flygrädda. Du kan ju höra dig för med kabinpersonalen om du får titta in till kaptenen som kan berätta lite för dig. Det fick min man göra en gång och dom berättade allt för honom och slutade med att dom har också familjer som dom vill hem till. Lycka till med resandet |
|
||||
|
||||
Sv: Re: Sv: Frågor om att resa med Novair.
Oj, Ja då rekommenderar Jag inte Whiskey.. Haha
|
|
|||
|
|||
Hej hopp..
Och jag tror att för några av oss är det bästa sättet att komma över sina "rädslor" att ta hand om dem själv - d.v.s. om rädslorna är kontrollerbara, och det låter det ju som de är... Alla är vi olika!! Men Vet man att man är rädd för något speciellt så får ju just rädslan såå stor uppmärksamhet ju fler som vet om den! Lita på dem som håller i spakarna och avled dig själv, du flyger ju med din familj = det är ju några i din närhet som vet hur du känner inför att flyga. Jag är själv inte helt 100% glad i att flyga - men det är väldigt trevligt att komma fram och ha hela semestern farmför sig!! //Faestis |
|
||||
|
||||
Citat:
Se på flygpersonalen och de runt dig om de är lugna så kan du vara det också. Håll någon du reser med i handen. För dig är den flygningen en stor händelse men tänk på varje minut över världen hela dygnet så många flyg som lyfter. Alla ljud, motorer låter annorlunda, luftgropar upp o ner...det är ingår och är helt normalt. Tänk vad krångligt för dem som serverar kaffe när planet åker bergodalbana Gör en bra spellista i Spotify eller något annat bra som tex Morgan Allings sommarprat fr 2009, det kan du lyssna i flygplansläge och skingra tankarna utom vid start och landning. Lycka till |
|
||||
|
||||
Re: Sv: Re: Sv: Frågor om att resa med Novair.
Haha, det är lugnt!
Hasse är ju inget direkt jättevanligt namn på en 17-åring så det var inte så konstigt att du inte tänkte på en 17-åring då du läste namnet. Drar mig egentligen för att ge ut mitt riktiga namn på nätet men jag heter faktiskt det betydligt yngre namnet Hannes egentligen, men polarna brukar kalla mig Hasse. Tack alla för eran hjälp och era tips. Det kommer säkert att gå bra, även om jag är aningen spänd. |
|
||||
|
||||
Tycker "Hasse" var ett najjs namn av dina polare.
Anders/ Vars far f.1930 är döpt till Hasse (vilket oxå är lite ovanligt) |
|
||||
|
||||
Sv: Re: Sv: Re: Sv: Frågor om att resa med Novair.
Citat:
|
|
||||
|
||||
Re: Frågor om att resa med Novair.
Nu återkommer jag om hur flygresan upplevdes.
Såklart var jag rädd och skakade och grät och klamrade mig fast i armstöden och så (har värsta flygfobin). Men personalen var väldigt tillmötesgående och släppte ombord oss först, fick prata med kapten och kabinpersonal så det kändes väldigt betryggande, och det vart ingen tail strike (dock var jag väldigt orolig för den saken, hade om jag fått välja hellre flugit en A319 då jag hört att det är vanligast hos stora plan), men nu är jag åter igen rädd över hemresan och tänkte ställa ett par frågor om tailstrike. 1. Hur vanliga är sk tailstrikes? Hur många flygningar på tusen ungefär? 2. Vad händer med flygplanet efter en tailstrike? Bucklor? Brand? Bensinläckage? 3. Måste man gå tillbaks till flygplatsen efter en tailstrike eller kan planet fortsätta lyfta? 4. Hur känns en tailstrike i kabinen ungefär? Tusen tack på förhand! Hasse L |
|
||||
|
||||
Har aldrig hört om att en tailstrike orsakat en olycka. Bucklor ja, brand och bensin nej.
Lite kompletering om mina funderingar Boeing vs Airbus; Såg nyss en dokumentär om Turkish flight 1951, krasch i Amsterdam. Slutsats; Airbus och Boeing har två helt olika filosofier. Boeing vill att piloterna ska förses med information från datorerna, så att de kan göra nödvändiga korregeringar vid incidenter. Airbus däremot ser till att datorerna korrigerar möjliga fel. Just detta ledde till olyckan med Boeingkärran i Amsterdam. Skulle aldrig hänt med en A319/320/321. Flygplanen blir ju mer och mer komplexa i sina system, medan människan bakom spakarna kanske inte alltid är lika allert att förstå instrumentens varningar. Dessutom reagerar vi ju lite långsammare än datorerna? A321 förblir mitt favvoplan iaf! |
|
|