|
||||
|
||||
Barnens Aprilkalender
Ja, då är det dags igen att äska hjälp med översättningen av Aprilbladet i Paleochorabarnens kalender.
Denna gång har vi ingen idé om vad texten innehåller. Att det är en pressad grekfarbror som ligger på en ottoman hos psykologen, det kan vi förstå. Arne och Birgitta |
|
||||
|
||||
Sv: Barnens Aprilkalender
Den bekymrade mannen säger "doktorn, jag lider av fruktansvärda mardrömmar!"och så ser man att hans bensinmätare närmar sig noll.
|
|
||||
|
||||
Maj månads kalenderblad
Ja, för Maj månad har vi ingen som helst gissning vad det handlar om
Arne och Birgitta |
|
|||
|
|||
Sv: Paleochorabarnens kalender 2013
Enligt vår översättning skall det vara
"Om krisen återkommer, så har jag även en guldtand." "Ja, må jag leva, gyllene pojke". Den gyllene pojken är Samaras, som nu är statsminister. |
|
||||
|
||||
Juni månads kalenderblad
Ja, här kommer Paleochorabarnens kalenderblad för Juni månad.
Vi gissar på följande text; Balthazar, vi har funnit en oljekälla, vi kommer att bli rika! Kompisen; Vi blir ännu rikare om vi säljer den svarta smörjan som kaffe för 5 € per mugg... |
|
||||
|
||||
Sv: Juni månads kalenderblad
Inte så dumt gissat: " Grekisk krösus med kafeteria"
Han vid borrställningen säger: "Chefen, vi har hittat en Freddo-ådra" Och chefen tänker då på alla 5-euro han kan tjäna på den. |
|
||||
|
||||
Juli månads kalenderblad.
Lite knepig text, men vi gissar som följer; Nja, du har ju bara betalt en Euro för resan med Euroballongen, och då kan du ju inte resa hela vägen med vår Euroballong!
Arne och Birgitta |
|
|||
|
|||
Nåt så här:
"Hur länge? Varje gång priserna stiger. faller vi genom molnen". / Jannis |
|
||||
|
||||
Augustibilden
Ja, då var det ånyo dags att publicera Augustibilden från Paleochorabarnens skämtalmanacka.
Vi antager att det är en fattig grekfamilj som varken har råd med bil eller bussresa till badstranden. |
|
||||
|
||||
Sv: Augustibilden
Ja, ungefär: Mannen pratar i telefon och säger. Hörru Mitso, håller du på och snålar på bensinen? Jag tar minsann familjen till stranden varenda söndag som jag alltid gjort...
Så där ja! (numera liftande) |
|
||||
|
||||
Septemberbilden 2013
Ja, nu är det dags igen att förhoppningsvis erhålla översättning på September månads kalenderbild. Vi har ingen aning om vad som säges på bensinmacken.
Monica P eller annan översättare kunna måhända fixa översättningen inför morgondagens Septemberbild. Arne och Birgitta Bild |
|
|||
|
|||
Sv: Septemberbilden 2013
Hej Arne och Birgitta!
-"Du milde tid (oj, oj, oj), vilken bil (i storlek)! Hur mycket drar/förbrukar/"bränner" den? -"Den (förbrukar) "bränner ut" MIG, varje gång jag tankar den!" Hälsningar! |
|
||||
|
||||
Just så! Och namnet på bensinstationen , "haratsi " är det uttryck man har för den fastighetsskatt som ligger på elräkningen så att man inte kan undgå den.
|
|
|||
|
|||
Tack Monica, det var roligt att veta! Tänkte bara att det var ett namn utan nån särskild betydelse.
|
|
||||
|
||||
Oktoberbilden 2013
Ska vi tro att bilden handdlar om huvudlösa priser i matbutiken. Giljotinen i kassan leder tanken ditåt.
Arne och Birgitta |
|
|||
|
|||
Nästa!
/ Jannis |
|
||||
|
||||
Dags för Novemberbilden
Ja, då var det dags igen för en ny bild, Novemberbilden.
Vi har ingen aning om vad denna handlar om. Hjälp emotses. Arne och Birgitta |
|
||||
|
||||
Sv: Dags för Novemberbilden
Får jag be om er uppmärksamhet! Vi informerar våra gäster om att kokandet uppskjutits på obestämd tid. Har ni någon aning om hur dyrt det har blivit med bränsle??? säger djävulen.
|
|
||||
|
||||
Ja, så var det dags för Decemberbilden i Paleochorabarnens almanacka.
Vi har ingen aning om vad denna bild handlar om. Arne och Birgitta |
|
||||
|
||||
Mannen på lådan ( förmodligen en politikeraspirant) säger: Mina vänner, jag ska bli den nye Robin Hood, jag ska ta av de rika och ge till de fattiga!
Åhöraren säger: Ursäkta, får jag säga nåt? De rika, var nånstans ska du hitta dem? |
|
|