![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Min absoluta favoriträtt i det grekiska köket är Garides saganaki! Har även ätit en variant med musslor och räkor som var supergod! Malin |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Många grekiska familjer har ju sitt ursprung från Mikrí Asia (mindre Asien). De kom till Grekland i den stora tvångsförflyttnings-/utbytesvandringen 1922 och matkulturen har ju helt naturligt följt med. //Zanét ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Ja det har jag inte ätit sen jag var på Kreta i sept. 2003 ![]() ![]() ![]() Martinifk ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ja, jag måste ju bara skriva jag också!
Jag har många farvoriträtter. Bl a spenatpaj, stifado, saganaki, soutsoukakia (osäker på stavningen.) Det mesta jag har ätit i Grekland är supergott, så länge man äter "grekiskt". Önskar en dag att jag får äta en riktigt hemlagad grekisk måltid! Något som jag och min sambo tyckte lät spännande, var Shrimp Saganaki. Vi skulle prova det på Villa Rosa i Parga. Det var bland det dyraste oxå. Det blev en besvikelse! Det smakade INGENTING!! ![]() ![]() ![]() Jenny = Parga |
|
|||
|
|||
![]()
Grekisk sallad
Tzatziki Souvlaki Gyros Moussaka ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Souvlaki är en klar favvo.. gör vi rätt ofta hemma också... och allehanda lammgrytor!
Sen är ju gyros ett måste! ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
jeovetsi, tätt följd av gyros
pew |
|
|||
|
|||
![]()
Jag gillar gyros och souvlaki (chicken) och det skall finnas en smarrigt god efterrätt som är gjord på mördegmed ngn goja i med kanel och vaniljsocker på... vet ej vad det heter... men jag gillar det...
|
![]() |
|
|