|
||||
|
||||
Sv: Inhemskt vin?
Tack Ulf. Det enda smolket i bägaren är att jag tyvärr åker ner med gipsad hand ska ta bort gipset efter tio dagar så den kommer att vara Norrbottens vit. Då har jag 12dagar att sola den och tur det är vänster hand. Så skåla det kan jag men mannen min får skära maten
Myssa |
|
||||
|
||||
Citat:
Har kvar en flaska med detta vin som redan vid buteljeringen 1994 var 13 år gammat. Färgen var som mörk sherry, smaken och styrkan angenäm på min ära. Fottrampad enligt konsten alla regler och välsignad av min gode vän och bypräst Konstantinos, som dessvärre inte längre finns bland oss. Varje gång jag kollar vinkällaren undrar jag hur detta vin kommer att smaka. Flaskan skall öppnas 2014. lars Kriti stin kardia mou |
|
|||
|
|||
Själv så har jag en plastflaska med honungsraki som jag köpte i somras ståendes i kylen, den tas fram då och då, självklart efter maten.
Den köpte jag när vi var ute på en färd med turisttågen, så det är väl mest bara en souvenir, men en trevlig sådan och bryggeriet var väldigt mysigt. |
|
||||
|
||||
Goda dagar kan ansamlas som solskenet i druvan,
trampas och buteljeras samt lagras tills det är moget och kan läppjas i lugn och ro framför brasan. Om resenären har en god årgång behöver han inte mer besvära sig med att vandra - de gyllne ögonblicken kan fås att glöda i glaset när som helst. FREYA STARK (1893 - 1993) UR PERSEUS IN THE WIND Simetra - som inte förstår något om tjusningen med vin och därför inte dricker denna dryck... men en kall öl är alltid gott! |
|
||||
|
||||
Stanna till vid den lilla minimarketen invid piren i Kalamaki och be om en 5 liters dunk av husets röda, det går an att provsmaka innan Jag köper allt mitt vin därifrån sedan snart ett år, precis som ett flertalet tavernor i Chania. Vinet är hemtrampat, rödbrunt och starkt, lagrat på träfat med den karakteristiska bismaken av Metaxa, tillverkat av ägarna till butiken (Manolis och Athanai) och kostar ynka €8. Man kan om så önskas även köpa vitt vin och raki av toppkvalité. 5 liter raki kostar ca €16.
//Kikh |
|
||||
|
||||
Citat:
Menar du att de flyttat tillverkningen från Grekland? |
|
||||
|
||||
Citat:
Många här på forumet (även skaparen av denna tråd) vill gärna gynna lokala produkter och verksamheter. Därför tycker jag att det i alla fall kan vara bra att känna till att Mythos Breweries (som startade 1997) ägs av Carlsberg, så vinsten hamnar i Danmark och inte i Grekland. Och när företaget Carlsberg köper upp ett bryggeri tenderar ölet snart att bli utslätat och likna en vanlig Carlsberg... /kimmen Senast redigerad av kimmen den 2013-04-28 klockan 13:02. |
|
|||
|
|||
Citat:
......vilket det redan gör om jag uttrycker mig ärligt. Likadant är det dessvärre med Fix som vi drack upp de sista av i går kväll. De vi beställt på Systembolaget alltså, aldrig mer lägger jag pengar på den här på hemmaplan. /Hasse |
|
||||
|
||||
Då får man i alla fall hoppas att de anställda är greker och får anständig lön.
Karin |
|
|||
|
|||
Jag vill gärna tipsa om kretensisk microbryggeri, Charma. Väldigt gott öl! Deras ljusa öl drömmer vi fortfarande om...
|
|
||||
|
||||
Citat:
/kimmen Senast redigerad av kimmen den 2013-04-28 klockan 23:11. |
|
|||
|
|||
Ja, Kimmen, rätt! Testa detta om ni hittar det, det ljusa ölet är så gott! Mmmm...
|
|
||||
|
||||
Jag håller med, Xarma smakar riktigt bra.
Enligt uppgift kommer också ett mörkt öl så småningom. Kapaciteten har inte funnits vid bryggeriet men framgång med det ljusa ölet har gjort att det investerats i möjlighet att även framställa mörkt öl. lars Kriti stin kardia mou |
|
||||
|
||||
Citat:
/kimmen |
|
||||
|
||||